Developer
& Producent : SEGA / AM2
Platforma : SEGA Dreamcast
Ilość bloków dla VMU : 80 Gra Obsługuje : Pad, VMU, Vibration Pack, Modem, VGA Liczba graczy : 1 Liczba GD-Rom : 4
-FREE- Full Reactive Eyes Entertainment
Pójdź, gdziekolwiek pragniesz pójść, zobacz cokolwiek pragniesz
zobaczyć, zbadaj cokolwiek pragniesz zbadać. Tutaj ustęp czasu jest
rzeczywisty.
Świeży chłodny poranek zmienia sie w ciepłe, słoneczne popołudnie.
Piękny zachód słońca późnym wieczorem powoli przechodzi w cichą i spokojną
noc. Kiedy pada, to pada. Kiedy śnieży, to śnieży. Tutaj, życie jest
rzeczywiste.
Są ludzie codziennie spacerujący w parku, ludzie ciężko pracujący
każdego dnia aby się utrzymać, właściciele sklepów sprzedający swe towary,
bawiące się dzieci, plotkujące gospodynie domowe... Wszyscy mają własne, unikalne życie prowadzone każdego dnia. Tak, ten świat jest prawdziwym światem.
Poznawaj i oddziaływuj z niezliczoną ilością ludzi. Dorastaj i poznawaj bezpośrednio rozmaite przeżycia. Wymuszony i majestatyczny dramat, który Cię pochłonie istnieje
właśnie tutaj.
Jest rok 1986, Yokosuka, Japonia. Normalne, spokojne życie z dnia na dzień młodzieńca o imieniu Ryo
Hazuki zostało niespodziewanie i nieodwracalnie zdruzgotane przez
niespodziewanych gości. Mężczyzna ubrany w ciemno-zielony chiński strój zjawia się w
rodzinnym domu Hazuki’ch z dwoma ubranymi w czarne garnitury zbirami. Mężczyzna ten stosuje potężny styl sztuki walki martial arts, jakiego
Ryo jeszcze nigdy dotąd nie widział, ażeby uczestniczyć z jego ojcem Iwao w
okrutnym pojedynku. Ryo próbuje interweniować i pomóc swemu ojcu, ale
drastyczna różnica w sile jest zbyt duża. Ryo pada na ziemię i zostaje
wzięty jako zakładnik przez mężczyznę, który pyta Iwao: „Gdzie jest lustro...” Nie mając żadnego więcej regresu, Iwao niechetnie mówi mu. Kiedy
tajemniczy przedmiot jest w rękach mężczyzny, ten ponownie atakuje Iwao: „Czy pamiętasz Zhao Sun Ming...” Z tych słów Ryo poznaje szokującą prawdę z przeszłości. Jego ojciec
prawdopodobnie był odpowiedzialny za zabicie kogoś dawno temu. W pewnym momencie Iwao zostaje powalony na ziemię i pokonany, Ryo bierze swego ojca bliżej siebie i czuje, jak ten bierze swój
ostatni oddech. „Lan Di” Mężczyzna ubrany w złowróżbny haft z błyszczącym smokiem na plecach,
mężczyzna odpowiedzialny za śmierć Iwao. „Co ze skradzionym lustrem ?” „Kim jest Lan Di ?” Zaprzysiąwszy zemstę, Ryo rozpoczyna swą podróż w celu odkrycia
tajemnicy okrywającej śmierć jego ojca oraz wyrównania rachunków z mężczyzną
odpowiedzialnym za nią.
2.POSTACIE
RYO HAZUKI – mając 3 lata,
Ryo stracił matkę. W bardzo młodym wieku z pomocą swego ojca rozpoczął
trening sztuki walki, przez co wyrósł na rozsądnego i mocnego młodzieńca –
zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Ryo ze względu na prestiż swego ojca,
jako mistrza martial arts oraz znanego Hazuki (Bukan) Dojo jest znany w
Yokosuce przez wiele osób. Po śmierci ojca Ryo zaprzysięga zemstę na
mordercy, w wyniku czego poznaje wiele tajemnic związanych z przeszłością
ojca oraz jego mordercą.
IWAO HAZUKI – Iwao jest ojcem
Ryo oraz mistrzem (twórcą) sztuki martial arts zwanej Hazuki Jujitsu. Darzy
ogromną miłością swego syna. Jego hobby jest kaligrafia, którą stosuje w
róźnych rycinach i listach. W młodości wiele podróżował, dzięki czemu poznał
wielu mistrzów i zyskał serdecznych przyjaciół. Zostaje zabity na oczach
syna, „zabierając do grobu” wiele sekretów i znaków zapytania.
CHANG LONG LAN DI – lider
Chińskiej organizacji zwanej Chi You Men, przybywszy do Hazuki Dojo odbiera
Iwao tajemniczy przedmiot, zwany „Dragon Mirror”, po czym zabija ojca Ryo.
Dlaczego zabił Iwao ? W jakim celu chce wykorzystać Dragon Mirror ?
NOZOMI HARASAKI – najbliższa
przyjaciółka Ryo, która po cichu jest w nim zakochana. W późniejszym czasie
okazuje mu swe uczucia, jednak Ryo ich nie odwzajemnia, uważając Nozomi za
dobrą przyjaciółkę. W momencie, gdy Ryo opuszcza Japonię, płynąc do Hong
Kongu, ona wylatuje do Kanady.
SHA HUA LING - ta tajemnicza
dziewczyna objawia się w snach Ryo. Czy spotkanie z nią zmieni oblicze
młodzieńca ?
CHEN GUI ZHANG – syn Mistrza
Chen’a, wiernie oddany swemu ojcu, szanujący go z całego serca. Jest także
ochroniarzem ojca, który od lat uczył go stylu walki Yan Qing. Na pozór
poważny i „zimny”, potrafi być oddanym kompanem. Pomaga Ryo rozprawić się z
lokalnym gangiem, „MAD ANGELS”. Początkowo miał udać się wraz z Ryo do Hong
Kongu, jednak w wyniku nieoczekiwanego wypadku został przy ojcu.
CHAI – członek organizacji
Chang Long'a Lan Di, stara się zdobyć przychylność mistrza, na wszelkie
sposoby pomagając mu i próbując przechwycić jakiekolwiek informacje. Stara
się jak najbardziej przeszkodzić Ryo, tym samym śledząc go – to on dowiaduje
się o istnieniu Phoenix Mirror, które w późniejszym czasie nieudolnie
próbuje przechwycić. Na kilka minut przed wypłynięciem Ryo do Hong Kongu po
raz kolejny staje do ostatecznego pojedynku z Ryo.
MASAYUKI FUKUHARA – Fuku-san
żyje w domu Hazuki’ch przeszło 10 lat. Jest jak brat Ryo, ponieważ Iwao
uczył ich wspólnie różnych technik walki, a mieszkając w domu Fuku-san stał
się członkiem rodziny. Uczciwy i solidarny, stara się pomóc Ryo.
INE HAYATA – więcej niż 15
lat, Ine-san jest gospodynią domu Hazuki’ch. Jest cichą, ciężko pracującą
kobietą. Martwi się o losy Ryo i stara się go odwodzić od złych pomysłów,
zastępując mu zarówno matkę, jak i ojca.
CHEN YAO WEN – Mistrz Chen
prowadzi biznes polegający na zagranicznym handlu. To on w liście od Zhu
Yuan Da jest wymieniony jako osoba, u której można szukać pomocy. Pomaga
Ryo, aranżując jego podróż do Hong Kongu. Swemu synowi - Gui Zhang'owi wpoił
wiele moralnych zasad, oraz nauczył go przekazywany z pokolenia na pokolenie
w rodzinie Chen'ów styl Yan Qing.
3.SEKRETY
Oto garść sekretów, które możecie sprawdzić w trakcie rozgrywki.
