Developer
& Producent : SEGA / AM2 Platforma : SEGA Dreamcast Ilość bloków dla VMU : 10 Gra Obsługuje : Pad,
VMU, Vibration Pack, Modem, Arcade Stick Liczba graczy : 1 - 4
(również Online Multiplayer) Liczba GD-Rom : 1
(Nie wydano)
1. KLAWISZOLOGIA
Let’s fly away...
Czy zastanawialiście się kiedykolwiek,
co wyszłoby z połączenia Unreal Tournament i Ace Combat? Jeżeli nie, to już
nawet nie próbujcie – spójrzcie tylko na Propeller Arena: Aviation
Battle Championship. Tytuł ten bowiem jak żaden inny łączy najwspanialsze
elementy obu wcześniej wymienionych gier. Z jednej strony mamy przecież
masową wyżynkę przeciwników, zaś z drugiej - typowo "samolotową"
otoczkę. A wszystko dodatkowo podane w nadzwyczaj smacznym, bo arcade'owym
sosie... Czego chcieć więcej? Chyba jedynie daty premiery. Musicie wiedzieć,
że PA nigdy oficjalnie nie pojawiło się na półkach sklepowych. Zachowanie
wydawcy było co najmniej dziwne, zważywszy na to, że gra została ukończona
w 100%. Choć kto wie, może kiedyś dziecko teamu AM2 trafi na XLA? Tak,
pomarzyć można. A tymczasem zapraszam do solucji. [Tomcio]
Sterowanie :
Gałka analogowa - kierowanie samolotem
Góra/dół na d-padzie - zmiana kamery
A - strzał z działek maszynowych
X - lockowanie na przeciwniku,
wykorzystywany także do różnorakich akrobacji lotniczych
Y - odpowiedzialny za odpalenie jakiegoś
bonusu (np. bomby)
R - nabieranie samolotem prędkości
L - zwalnianie
2. TRYBY ROZGRYWKI
Przed rozpoczęciem rozgrywki warto
przyjrzeć się bliżej opcjom dostępnym w menu głównym. Oto, co widzimy po
włączeniu PA:
1) Championship - główny tryb gry.
Celem Gracza jest zdobycie pierwszego miejsca w ogólnej klasyfikacji tytułowych
mistrzostw. Punktacja w każdej z ośmiu potyczek jest następująca:
- za zwycięstwo - 10 pkt.
- za II miejsce - 6 pkt.
- za III miejsce - 4 pkt.
Miejsca poniżej czwartego (włącznie)
nie są premiowane. jeżeli ktoś nie stanie na podium, zmuszony jest powtarzać
bitwę aż do skutku (lub do zakończenia liczby kredytów :P)
2) Quick Battle - jak wskazuje nazwa,
jest to tzw. "szybka bitwa". Wybieramy samolot i arenę i rzucamy się
w wir walki. Kto pierwszy zestrzeli 10 maszyn, wygrywa. Oto i cała filozofia.
3) Training Arena to bardzo rozbudowany
trening, dzięki któremu zabawa z PA stanie się dużo przyjemniejsza i łatwiejsza.
Dzieli się on na trzy części:
a) Propeller Stunt - tutaj Gracz uczy się
stosownych akrobacji pomocnych w wielu sytuacjach. PS to osiem zadań, w których
trzeba wykonywać różne manewry w określonym czasie.
b) Propeller Challenge - zawiera osiem różnorodnych
misji, których wykonanie jest określone czasowo. Dla przykładu, w jednej z
nich musimy zniszczyć lecący nieubłaganie w stronę Ziemi meteoryt, w innej
zaś konieczne jest zestrzelenie aż 25 wrogich samolotów. Na nudę nie ma
tutaj zdecydowanie miejsca.
c) Propeller Agility - standardowe
przelatywanie przez pierścienie musiało się pojawić i w grze AM2. Szczegóły?
Nawet nie pytajcie, bo i tak każdy wie o co chodzi.
4) Network - krótko mówiąc, tryb
online. W założeniach pozwala Graczom na wspólną zabawę nawet 6 Graczom
na jednej arenie oraz umożliwia pochwalenie się światu swoimi wynikami z
Training Arena! Właśnie, w założeniach. Z racji braku oficjalnej premiery
gry nie zostały stworzone żadne serwery, w związku z czym nikt (prócz
betatesterów) nie miał okazji pograć w PA po Sieci. A szkoda, bo potencjał
był gigantyczny.
5) Options - czyli ustawienia gry. Zmienić
tu można prawie wszystko: od poziomu trudności, przez liczbę Graczy
sterowanych przez konsolę, ąz po limit czasowy każdego z pojedynków.
