Myst  -  Poradnik  |  Autor - Rolly

  

 

Developer & Producent : Cyan / Sunsoft
Platforma : SEGA Saturn
Ilość bloków dla zapisu stanu gry : 4
Gra Obsługuje :
Pad, 3D Pad, Karta Pamięci, Myszka
Liczba graczy : 1 Liczba CD-Rom : 1 (możliwość emulacji na DeCe przez ScummVM)

1. OPIS PADA

START - Pauza gry.
A & C - potwierdzenie czynności,wybór.

B - wycofaj.
Kierunki (lewo,prawo,góra,dół) - ruch i czynności 'łapką'.
L & R - obrót w lewo i prawo.

2. Opis Przejścia

Cała przygoda rozpoczyna się po tajemniczym intro, a my lądujemy na pomoście przy zatopionym statku. Pozwiedzaj okolice i odszukaj oraz przełącz wszystkie dźwignie w położenie górne. Znajdują się one w następujących miejscach: tuż przed tobą przy wejściu na schody, przy wielkim zębatym kole, przy wejściu do obserwatorium, obok rakiety (z tyłu budynku), przy fontannie na środku wyspy, przed wejściem do siłowni oraz przed drewniana szopą w lesie. Udaj się teraz do głównego budynku (wejście z kolumnami). Zobaczysz tam dwie półki z książkami: jedna czerwona, druga niebieska. Włóż do nich odpowiednie kartki. Podejdź do mapy wiszącej na ścianie. Będą zaznaczone na niej kontury miejsc gdzie przełączałeś dźwignie. Naciskaj na migający punkt w taki sposób, by nakierować linię na zaznaczone obiekty (zmieni kolor na czerwony). Odejdź od mapy. Odszukaj wnękę w ścianie z obrazem symbolizującym biblioteczkę. Gdy go naciśniesz otworzy się sekretne przejście do wieży. 


Wjedź windą na górę i odszukaj szczeliny. W jednej ujrzysz obiekt, przy którym przełączyłeś dźwignię, a w drugiej klucz pozwalający rozwiązać zagadkę z nim związaną. Sprawdź wszystkie położenia wieży. Aby wyjść z budynku naciśnij na obraz symbolizujący wyście. Udaj się w stronę wieży z zegarem. Za pomocą dwóch kół ustaw na zegarze godzinę, którą odczytałeś w szczelinie wieży (1:40) i wciśnij czerwony przycisk. Przełącz dźwignię znajdująca się przed wejściem i wejdź do środka. Za pomocą dźwigni ustaw liczby, które odczytałeś razem z godziną w wieży (2, 2, 1). Otworzysz w ten sposób przejście do jednego ze światów. Wejście do niego znajduje się przy wielkim zębatym kole. Udaj się teraz do siłowni. Naciskając odpowiednie przyciski ustaw na liczniku odpowiednie napięcie, które odczytałeś również w wieży (59). Sprawdź na słupie obok siłowni, czy zwarte są styki linii elektrycznej. W ten sposób odblokujesz drzwi do rakiety.


Idź do głównego budynku. W biblioteczce odszukaj książkę z narysowaną klawiaturą. Jest to kombinacja klawiszy potrzebna do uruchomienia rakiety. Idź do niej, wejdź do środka i za pomocą instrumentu zagraj melodię. Musisz ustawić suwaki tak, by dopasować wysokość tonów do tych, które zagrałeś na klawiaturze. Po odpowiednim ustawieniu pociągnij dźwignię, znajdującą się z prawej strony a uaktywnisz kolejne przejście. Idź teraz do obserwatorium, wyłącz światło i siądź na fotel. Na panelu ustaw, za pomocą suwaków, daty odczytane na wieży i wyświetl układy gwiazd naciskając migający guzik. Przerysuj je dokładnie i sprawdź w książce znajdującej się w biblioteczce jakim symbolom one odpowiadają. Teraz udaj się w pobliże fontanny i wciśnij te symbole, które dopasowałeś do układów gwiazd (zmienią kolor na zielony). W ten sposób spowodujesz wynurzenie się statku i odkrycie kolejnego przejścia. Idź teraz do drewnianej szopy. Za drzwiami znajduje się sejf. Szyfr odczytałeś także będąc na wieży. Otwórz go i weź zapałki, którymi rozpal ogień w palenisku. 