Większość z nich zamieściłem w samej solucji, ale pozwoliłem sobie zamieścić
je także tutaj, gdyż są poukładane chronologicznie i możecie je sprawdzić po
kolei. Enjoy .
1/SPARING Z FUKU-SAN’EM Drugiego dnia rozgrywki możemy udać się rankiem do dojo, gdzie w
wyniku spotkania z Fuku nauczymy się ciosu „Pit Blow”. Od tego momentu, aż
do znalezienia pracy (na 3 CD) możemy każdego ranka odbywać krótki sparing z
Fuku-san’em. Wystarczy udać się na tyły domu do Hazuki Dojo, a Fuku sam
zaproponuje „rundkę”.
2/SPOSÓB NA ZOSTANIE W DOBUICIE DŁUŻEJ NIŻ DO 23:30 W momencie, gdy szukamy marynarzy i baru Heartbeats, możemy kręcić
się po Dobuicie aż do – o ile dobrze pamiętam, 4:30.
3/DWIE WALKI Z AKIO ENOKI I TETSUYA NAGASHIMA Dzień po rozróbie w Heartbeats Bar udaj się przed 19:00 (7 pm) do
Sakura Park w Sakuragaoka – włączy się cut-scenka, w której Enoki i
Nagashima terroryzują Nozomi. Po krótkiej wymianie zdań czeka Cię Free
Battle z nimi. Druga scenka ma miejsce w momencie, gdy otrzymujemy list od Ine-san i
może się odbyć jedynie, gdy zaliczyliśmy scenkę pierwszą. W nocy, koło
Wakaba Apartments powinieneś spotkać Enoki’ego i Nagashimę wraz z 2 innymi,
podobnie ubranymi kolesiami. Nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko po raz
kolejny udowodnić im swą wyższość.
4/NOZOMI WYZNAJE SWĄ MIŁOŚĆ DO RYO ! W momencie, gdy szukasz Magazynu Nr.8, wróć koło 7 pm. do domu.
Powinieneś dostać telefon od Nozomi, która pragnie się teraz spotkać w
Sakura Park – akcja powinna tam się przenieść automatycznie, a Ty będziesz
miał okazję ujrzeć tych dwoje w interesującej sytuacji .
5/RYO ODWIEDZAJĄ PRZYJACIELE Następnego dnia po spotkaniu z Nozomi, ok. 7 pm. udaj się do Yokosuka
Bar. Akemi-san powie Ryo, że Fuku-san dzwonił. W domu spotkamy 2 kumpli:
Ichiro i Naoyuki’ego, którzy powiedzą Ryo, że wszyscy się o niego martwią .
6/POTYCZKA Z BUM’EM Mniej więcej przez cały 2 CD możemy natknąć się na ciekawą
cut-scenkę, którą jednakże bardzo łatwo jest przeoczyć. W nocy (po 7 pm.)
pokręć się w okolicach Manpukuken Ramen – tam Ryo powinien zaczepić mocno
wstawiony facet, który zaprasza młodzieńca na wspólną libację. Kiedy ten
odmawia, facet postanawia zaatakować Ryo – jeżeli nie wykonamy poprawnie
QTE, walkę będziemy mogli powtarzać noc w noc, aż do skutku (a na miejscu
zawsze spotykamy Fuku-san’a... ).
7/SPOTKANIE Z MENELEM Zanim wkroczysz na teren Old Warehouse District, udaj się w stronę
Magazynu Nr.13 – tam powinieneś ujrzeć menela, który zostaje wyrzucony przez
ochronę. Ten poprosi Cię o puszkę ciepłej kawy z pobliskiego automatu.
Jeżeli wręczysz mu ów puszkę, Ryo zyska jednego przyjaciela więcej, jeżeli
kupisz mu jakiś napój, menel się oburzy .
8/POJEDYNEK Z NOWYMI PRZYJACIÓŁKAMI MAI I POMOC HISAKA-SAN W momencie, gdy spróbujesz przejść przez główną bramę Old Warehouse
District, a stojący tam ochroniarz wyrzuci Cię, udaj się do Hisaka-san do
stanowiska Hokuhoku Lunches. Ujrzysz cut-scenkę, w której Mai (o kilka lat
młodsza przyjaciółka Ryo) kłóci się ze swoją siostrą, Hisaka-san (o kilka
lat starszą przyjaciółką Ryo ). Gdy Hisaka-san poprosi Cię o pomoc, zgódź
się – Mai znajdziesz w okolicach Magazynu Nr.17 z intrygującymi koleżankami.
Gdy poprosisz Mai, aby z Tobą poszła, te zaatakują Ryo, a Tobie pozostaje
wykonanie całkiem fajnego QTE. Wynikła sytuacja powinna przemówić Mai do
rozsądku, a Ty wróć zdać relację Hisaka-san. W ten sposób będziesz miał
okazję doręczyć posiłek dla ochroniarzy w Old Warehouse District – poznasz
dzięki temu godzinę zmiany oraz dowiesz się o 2-extra posiłkach, które jak
później się okazuje są dla Master Chen’a i jego syna .
9/WIZYTA U KOTKA I SPOTKANIE Z NOZOMI Po spotkaniu z Master Chen’em, udaj się następnego dnia do Yamanose
Shrine. Oprócz cut-scenki z kotkiem, Ryo spotka Nozomi. Jednak, jak
większość quest’ów z Nozomi, ten nie występuje w deszczowy dzień.
10/SPOTKANIE Z LIU-SAN’EM W przeciągu kilku najbliższych dni postaraj się odwiedzić Liu-san’a
Seniora w Suzume Park w Dobuicie. Staruszek powinien wyjaśnić Ryo znaczenie
hasła „Father’s Heaven, Nine Dragons, Mother’s Earth, Comrades”. Dodatkowo
„legenda” zostanie zapisana w notatniku Ryo.
11/LEGENDY ZWIĄZANE Z PHOENIX MIRROR Podczas gry możemy poznać kilka legend i tajemnic związanych z
Phoenix Mirror. Wystarczy tylko udać się do: -Yamagishi-san’a w Sakuragaoka Park -Xia-san w Russiya China Shop (w tej cut-scence pojawi się tajemnicza
dziewczyna, Sha Hua Ling) -Keizo-san w Bunkado Antiques (staruszek powie nam o tajemniczym
regionie Guilin, o którym więcej dowiecie się w Shenmue 2)
12/ZAGUBIONY KOTEK Dzień po pokazaniu Phoenix Mirror Master Chen’owi, udaj się do
Yamanose Shrine. Zaniepokojona Megumi powie Ryo, iż kotek gdzieś zaginął.
Postaraj się go znaleźć – nasłuchuj „miauczenia”, kierując się w stronę
swego domu. Kotek powinien znajdować się w dół schodami nieopodal domu
Sakurada. Gdy go znajdziesz, znów spotkasz Nozomi, która po krótkiej
konwersacji z Ryo wróci do sklepu.
13/KOLEJNE BLISKIE SPOTKANIE Z NOZOMI Co do odstępu czasu przy kolejnym sekrecie nie jestem do końca pewny.
Możesz to zrobić napewno w momencie, gdy zostałeś oszukany przez Jimmy’ego i
ten umawia się z Tobą na jutro, ale też w późniejszym czasie, nawet na dysku
3 sekret ów udało mi się zrobić. Chodzi o to, abyś wieczorem koło YOU Arcade
porozmawiał z Eri (ta powinna gadać w tym momencie z Noriko, ale może też
stać sama). Eri powie Ryo, iż Nozomi wydaje się mieć lekką depresję i że
powinien z nią porozmawiać. Gdy udasz się do Sakura Park zaraz po tej
rozmowie, powinieneś spotkać Nozomi i w ten sposób ujrzeć kolejną
cut-scenkę.