3. ZASADY GRY
Na każdej z plansz spotkać można
charakterystyczne, kolorowe skrzynie. Występują one w trzech barwach -
czerwonej, zielonej i żółtej. Zdecydowanie warto je zbierać, gdyż na wyższych
poziomach trudności (ze wskazaniem na Hard) mogą znacząco przyczynić się
do Waszego zwycięstwa. Aby dostać się do zawartości pudeł można albo w
nie strzelić, albo po prostu wlecieć. Nie ma reguły. UWAGA! Skrzynie co
jakiś czas zmieniają swoje położenie, więc mogą zniknąć tuż przed
Waszym nosem.
SKRZYNKI CZERWONE zawierają typowo
ofensywny asortyment. Oto, co można w nich znaleźć:
- homing - samonaprowadzające rakiety
powietrze-powietrze, które znacznie osłabiają wybranego oponenta,
- missile - jeden ogromny pocisk, który
prędzej czy później dogoni swój cel, niszcząc go w drobny mak,
- hot potato - cztery "zaczepy"
kierujące się na najbliżej lecący samolot, które z biegiem czasu mają na
wehikuł destruktywny wpływ,
- bomb - potężna bomba zrzucana na
ziemię, która tworzy po wybuchu ogromne pole rażenie (lepiej nie być w
jego pobliżu!)
SKRZYNKI ZIELONE kryją zaś następujące
materiały:
- hyper - osłona chroniąca przed nagłymi
samobójczymi atakami ze strony wrogów,
- power - uzupełnienie paska o tej samej
nazwie, który niezbędny jest przy wykonywaniu samolotem różnych trików,
- reverse - przez 5 sekund drążek
lotniczy u przeciwników "świruje", np. wychylenie jego w lewo
kieruje samolot w prawo i vice versa.
4. AKROBACJE
W Propeller Arena grają nie tylko rolę
estetyczną - są również bardzo przydatne w trakcie bitew. Dzięki nim możliwy
jest natychmiastowy obrót o 180 stopni czy uniknięcie wrogiej serii! Zresztą,
bez nich nie da rady przejść tytułowych Mistrzostw na poziomie trudności
Hard (że o potyczkach z Assasynem nie wspomnę). Polecam więc perfekcyjnie
opanować kilka trików - tym sposobem zaoszczędzicie wieeele nerwów i
czasu. UWAGA! Używanie akrobacji zużywa pasek POWER. Aby go uzupełnić,
trzeba chwilę poczekać (lub zdobyć odpowiedni regenerator znajdujący się
w skrzynce zielonej). Niżej znajduje się lista trików:
dół, prawo-dół (ukos), prawo, X -
right 90 [stopni] turn
dół, lewo-dół (ukos), lewo, X - left
90 [stopni] turn
R,R - lightning dash
prawo, lewo, X - corkscrew
góra, dół, X - up loop
dół, góra, X - down loop
L, L - air brake
góra, góra, X - air lift
prawo, prawo, X - right side slide
lewo, lewo, X - left side slide
lewo, lewo-dół (ukos), dół, prawo-dół
(ukos), prawo, X - right spin attack
prawo, prawo-dół (ukos), dół, lewo-dół
(ukos), lewo, X - left spin attack
dół, prawo-dół (ukos), prawo, prawo-góra
(ukos), góra, X - right 180 [stopni] turn
dół, lewo-dół (ukos), lewo, lewo-góra
(ukos), góra, X - left 180 [stopni] turn
5. BONUSY
& WSKAZÓWKI
Jednorazowe przejście Propeller Arena na
stopniach trudności Normal i Hard odblokowuje nową postać - Assasyna z
grupy Shadow. Nie można nim jednak grać od razu, bowiem trzeba go jeszcze
pokonać w Mistrzostwach. Może być to wyjątkowo trudne - koleżko jest wręcz
nie do zestrzelenia i bardzo często "sprząta" upatrzona przez Was
ofiarę tuż przed Waszym nosem. Na dodatek jego samolot dysponuje ogromną siłą
rażenia i taką samą odpornością na wrogie pociski. Sądzicie, że jesteście
wymiataczami w PA? Assasyn niewątpliwie to zweryfikuje...
Na koniec kilka porad:
- ciągnący się za przeciwnikiem ogon
dymu wskazuje na jego znaczne osłabienie,
- nie warto strzelać we wroga, gdy ten
znajduje się w odległości powyżej 500 metrów - pociski i tak go nie dosięgną,
- aktualnie prowadzącego w bitwie z
daleka da się rozpoznać po charakterystycznym "kwadraciku", okalającym
jego wehikuł...
- ...zaś jego zestrzelenie daje aż dwa
punkty, więc jak najbardziej warto się na nim skupiać,
-w trakcie walk z Assasynem nawet nie próbujcie
z nim walczyć - tak czy siak ucieknie przed pociskami,
- gdy tylko na ekranie pojawi się
komunikat "Danger", a komentator krzyknie "Watch out!",
natychmiast zróbcie jakąś akrobację, by w ten sposób uniknąć
"serii",
- nie ganiajcie za długo za jednym
kolesiem - stracicie w ten sposób dość dużo czasu i chęci do walki,