Kręcąc kołem w prawą stronę zwiększasz ciśnienie w zbiorniku a przeciwnie zmniejszasz je. Potrzebne jest to, by wysunąć w górę windę znajdującą się w wysokim drzewie obok szopy. Aby dostać się nią pod powierzchnię ziemi. Należy zwiększyć ciśnienie, by drzewo wysunęło się odpowiednio wysoko. Następnie trzeba je zmniejszyć i szybko w odpowiednim momencie, gdy drzewo będzie opuszczać się w dół, wskoczyć do windy. Na dole znajduje się podobne koło, którym także można zwiększać i zmniejszać ciśnienie. W ten sposób odkryjesz przejście na czwartą wyspę. Teraz możesz w dowolnej kolejności je spenetrować. Twoim zadaniem będzie odnalezienie na każdej z nich dwóch kartek niebieskiej i czerwonej.

Selenitic Age

Wyjdź z pojazdu. Musisz odszukać i wcisnąć wszystkie czerwone przyciski. Znajdziesz je w następujących miejscach: przy tykającym zegarze, na szczycie schodów nad rozpaloną lawą, wśród skał sterczących wprost z wody, na wzgórzu wśród drzew (przed schodami w lewo) oraz na końcu cypla obok wejścia prowadzącego do tunelu. Udaj się tunelem na mała wysepkę, gdzie odkryjesz dziwne coś :), służące do nasłuchiwania dźwięków. Za pomocą zielonych strzałek ustaw nasłuch w kierunku, z którego dobiegać będą odpowiednie odgłosy. Należy ustawić odpowiednie azymuty: od lewej 153.4, 130.3, 56.6, 15.0 i 212.2. Następnie naciśnij przycisk sumy i zapamiętaj kolejność dźwięków, która będzie potrzebna do otwarcia drzwi. Wróć do miejsca nieopodal rakiety. Ustaw, za pomocą suwaków, zapamiętaną kolejność dźwięków na panelu otwierającym drzwi i wciśnij czerwony guzik. Teraz musisz odszukać kartki. Niestety możesz zabrać tylko jedną po drugą będziesz zmuszony tu powrócić. Jedna leży przy studni z wypływająca wodą a druga nad przyciskiem obok sterczących z wody kamieni. Wróć do tunelu, wejdź do wagonika i naciśnij FORWARD. Aby pokonać labirynt korytarzy musisz na kolejnych skrzyżowaniach wybierać następujące kierunki: N, W, N, E, E, S, S, W, SW, W, NW, NE, N, SE. Po wyjściu z wagonika i odnalezieniu teleportu znajdziesz się w głównym budynku. Włóż kartę w odpowiednią książkę i powtórz podróż rakietą po drugą kartkę.

Stoneship Age

Wejdź na pokład statku, odszukaj wejście pod pokład. W środku znajdziesz kolejny teleport. Po krótkiej podróży znajdziesz się na wraku okrętu. Z rufy statku, pomostem idź do przycisków, które, uruchamiają pompy. Naciśnij pierwszy od prawej i udaj się do latarni. Zejdź po schodach w dół. Wypuść wodę ze skrzyni i zakręć ponownie kranik. Wyłącz pompę i wróć do latarni. Weź klucz i otwórz skrzynie pływającą na wodzie. W środku znajdziesz kluczyk, którym otworzysz kłódkę zamykającą właz w suficie. Wejdź na górę i pokręć korbą prądnicy. Ponownie włącz pompę, ale tym razem środkowym przyciskiem. Wróć na rufę i zejdź po schodach w głąb skały. Na końcu korytarza znajdziesz pomieszczenie. Przeszukaj je. Pierwszą kartkę znajdziesz w jednej z szuflad komody. Wychodząc z podziemi. W połowie drogi odszukaj boczny korytarza. Wejdź tam. Na środku pomieszczenia znajdziesz okrąg z umieszczonymi na obwodzie przyciskami. Musisz nacisnąć odpowiedni przycisk, aby zapalić światło w zatopionej części wraku. Prawidłowy przycisk wskazuje czerwone ramię gwiazdy skierowane w kierunku południowo wschodnim (prawa strona na pierwszym planie). Włącz znów pompę, ale tym razem przyciskiem pierwszym od lewej. Idź do zatopionej części statku i odszukaj teleport, który przeniesie cię na główną wyspę. Włóż kolejną kartkę do książki i powtórz swoją wędrówkę jeszcze raz. Drugą kartkę znajdziesz we wnętrzu skały, wchodzą od strony dziobu, na łóżku.