14/POKONANIE CHAI’A W YOU ARCADE Zapewne nie jeden z was przegrał tą walkę. Jest jednak pewien prosty
sposób, ażeby udowodnić swą wyższość nad Chai’em. Musimy jak najwcześniej
zakupić w Bunkado Antiques cios Crawl Cyclone i podpakować jego level do
Advanced. Potem zatwierdzając ‘A’ w Menu Ciosów ustawmy Crawl Cyclone pod
prawy trigger (R). Gdy nadejdzie decydujący moment walki z Chai’em, po
prostu unikajmy i spar’ujmy jego ataki, samemu w odpowiednim momencie
wciskając ‘R’ i atakując Crawl Cyclone. W ten sposób powinniśmy go pokonać .
15/NOZOMI PRZYNOSI ULUBIONE KWIATY OJCA RYO Wieczorem, będąc w domu udaj się do Altar Room. Ine-san powie Ryo, że
Nozomi przyniosła ulubione kwiaty Iwao, Chryzantemy, które możemy zobaczyć
na własne oczy, a nawet powąchać .
16/TELEFON OD GORO W momencie, gdy Goro obiecuje załatwić Ryo pracę i umawia się z nim
na następny dzień koło Magazynu Nr.1, olej sprawę i nie przychódź w umówione
miejsce 2 dni z rzędu. Drugiego dnia powinieneś dostać telefon od Goro, w
którym ten użala się, że nadstawił za Ryo karku !
17/KOLEJNA SCENKA Z KOTKIEM Po spotkaniu Goro i Mai, którzy załatwili Ci pracę, udaj się ponownie
do Yamanose Shrine. Spotkasz Megumi i kotka, który tym razem wspiął się na
dach ! Okaże się, że kotek jest już w pełni sił witalnych. W pewnym momencie
przyjdzie też Nozomi z medycyną – ta okaże się być niepotrzebna, a Nozomi
wróci do pracy do Aida Florist.
18/URATOWANIE MENELA PRZED MAD ANGELS Nocą, po pierwszym dniu pracy udaj się w okolice Hokuhoku Lunches –
włączy się cut-scenka, w której motocykliści z gangu MAD ANGELS terroryzują
menela, któremu kilka dni wcześniej wręczyłeś ciepłą kawę. Wdasz się w
mini-grę, której w razie przegranej NIE MOŻESZ powtórzyć ! Dlatego sugeruję,
aby każdą komendę QTE wykonać poprawnie, a zobaczysz fajne zakończenie
scenki .
19/GUI ZHANG UCZY RYO CIOSU SWALLOW DIVE Drugiego dnia pracy, po jej zakończeniu pokręć się po porcie –
powinieneś natknąć się na Gui Zhang’a, który zaproponuje Ryo naukę nowego
ciosu – Swallow Dive. Wystarczy wklepać kombinację „<-A” jednocześnie, aby
nauczyć się tego przydatnego ciosu.
20/MENEL ODWDZIĘCZA SIĘ RYO Tego samego dnia, tyle że nocą udaj się w okolice Harbor Lounge. Ryo
zaczepi Shozo Mizuki – menel, którego uratowałeś przed MAD ANGELS. W
podzięce za tamten dzień, zaoferuje Ci naukę nowej techniki – Shadow Step
(->Y+B).
21/PRZETŁUMACZENIE STAB ARMOR I MYSTERIOUS SCROLL Trzeciego dnia, w przerwie między pracą możesz przedzwonić do Gui
Zhang’a w celu przetłumaczenia ciosu znalezionego w Hazuki Basement – Stab
Armor oraz tajemniczego zwoju znalezionego za „Eight Principles of Ying &
Yang” w Hazuki Dojo, który po przetłumaczeniu zmieni swą nazwę na „Poetry
Scroll”.
22/MENEL UCZY RYO KOLEJNEJ TECHNIKI Wieczorem udaj się ponownie w okolice Harbor Lounge. Znów spotkasz
Shozo Mizuki’ego, który tym razem nauczy Ryo jak stosować Shadow Step w
postaci ciosu Shadow Blade (->Y+BX)
23/MENEL SEN-SEI TRZECI RAZ Z RZĘDU...
Czwartego dnia pracy, wieczorem znów udaj się w okolice Harbor
Lounge. Tam Shozo Mizuki nauczy cię kolejnej, trzeciej już techniki, zwanej
Cross Charge (->->Y+B)
24/ZŁE ZAKOŃCZENIE Shenmue mamy okazję zakończyć nie tylko odpłynięciem Ryo do Hong
Kongu. Istnieje też tzw. Złe zakończenie, które możemy ujrzeć dokładnie 15
Kwietnia 1987 roku. Aby szybko i sprawnie osiągnąć tą datę, wystarczy
podczas skradania się do Old Warehouse District nie łapać spadającej
latarki, czyli po prostu nie wciskać ‘B’ – możemy nawet odłożyć joypad’a, aż
wreszcie osiągniemy upragniony Bad Ending .
25/ŚWIĘTA I NOWY ROK W DOBUICIE Podczas gry nie uniknie nas okres świąt Bożego Narodzenia oraz Nowy
Rok. Podczas świąt będziemy mogli ujrzeć co niektóre mieszkanki Dobuity
ubrane w charakterystyczne kimona, gdzieniegdzie będzie się przewijał Święty
Mikołaj, a zwiedzając uliczki przygrywać będzie w tym czasie „Jingle Bells”
oraz „Silent Night”. W Red Light District powinniście usłyszeć także
świąteczną aranżację „Sha Hua Theme”. Wszystkie 3 piosenki zostaną dodane do
muzyczek na Passport Disc. BTW. Warto odwiedzić kilku naszych znajomych,
gdyż Ci też są ubrani nieco inaczej niż zazwyczaj.
26/NIESKOŃCZONE DNI PRACY Aby powtarzać na okrągło dany dzień w pracy, wystarczy po prostu
specjalnie ominąć jakieś ważne wydarzenie (Nie spotkać się z Gui Zhang’iem,
etc). W ciekawy sposób możemy także powtarzać dzień drugi pracy, przywożąc
skrzynie do Magazynu odwrotną strona niż powinniśmy .
27/PRAWDZIWA POGODA W YOKOSUCE W LATACH 1986/87 Po ukończeniu gry, w opcjach pojawią się 2 nowe tryby, które możemy
wybrać: „Shenmue Weather”, czyli tak jak dotychczas losowo wybierana pogoda
podczas gry oraz „Actual weather in Yokosuka in 1986/87 as researched by
AM2”, która jest niczym innym, jak zapisem dzień po dniu pogody, jaka w
tamtych czasach była w Yokosuce.
28/70 MAN FREE BATTLE TYM RAZEM BEZ GUI ZHANG’A Po ukończeniu gry włącz jeszcze raz 3 cd Shenmue. W opcjach pojawi
się tryb „70 Man Free Battle”. Jest to identyczne Free Battle, jak to
podczas gry, gdzie do pokonania mamy cały gang MAD ANGELS, jednak tym razem
gramy bez Gui Zhang’a i na czas. Dodatkowo mamy do dyspozycji cios Tornado
Kick, którego nauczył nas Tom zaraz po nocnej walce z 70 pacjentami.
29/SPOTKANIE Z HIDEKAZU YUKAWA Hidekazu Yukawa – człowiek SEGI, żyjący w realnym świecie, został
przeniesiony do Shenmue ! Mamy okazję ujrzeć jego sylwetkę w wielu
miejscach, jednak nie namacalnie (o tym troszkę później), chociażby na o
pakowaniach w Tomato Convenience Store, na gazecie leżącej w YOU Arcade koło
Yuji Nito i wielu innych miejscach. Jednak do rzeczy. Hidekazu Yukawa
pojawia się także w Shenmue w postaci 2 unikatowych figurek: Mr. Yukawa
Happi oraz Mr. Yukawa Suit. Możemy je zdobyć TYLKO losując kupon w Abe Store
w Sakuragaoka (po zakupie jakiejś rzeczy "Shenmue" lub wręczając Winning
Can). Po zdobyciu 2 figurek (wszystkich, którzy chcą przystąpić do tego
side-questu od razu ostrzegam, że trzeba mieć anielską cierpliwość do
wylosowania, tym bardziej że jest ono przypadkowe) czekamy na 9 dzień
któregoś z miesięcy (9 Grudnia, etc.) i udajemy się do Takara Sushi ok.
20:00 - tam powinniście go zobaczyć. Gdy podejdziecie do niego i wciśniecie
'A', Ryo powie coś w stylu: "You are Mr. Yukawa, aren't you ?", po czym...
Hidekazu Yukawa coś tam powie i ucieknie ! Tips jest jednak taki, że po
ponownym wejściu do restauracji, znowu go spotkacie i będziecie mieli szansę
przeżyć coś w rodzaju deja-vu, bo sytuacja będzie identyczna...
Kolejna okazja na poznanie Yukawy - pamiętacie zapewne cut-scenkę,
gdzie Nozomi umawia się z Ryo przez telefon w parku, i tam wyznaje, co do
niego czuje... dzień po tym udajcie się (mając 2 wcześniej wymienione
figurki) do Yokosuka Bar przed 23:00 - Hidekazu Yukawa będzie tam popijał
drinka. Polecam zagrać w What's Shenmue (doskonały sposób na poznanie nie co
bardziej Yukawa-senmu - bo tak mniej więcej mówią na niego w Japonii, sam
Yukawa występuje w wielu spotach w TV dot. SEGI). Gra oprócz przedstawienia
tego faceta, pozwoli wam poznać kilka ciekawych rzeczy, które w wersji
finalnej Shenmue zostały usunięte .
30/WYGRYWANIE W BILARD | Autor: radEk
Gdy szukamy marynarzy, udajmy się do MJQ Jazz Bar. Tam spotkamy dwóch
kolesi, którzy zaproponują nam grę w zamian za informacje. Aby wygrać,
wystarczy nacisnąć 17 razy prawy kierunek na D-padzie. Jeśli wygramy, kiedy
jeszcze raz tu przyjdziemy będziemy mieli możliwości rozegrania 4 różnych
partii, jeśli jednak przegramy, to stawiamy Whisky za 1000 ¥.
4.KASETY
-Antiquity Tree -Be-Witch -Boz Nov -Dandy Old Man -Destiny -Feel Tired Song -Flower Girl -Glyfada -Go Go -Harbor Bar -Harbor Beats -Heart Beats -Hip de Hop -Like a Feeling -Linda -Liquor -MJQ -NaNa -Spider -Strong -SHA HUA THEME -SHENMUE THEME -Y.A.D.A -Yokosuka Blues
-VIRTUA FIGHTER KIDS: -Kids Akira 1 -Kids Akira 2 -Kids Dural 1 -Kids Dural 2 -Kids Jacky 1 -Kids Jacky 2 -Kids Jeffry 1 -Kids Jeffry 2 -Kids Kage 1 -Kids Kage 2 -Kids Lau 1 -Kids Lau 2 -Kids Lion 1 -Kids Lion 2 -Kids Pai 1 -Kids Pai 2 -Kids Sarah 1 -Kids Sarah 2 -Kids Shun Di 1 -Kids Shun Di 2 -Kids Wolf 1 -Kids Wolf 2
-SONIC THE HEDGEHOG, SEGA WAKUWAKU WORLD SERIES 1: -Amy -Bark -Bean -Chao & Pian (dostępne także w Excited SEGA World) -Dr. Robotnik -Espio -Fang -Knuckles -Ristar (dostępne także w Excited SEGA World) -Sonic 1 -Sonic 2 -Tails
-EXCITED SEGA WORLD, SEGA WAKUWAKU WORLD SERIES 2: -Aida II -Alex Kidd -Chicken Leg -Coba Beach -Dreamcasko -Gear-O -Hornet -Jet Opa Opa -Megadra Brothers -Mobo -Myau -Nights 1 -Nights 2 -Opa Opa -Poppors -Robo -Ruber -Sataro -Shop -Solo Wing -TRY-Z
-POJAZDY (MOTOR VEHICLE SERIES): -Bus -Coupe 1 -Coupe 2 -Coupe 3 -Coupe 4 -Coupe 5 -Delivery Moped -Hang On 1 -Hang On 2 -Hang On 3 -Hang On 4 -Hang On 5 -Hang On Gold -Motor Scooter -Wagon 1 -Wagon 2 -Wagon 3 -Wagon 4
-FIGURKI, KTÓRE MOŻEMY ZNALEŹĆ W KAŻDYM AUTOMACIE: -Binsbein 1 -Binsbein 2 -Binsbein 3 -Button A -Button B -Button X -Button Y -Dice 1 -Dice 2 -Dice 3 -Heavy Bomb 1 -Heavy Bomb 2 -Heavy Bomb 3 -Super Ball 1 -Super Ball 2 -Super Ball 3
-FIGURKI ZDOBYTE W LOTERII: -Binsbein Ultra (4 nagroda w Tomato C.S) -Bonanza Bros (4 nagroda w Abe Store) -Crane (4 nagroda w Harbor Lounge) -Dural Gold (główna nagroda w Abe Store) -Dural Silver (1 nagroda w Abe Store) -Ferry (4 nagroda w Harbor Lounge) -Forklift Blue (4 nagroda w Harbor Lounge) -Forklift Red (4 nagroda w Harbor Lounge) -Hot Dog Truck (4 nagroda w Tomato C.S) -Metal Sonic (4 nagroda w Tomato C.S) -Mr.Yukawa Happi (2 nagroda w Abe Store) -Mr.Yukawa Suit (3 nagroda w Abe Store) -R-360 (4 nagroda w Abe Store) -Rent-A-Hero (4 nagroda w Abe Store) -Space Harrier (4 nagroda w Abe Store) -Super Sonic (4 nagroda w Tomato C.S)
-FIGURKI ZDOBYTE W 5-DNIOWYM WYŚCIGU PRZED PRACĄ: -Forklift 1 (zajmij 1 miejsce w wyścigu) -Forklift 2 (zajmij 2 miejsce w wyścigu) -Forklift 3 (zajmij 3 miejsce w wyścigu) -Forklift 4 (zajmij 4 miejsce w wyścigu) -Forklift 5 (zajmij 5 miejsce w wyścigu)
-FIGURKI Z YOU ARCADE I SLOT HOUSE: -Cherry (zdobądź trzy 7 na tzw. "automacie 1-stawkowym") -Hang On Certificate (nagroda za ukończenie gry na 1 żetonie) -Harrier Certificate (nagroda za ukończenie gry na 1 żetonie) -Matsuyama Prize (za zdobycie 10 000 żetonów w Slot House) -Mini Darts (za zdobycie 250 pkt. w Darts 7) -Mini Hang On (za zdobycie 10 000 000 pkt. w Hang On) -Mini Jukebox (zdobądź trzy 7 na "automacie 10-stawkowym") -Mini Pool (zdobądź trzy 7 na "automacie 5-stawkowym") -Mini QTE (za zdobycie 300 000 pkt. w Excite QTE 2) -Mini QTE Title (za zdobycie 300 000 pkt. w QTE Title) -Mini Slot Game (zdobądź trzy 7 na "automacie 20-stawkowym") -Mini Space Harrier (za zdobycie 10 000 000 pkt. w Space Harrier) -Mitsuzuka Prize (za zdobycie 50 000 żetonów w Slot House)
-INNE NAGRODY ZDOBYTE W LOTERII: -Gra Hang On na SEGA Saturn (2 nagroda w Tomato C.S) -Gra Space Harrier na SEGA Saturn (2 nagroda w Tomato C.S) -Kaseta Final Take Off (3 nagroda w Tomato C.S) -Kaseta Hang On (3 nagroda w Tomato C.S) -Kaseta Magical Sound Shower (3 nagroda w Tomato C.S) -Kaseta Space Harrier (3 nagroda w Tomato C.S) -Radiomagnetofon (1 nagroda w Tomato C.S)
6.PRZEDMIOTY:
-AA Batteries (zastosowanie: Cassette Player cena: 150 ¥) -Box of Matches (zapałki cena: 50 ¥) -C Batteries (zastosowanie: Flashlight cena: 150 ¥) -Candles (zastosowanie: Hazuki Basement cena: 150 ¥) -Canned Tuna (pokarm dla kotka Megumi cena: 180 ¥) -Caramel (udział w loterii cena: 120 ¥) -Chocolate (udział w loterii cena: 120 ¥) -Dried Fish (pokarm dla kotka Megumi cena: 300 ¥) -Flashlight (latarka cena: 500 ¥) -Light Bulb (żarówka cena: 90 ¥) -Milk (mleko dla kotka Megumi cena: 100 ¥) -Potato Chips (udział w loterii cena: 120 ¥) -Salami (pokarm dla kotka Megumi cena: 90 ¥) -Sliced Fish (pokarm dla kotka Megumi cena: 500 ¥) -Squid Legs (pokarm dla kotka Megumi cena: 90 ¥) -Winning Can (udział w loterii cena: 100 ¥ - szansa 1/10)
7.SOLUCJA
Grę rozpoczynasz 4 dni po tragicznych wydarzeniach w dojo: podejdź do
biurka i weź z niego kasetę SHENMUE, następnie począwszy od górnej szuflady
w dół zabierz ze sobą kolejno: odtwarzacz kaset (Cassette Player), zdjęcie
przyjaciół (Photo of Friends), i kolejną kasetę (SHA HUA). Potem wyjdź na zewnątrz: ujrzysz cut-scenkę z Ine-san, w której
dowiesz się, że od dziś będziesz dostawał 500 ¥ każdego dnia. Ine-san
zapytana przez Ryo o Fuku-san’a powie, iż ten jest w dojo. Jednak zanim się
tam udasz, przeszukaj dom w celu znalezienia kilku przydatnych rzeczy.