Mechanical Age

Udaj się pomostem do środkowej części budowli. Odszukaj zejścia do piwnicy. Czerwonym przyciskiem opuść klapę i zejdź na dół. Podejdź do maszyny i ustaw, za pomocą dźwigni po prawej stronie, dwa pierścienie w ten sposób aby zmieniły kolor na czerwony. Wyjdź z pomieszczenia i znów naciśnij czerwony przycisk. Wejdź do windy i wjedź nią piętro wyżej. Wychodząc z niej naciśnij środkowy przycisk. Winda zjedzie w dół o pół piętra. Na jej górnej części znajdziesz dwie dźwignie. Za ich pomocą musisz przestawić pomost w dwa inne położenia, aby można było odczytać tam znaki potrzebne do uaktywnienia teleportu. Gdy odczytasz kod, przestaw pomost ponownie do położenia początkowego i odszukaj kartki. Pierwszą znajdziesz w ukrytym pomieszczeniu za obrazem w komnacie z lunetą a drugą też w sekretnej komnacie ale w drugim pokoju obok tronu.

Channelwood Age

Odszukaj zbiornik z wodą. Odkręć zawór, który doprowadza wodę do rur. Na każdym rozwidleniu rur znajdują się zaworu, którymi można regulować przepływ wody. Ustaw je tak, aby woda dopływała do urządzenia, które podniesie z wody most. Idź dalej do pierwszego rozwidlenia, skręć w prawo i połącz rury za pomocą korby. Ustaw teraz zawory, tak, aby woda dopływała do środkowej windy. Wjedź windą piętro wyżej. Przeszukaj dokładnie pomieszczenia. W jednym z nich znajdziesz dźwignię, którą otworzysz drzwi blokujące wejścia przy spiralnych schodach. Zejdź nimi w dół i ustaw zawory tak by woda dopływała do pierwszej windy. Wejdź znów po schodach na piętro i przy pomocy windy wjedź jeszcze wyżej. Na tym poziomie musisz odszukać kartki. Jedna znajduje się w ekskluzywnym pomieszczeniu w szufladzie sekretarzyka a druga leży na podłodze w rozlatującej się chacie. Aby wrócić na główną wyspę musisz zjechać windą w dół i następnie zejść schodami. Teraz ustaw zawory, tak aby woda popływała do ostatniej windy. Idź do niej, wjedź na piętro i skorzystaj z teleportu. Po włożeniu ostatnich kartek przysłuchaj się wypowiedziom uwięzionych w książkach braci a dowiesz się o sekretnym przejściu w kominku i liczbie (158), pod którą kryje się do niego szyfr. Odszukaj go w jednej z książek i wprowadź we wnętrzu kominka. Dowiesz się wtedy o jeszcze jednej brakującej kartce. Wyjdź na zewnątrz. Idź do doku i przełącz dźwignię w dolne położenie. Otworzy się skrzynka, w której znajdziesz brakująca stronę. Skorzystaj ponownie z sekretnego przejścia w kominku i oddaj kartkę Étrusowi. W ten oto sposób zakończysz swoją przygodę.. Ale czy do końca - to już zależy od was i chęci, które przełożą się na ponowne zagranie w Myst (mała informacja poniżej w sekretach).

3. Sekrety

Aby zobaczyć ukrytą dokumentację na ekranie tytułowym wciśnij :
L + R, A następnie wciśnij Start + A.

Inne zakończenia :
W grze dostępne jest 4 różnych zakończeń - wszystko zależy od ilości stron, które uda się nam skompletować.

To wszystko co udało mi się wam przekazać na temat gry Myst. Udanej zabawy!