Zacznij od pokoju Ine-san (pierwsze drzwi na prawo od pokoju Ryo): po prawej
masz kosz na ubrania, a obok niego toaletkę – w prawej szufladzie znajdziesz
zdjęcie Hazuki’ch (Photo of Hazukis). Następnie udaj się do pokoju Fuku-san’a (na lewo od wyjścia od pokoju
Ine-san): na stole na książkach leży zwój z ciosem „Shadow Reaper” (jego
technikę możesz poznać wchodząc do System Menu za pomocą Y, następnie
wybierając zwój i klikając A). Warto także spojrzeć na plakat „Virtua
Fighter” wiszący na ścianie po lewej . Dalej udaj się do pokoju gościnnego (drugi pokój na prawo od pokoju
Fuku-san’a, w tym samym ciągu): zaraz przy wejściu, po lewej masz TV, a w
szafce pod nim konsolę SEGA Saturn (!), którą możesz wyciągnąć na zewnątrz
(w późniejszym czasie będziesz mógł z niej korzystać); w kolejnym rogu stoi
komoda – w jej lewej szufladzie znajdziesz baterie (C Size Batterries). Idź teraz do kolejnego pomieszczenia, jakim jest kuchnia: po dłuższym
spoglądaniu na stół, Ryo powróci do wspomnień wspólnych chwil z ojcem, kiedy
Ryo miał 7 lat. Wyjdź z kuchni, po czym biegnąc wzdłuż korytarza dotrzesz do pokoju z
ołtarzem: na prawo od ołtarzyka leży pudełko zapałek (Box of Matches), a w
mniejszej prawej szufladzie pod rodzinnym ołtarzem znajdują się świece
(Candles). Możesz także oddać hołd zmarłemu ojcu. Następne pomieszczenie to pokój Iwao: na stole leży specjalny list od
ojca dla Ryo. Po przeczytaniu go wyjdź drugimi drzwiami (na wprost tych,
którymi wszedłeś) na werandę. Po lewej na jej końcu jest kosz na ubrania, a
wewnątrz niego zwój z ciosem „Twin Blades”. Teraz wyjdź na główny korytarz i udaj się do przedpokoju: wewnątrz
szafki, na której stoi telefon, jest latarka (Flashlight). Po zabraniu jej
ze sobą wyjdź na podwórko. Skieruj się w lewo i biegnij aż pod dojo – gdy podejdziesz bliżej
drzewa koło dojo będziesz miał okazję ujrzeć kolejny flashback z udziałem
7-letniego Ryo z ojcem. Następnie wejdź do dojo – włączy się cut-scenka, w
której Ryo wyjawi Fuku-san’owi zamiar podążenia za mordercą ojca. Po cut-scence wróć do dojo: porozmawiaj jeszcze raz z Fuku-san’em, po
czym podejdź do skrzyni leżącej koło 2 wall scroll’i na ścianach i spróbuj
ją otworzyć – pudełko jest zamknięte, ale gdzie jest klucz ? Podejdź teraz
do tablicy „Eight Principles of Ying & Yang” wiszącej w centrum dojo –
ujrzysz trzeci, ostatni flashback Ryo z ojcem. Po scence spróbuj ponownie
zerknąć na tablicę – Ryo nie będzie w stanie jej przeczytać, dlatego podejdź
do stołka po prawej i weź go ze sobą. Za tablicą znajdziesz sekretny zwój
(Mysterious Scroll). Wyjdź teraz z dojo i udaj się do wyjścia z rezydencji,
kierując się tym samym do pierwszej lokacji, Yamanose.
Idź przed siebie – po drodze Ryo usłyszy miauczenie kotka i spotka
małą Megumi. Dowiesz się, że tamtego deszczowego dnia czarny samochód
przejechał mamę kotka; Ryo widząc, że kotek jest głodny, pójdzie po jakieś
pożywienie – wybierz Dried Fish. Na koniec Ryo dowie się od Megumi, że
Yamagishi-san o mało nie został potrącony przez czarny samochód ! Jak
najprędzej udaj się do niego, do Sakuragaoka.
Idąc przed siebie skręć w prawo na rozwidlenie dróg. W pewnym
momencie Ryo zaczepi starsza pani szukająca domu Yamamoto – znany ze swej
uprzejmości Ryo zaproponuje pomoc. Dom Yamamoto jest dość łatwo znaleźć –
skieruj się na lewo od rozwidlenia i idź aż do wyjścia do kolejnej lokacji.
Dom Yamamoto stoi naprzeci ów wyjścia (dokładniej, furtka z tabliczką jest
równoległa do szyldu z napisem „Sakura Park”). Zerknij na tabliczkę i
naciśnij A. Następnie idź do Sakura Park i podejdź do staruszki na huśtawce.
W ten sposób zrobisz dobry uczynek . Dalej masz sklep (Abe Store), a przed wejściem do niego maszynę z
piciem (Vending Machine) oraz 2 pierwsze automaty gotcha-gotcha (Virtua
Fighter i Sonic the Hedgehog): już za 100 ¥ możesz mieć niezwykłe figurki z
postaciami ze świata SEGI ! Możesz także odwiedzić sklep. Następnie idź do Yamagishi-san’a: jego
dom znajduje się za wysokim, niebieskim ogrodzeniem. Z rozmowy z Yamagishi'm Ryo dowie się, że czarny samochód pojechał w
stronę Dobuity – może ludzie pracujący tam coś widzieli ? Wyjście do Dobuity
znajduje się nieopodal Sakura Park.
W Dobuicie pytaj wszystkich napotkanych ludzi – każdy prowadzi Cię na
dobry trop. Na końcu drogi, nieopodal jej rozwidlenia jest budka z hamburgerami
Funny Bear Burgers – zapytaj się sprzedawcy o tamten dzień: ten powie Ryo,
że pędzący czarny wóz ochlapał błotem jego koleżankę, Nozomi. Znajdziesz ją
w Aida Florist, niedaleko Funny Bear Burgers. Nozomi powie Ryo o Tom’ie z
ciężarówki z hot-dog’ami. Biegnąc wzdłuż uliczki w końcu powinieneś na niego
natrafić. Tom powie Ryo o niezbyt miłym incydencie z Lan Di’m oraz
zasugeruje, by wypytał o ludzi chińskiego pochodzenia – pójdź do Global
Travel Agency naprzeciw ciężarówki Tom’a. W środku pracownik zasugeruje
Tao-san’a, właściciela restauracji Ajiichi Chinese Restaurant. Po drodze do restauracji możesz wstąpić do Tomato Convenience Store.
Zaraz za tym sklepem jest wąska uliczka – biegnij wzdłuż niej aż do Ajiichi
(naprzeciwko Hattori Sporting Goods). Wewnątrz Tao-san wraz z żoną opowie Ci o 3 ostrzach reprezentujących
3 różne rzemiosła: -Noże...gotowanie -> Manpukuken Ramen -Nożyczki...krawiectwo -> Itoi-san z Mary’s Patches & Embroidery -Brzytwy...fryzjerstwo -> Maeda-san
Na początku odwiedź Manpukuken Ramen – kobieta w środku zaproponuje 2
mężczyzn: Yong-san i Wu-san często odwiedzają nocą bary. Udaj się do
pobliskiego Yokosuka Bar – tam powinieneś znaleźć obydwu klientów. Okaże
się, że Yong i Wu byli kiedyś fryzjerami, jednak nie wszystko poszło po ich
myśli. Mężczyźni nie będą zbyt pomocni, pozostaje szukać dalej. Udaj się do
Mary’s Patches & Embroidery. Itoi-san powie, że kiedyś był Chińczykiem i
nazywał się Su Jian Ren, jednak teraz jest w pełni Japończykiem . Do
dalszego tropu zaproponuje Liu-san’a z Liu Barber & Hair Salon. Udaj się tam
jednak dopiero jutro – teraz masz czas na trening na parkingu lub
skosztowanie gier w salonie YOU Arcade. Dodatkowo przed salonem gier stoją 2
kolejne automaty gotcha-gotcha: VF Kids i Exciting SEGA World. Nocą wróć do rezydencji i prześpij się – możesz także zapisać stan
gry. Następnego ranka idź do kuchni – obok zlewu znajdziesz Dried Fish,
oraz butelkę mleka (Milk) w lodówce. Udaj się teraz do dojo: wychodząc, Ryo zabierze ze sobą 500 ¥ leżące
na szafce. W dojo Fuku-san poprosi Ryo o naukę pewnego ciosu. Aby to zrobić,
wklep kombinację: "->X", w ten sposób nauczysz się ciosu zwanego „Pit Blow”. Teraz idź do Yamanose Shrine – po drodze czeka Cię twoje pierwsze
QTE: wciśnij A, żeby złapać lecącą piłkę. Potem idź do świątyni, aby dać
kotkowi jeść i pić. Podejdź do niego, wciśnij Y i z System Menu wybierz
pożywienie. Teraz idź do Dobuity. Zaraz na początku znajdziesz Liu Barber &
Hair Salon – Liu-san powie Ryo, iż jest drugim pokoleniem ludzi z Chin, za
to jego ojciec, Liu Senior, może być pomocny – znajdziesz go w Suzume Park w
wąskiej uliczce koło YOU Arcade. W parku podejdź do staruszka na ławce: Liu-san Senior zasugeruje Ryo,
iż Lan Di może należeć do Chińskiej Mafii, a o niej nieco więcej mogą
wiedzieć marynarze pracujący przy importach z Hong Kongu lub Szanghaju. Musisz odnaleźć marynarzy – pobiegnij do Tom’a z ciężarówki z
hot-dog’ami i wypytaj, gdzie ów marynarze mogą się kręcić. Tom powie Ryo, iż
marynarze chodzą w nocy po lokalnych barach – rozejrzyj się po Dobuicie w
celu znalezienia takowych. Po drodze (w okolicach Tomato Convenience Store) możesz natknąć się
na 2 typków w garniturach – czeka Cię małe QTE, po którym klienci uciekną. Pierwsze bary najwcześniej otwierane są po 17:00 (5:00 pm) –
spożytkuj wolny czas na zapoznanie się z okolicą i lokalnymi sklepami. Wieczorem udaj się do Yokosuka Bar – Saijo-san, właściciel baru
zasugeruje Ci do odwiedzenia 2 bary: MJQ Jazz Bar i Heartbeats Bar – w
którymś z nich powinieneś spotkac marynarzy. Po 19:00 odwiedź MJQ Jazz Bar (budynek na prawo od Yokosuka Bar). W
środku podejdź do gości przy stole bilardowym – jeden z nich zaproponuje Ci
grę: za celne uderzenie możesz otrzymać przydatne informacje, jednak za
przegraną musisz postawić whisky za 1000 ¥ (!) – twój wybór, jednak za
pierwszym razem może być trudno (choć niekoniecznie ), dlatego udaj się do
następnego baru, Heartbeats Bar (schody do tego baru znajdziesz naprzeciwko
Knocking Motorcycle Shop). Po drodze 2 klienci nie będą uprzejmi zejść Ci z
drogi – „przesuń” ich kulturalnie, wykonując QTE. W barze spotkasz marynarzy
– po krótkiej wymianie zdań czeka Cię kolejne QTE. Po efektownym
rozprawieniu się z marynarzami barman powie Ryo o niejakim Charlim – koleś
obraca się w półświatku i może coś wiedzieć o Chińskim kartelu. W dodatku
jest motocyklistą – zapytaj o niego w Knocking Motorcycle Shop. Ono-san,
właściciel sklepu powie Ryo, aby ten pogadał z Tsuroka-san z Jacket Shop.
Udaj się tam jutro, a tymczasem w drodze powrotnej do domu pójdź do Nagai
Industries. Tam zagadaj z facetem w fioletowym smokingu, następnie z gościem
w szaliku siedzącym koło jakichś drzwi. Dowiesz się, że Charlie wieczorem
kręci się w okolicach Kurita Military Surplus. Idź do domu. Rankiem udaj się
do Yamanose Shrine i pogadaj z Megumi – będziesz miał okazję wybrać imię dla
kotka. Dalej, po drodze, w Sakura Park możesz natknąć się na 2 znanych już
kolesi – Nagashimę i Enoki’ego terroryzujących Nozomi ! Czeka Cię Free
Battle, po który goście uciekną. W Dobuicie idź do Kurita Military Surplus – na miejscu Kurita-san
powie Ryo, że Charlie przychodzi tu po 19:00. Poczekaj do tej pory, w
międzyczasie odwiedzając po 18:00 Suzume Park – tam spotkasz
Yamagishi-san’a, który nauczy Ryo nowego ciosu, „Double Blow” (->XA). Po tym
postaraj się jakoś pożytecznie spędzić resztę czasu aż do 19:00. Wieczorem pójdź w okolice YOU Arcade – spotkasz marynarza – zapytany
o Charliego zaprowadzi Ryo w jakieś miejsce. Tam okaże się, że marynarze z
pamiętnej rozróby w Heartbeats Bar zastawili na Ciebie pułapkę ! Czeka Cię walka z nimi wszystkimi, przydatny może okazać się nowo
poznany cios „Double Blow”. Po wygranej walce Ryo zmusi jednego z gości do mówienia – twoim nowym
tropem będzie Salon Tatuażu w Yokosuce. Pogadaj z Ono-san’em (Knocking
Motorcycle Shop) – ten zasugeruje Ryo, aby pogadał z motocyklistami, oni
mogą coś wiedzieć o lokalnym Salonie Tatuażu. Tych możesz spotkać w YOU
Arcade – na miejscu zagadaj z gościem w bandanie. Zapytany o salon, da Ryo
warunek – jeśli wstąpisz do ich gangu, gość powie lokalizację pobliskiego
salonu tatuażu. Zgódź się. Facet powie o Okayama Heights. Pogadaj z
Kurita-san’em w celu zlokalizowania budynku – dowiesz się, że jest położony
niedaleko Yokosuka Bar. Idź w tamte rejony. Na miejscu poszukaj drzwi do
Salonu Tatuażu: gdy je znajdziesz, wejdź do środka i porozmawiaj z facetem o
Charlim. Gość zaprosi Cię tu jutro. Teraz wracaj do domu lub spędź dowolnie
wolny czas. Salon Tatuażu otwierany jest dopiero o 14:00 – gdy już wybije ta
godzina, przyjdź tam, aby spotkać się z Charlim. W środku spotkasz 2 dobrze
już znanych marynarzy – przerażeni goście uciekną, a Ty dowiesz się, że
Charlie śpi za kotarą – bądź czujny, czeka Cię QTE. Masz się z nim spotkać jutro o 15:00 koło YOU Arcade. Schodząc na
dół, ujrzysz krótką cut-scenkę z Nozomi. Resztę dzisiejszego czasu spędź na
treningu. Następnego ranka Ryo odbędzie poranny sparing z Fuku-san’em, a zaraz
po nim Ine-san wręczy Ryo list do jego ojca napisany po Chińsku. Po wyjściu na podwórko rezydencji ujrzysz jeszcze cut-scenkę z Fuku.
Po niej udaj się na umówione z Charlim miejsce. Po drodze, w Sakuragaoka Ryo natrafi na płaczącego chłopca i spotka
Charliego, który zastawił na Ryo pułapkę ! Czeka Cię Free Battle z jego kumplami, zwieńczeniem którego będzie
małe, acz efektowne QTE. Chłopiec, któremu pomogłeś okaże się być
Chińczykiem – czy on może przetłumaczyć ten tajemniczy list ? Idź do Dobuity – w okolicach Komine Bakery zaczepi Cię Gao Wen –
chłopiec, którego uratowałeś przed Charlim. Do przeczytania listu poleci
swoją babcię – Xia-san, która sprzedaje w Russiya China Shop. Udaj się tam.
Pomocna jak zwykle okaże się mapka. W środku Xia-san w podzięce za uratowanie wnuka przetłumaczy list: „Strzeż się tego, kto poszukuje lustra... Jeśli kiedykolwiek potrzebujesz jakiejś pomocy, skontaktuj się z Master Chen’em: 0468-61-5647
Father’s Heaven Nine Dragons Mother’s Earth Comrades
Zhu Yuan Da”
Zapisany w liście numer telefonu może Cię naprowadzić na nowy trop –
popytaj ludzi, gdzie w pobliżu można skorzystać z telefonu. Tom poleci
Tobacco Shop, który znajduje się na końcu Dobuity (obok Parking Lot, na
który możesz odbywać treningi). Na miejscu wykręć numer wymieniony w liście
(dla przypomnienia: 0468-61-5647). Głos po drugiej stronie słuchawki wymieni jedno z 4 słów z listu.
Odpowiadaj wg. schematu: „Mother’s Earth”-„Comrades” „Father’s Heaven”-„Nine Dragons” Po tym tajemniczy głos powie o Magazynie Nr.8... porozmawiaj z
Hirata-san (właścicielką Tobacco Shop) by dowiedzieć się czegoś więcej.
Kobieta zaproponuje, abyś poszukał w książce telefonicznej – kliknij A na
„Telephone Directory”, a automatycznie właczy się cut-scenka, w której Ryo
odnajdzie trop: prefix 61 należy do Amihamy ! Porozmawiaj jeszcze raz z Hirata-san – okaże się, że Amihama to część
portu i aby się tam dostać, możesz użyć Bus’a z przystanku za rogiem. Idź na
przystanek i cierpliwie poczekaj na Autobus. W międzyczasie możesz sprawdzić
godzinę przyjazdu. Kiedy autobus przyjedzie, pozostaje Ci wsiąść, zapłacić
i... tym akcentem zakończyć 1 płytę „Shenmue”.
INFO: Zapisz stan gry i zamień płytę na CD 2. Z Menu gry wybierz
„Load & Start” i załaduj „Start File” dla CD 2. New Yokosuka Harbor – po niezwykłym Intro udaj się w lewo – w pewnej
chwili spotkasz Nagashimę terroryzującego z jakimś gościem dzieciaka. Po
krótkim QTE pokorny już Goro (bo tak nazywa się kumpel Nagashimy) pokieruje
Ryo. Idź na wprost, następnie w centrum portu skręć w prawo – gdy już
znajdziesz Magazyn Nr.8, spróbuj wejść głównym wejściem: ochrona pilnie
strzeże wejścia, czy jest jakaś inna droga ? Obejdź Magazyn w koło – z tyłu jest otwarte okno. Aby dostać się na
tamtą wysokość, przesuń pobliską skrzynię przytrzymując strzałkę w górę.
Następnie wespnij się i podejdź do okna. W środku pójdź na prawo od okna –
możesz przeszukać biuro aby znaleźć jakieś ślady, po czym pójść dalej. W
pewnej chwili usłyszysz 2 gości – z ich rozmowy dowiesz się, że jest jeszcze
jeden Magazyn Nr.8 będacy na Obszarze Starych Magazynów – musisz go znaleźć
! Wróć do „centrum” portu i pogadaj z Hisaka-san (dziewczyna
sprzedająca na stoisku Hokuhoku Lunches) – wskaże Ci drogę do Obszaru
Starych Magazynów. Spróbuj przejść przez główną bramę. Sroga ochrona pilnuje
wejścia – musisz poczekać do nocy. W międzyczasie wróć do Hisaka-san –
zobaczysz cut-scenkę, w której Hisaka-san prosi Ryo o pomoc z jej młodszą
siostrą, Mai. Zgódź się, po czym udaj się na poszukiwanie Mai – po drodze
pytaj o nią ludzi. W okolicach Magazynu Nr.14 włączy się cut-scenka z
bezdomnym – kup mu w pobliskim automacie ciepłą kawę. Idź dalej – koło
Magazynu Nr.17 spotkasz Mai i jej 2 niezbyt przyjazne koleżanki, które
zaatakują Ryo – krótkim i prostym QTE ukrócisz ich pewność siebie. Wróć do
Hisaka-san powiedzieć o całym zajściu. Po rozmowie Ryo zaoferuje swą pomoc w
dostawie jedzenia na Obszar Starych Magazynów – poznasz dzięki temu godzinę
zmiany. Teraz czekaj do wieczora – wolny czas możesz spędzić w pobliskim
Harbor Lounge. W nocy zakradnij się na Obszar Starych Magazynów – niespodziewany
telefon rozproszy Ryo i spowoduje upadek latarki – złap ją, naciskając ->. Obszar Starych Magazynów okaże się być pilnie strzeżony także od
wewnątrz – spróbuj prześliznąć się do Starego Magazynu Nr.8 pozostając
niezauważonym. Naciskając A koło rogów możesz się chować, natomiast klikając
ten sam przycisk koło drzwi możesz sprawdzać numer magazynu. Nie będzie
łatwo. Kiedy nie uda Ci się 6 razy, poznany wcześniej bezdomny da Ci mapę do
Obszaru Starych Magazynów. Za 7 podejściem bezdomny narysuje schemat wart
strażników. Jeśli nawet to Ci nie pomoże, to za 10 razem wskaże Ci na mapie
Magazyn Nr.8. Teraz już nie powinieneś mieć większego problemu z dostaniem
się tam. W środku rozejrzyj się po magazynie – na pierwszej półce od lewej na
pewno zauważysz błyszczący, wyróżniający się od innych talerz – weź go do
rąk. Oślepiające światło sprawi, że Ryo upuści talerz, w efekcie czego
poznasz Master Chen’a i jego syna, Gui Zhang’a. Z rozmowy dowiesz się wiele ciekawych rzeczy, chociażby tego, iż Lan
Di jest liderem organizacji zwanej Chi You Men, oraz tego, że w Twoim domu
znajduje się jeszcze jedno lustro, zwane Phoenix Mirror ! Ryo musi je odnaleźć. Rankiem udaj się do pokoju ojca – w szufladzie
biurka znajdziesz klucz (Mysterious Key). Weź go ze sobą i pobiegnij do dojo
– tam podejdź do skrzyni i spróbuj ją otworzyć, wciskając Y i wybierając
klucz. Wewnątrz skrzyni znajdziesz katanę – podejdź do pierwszego wiszącego
od skrzyni wall scroll’a – za nim znajduje się otwór, w którym umieść
katanę. Następnie wróć do domu i pogadaj z Ine-san – dowiesz sie, że
Fuku-san Cię szukał. Wyjdź na zewnątrz – koło dojo spotkasz Fuku-san’a. Ten
powie Ryo, że wyjawił Ine-san jego zamiary i go przeprosi. Po rozmowie Ryo
spotka jeszcze Ine-san, która powie że Iwao zaniósł któregoś dnia jakąś
ważną rzecz do Bunkado Antiques w Dobuicie – czy to może być Phoenix Mirror
?! Prędko się tam udaj. Wewnątrz ujrzysz cut-scenkę, w której starszy
mężczyzna wręczy Ryo dziwny rękojeść. Po cut-scence możesz jeszcze wrócić do
Bunkado Antiques i kupić zwoje z przydatnymi ciosami. W drodze powrotnej spotkasz Gui Zhang’a, z którym stoczysz pojedynek.
Po walce okaże sie, że Master Chen kazał synowi Cię bronić. Poznasz także
Chai’a – dziwnego człowieka (?), który w późniejszym czasie nie raz stanie
Ci na drodze. Dalej zajdź do Yamanose Shrine do kotka – powinieneś ujrzeć
cut-scenkę z Nozomi. W rezydencji spotkasz Fuku-san’a – zaproponuje, aby o rękojeść
zapytać Ine-san. Zrób to – znajdziesz ją w pokoju z ołtarzem. Tam włączy się
także cut-scenka. Ine-san powie, że rękojeść tego designu jest rodzinnym herbem rodziny
Hazuki’ch. Powie także, że możliwe jest jakieś jego powiązanie z lustrem. Pamiętasz dziwny kształt za drugim z wall scroll’i w dojo ? Pobiegnij
tam i zdejmij drugi wall scroll – zobaczysz wspomnianą dziwną formę – umieść
w niej rękojeść. Ściana okaże się być tajnym przejściem ! Zejdź na dół i
odkryj...
Hazuki Basement – użyj latarki znalezionej w domu aby przejść dalej –
w pomieszczeniu, na lewo masz włącznik światła – jeśli chcesz ułatwić sobie
eksplorację pomieszczenia, biegnij do Tomato Convenience Store aby kupić
zarówkę. Gdy to zrobisz, wracaj do rezydencji. W piwnicy podejdź do
żyrandola i wkręć żarówkę, po czym używając włącznika zapal światło. Teraz
już możesz schować latarkę. Zaczynając od lewej, eksploruj każdy zakamarek piwnicy – na szafce
koło wazy masz stojak na świecę, której jednak nie musisz wstawiać . Dalej
masz skrzynię, a w niej wall scroll z napisem namalowanym prawdopodobnie
przez ojca Ryo. Następnie spójrz na podłogę, na której zobaczysz dziwne
zarysowania – co mogło je spowodować ? Idź dalej, po drodze przeglądając wszystkie możliwe przedmioty. W
końcu dotrzesz do skrzyni, na której leży książka – weź ją do rąk i otwórz,
a wypadnie z niej małe, białe piórko (White Leaf). Dalej napewno zauważysz
dużą czerwoną skrzynię – otwórz ją. W środku znajdziesz uniformy Hazuki’ch,
a na nich starą fotografię ojca z tajemniczym facetem (Photo of Father).
Następnie, na drugiej półce, na stercie książek znajdziesz zwój z ciosem
„Stab Armor” napisany w chińskim języku. Koniec eksploracji doprowadzi Cię
do wejścia, jednak zaraz obok jest jeszcze topór – do czego może tu służyć ? Wróć jeszcze raz do zarysowań na podłodze – wciskając A, przesuń
szafkę po zarysowaniach. Za szafką jest kawałek ściany różniący się kolorem
od reszty i dający głuchy pogłos – spróbuj rozwalić ten fragment za pomocą
topora – po porządnym uderzeniu znajdziesz drzwiczki z herbem Hazuki’ch, a
za nimi pudełko, w którym znajduje się... Phoenix Mirror ! Po tym znalezisku ujrzysz jeszcze cut-scenkę z Fuku-san’em. Teraz
powinieneś udać się do Master Chen’a – uprzedź swą wizytę telefonicznie i
pamiętaj o haśle.
W New Yokosuka Harbor pogadaj ze strażnikiem Obszaru Starych
Magazynów – wpuści Cię. Potem skieruj się do Magazynu Nr.8 (jeśli masz
trudności z odnalezieniem go, pozostała Ci mapka od bezdomnego). Z rozmowy z Master Chen’em dowiesz się znaczenia Phoenix & Dragon
Mirror. Spotkanie przerwie Chai, który spróbuje przechwycić lustro – QTE
pomoże Ci zaniechać jego plany. W dalszej rozmowie z Chen’em dowiesz się o
powiązaniach Chi You Men z lokalnym gangiem oraz to, że Lan Di
prawdopodobnie jest teraz w Hong Kongu. Rankiem idź do pokoju Fuku-san’a – ten nieźle namiesza w rozmowie z
Ine-san. Po rozmowie udaj się do Dobuity poszukać jakichś biur podróży. Po
drodze zajdź do Russiya China Shop w celu poznania ciekawostki na temat
Phoenix Mirror (kolejną poznasz wstępując do Bunkado Antiques oraz do Sakura
Park do Yamagishi-san'a. Dodatkowo, w Suzume Park Liu-san wyjaśni Ryo
znaczenie hasła w liście do Iwao). Po 10:00 wstąp do Asia Travel Company (nieopodal Funny Bear Burgers)
– weź ze sobą ulotkę i pójdź do Global Travel Agency (naprzeciw ciężarówki
Tom’a) i stamtąd także weź ulotkę. Ceny są dość wysokie – wróć do domu i przedyskutuj to z Fuku-san’em.
Ten dowiedziawszy się o cenach, rozbije swą skarbonkę. Wciąż jednak będzie
za mało, ale Fuku zasugeruje, aby pogadać z Nozomi – ona podróżuje dość
często, więc może coś będzie wiedziała o tańszych sposobach podróży ? Udaj się do Aida Florist. Na miejscu pogadaj z Nozomi – zaproponuje
podróż statkiem: wróć do agencji wypytać się o bilety do HK drogą morską. W Global Travel Agency nie sprzedają takich biletów– przedstawiciel
agencji niechętnie, ale powie Ryo o Asia Travel Company, którzy zajmują się
tego typu podróżami. Tam pracowniczka da Ci ulotkę z podróżami do Hong Kongu poprzez
statek – bilet kosztuje tylko 69 000 ¥ ! Wróć za 3-4 godziny po bilet. Czas
ten spędź na treningu. Po 4 godzinach wróć do Asia Travel Co. Na miejscu okaże się, że miejsce kobiety zastąpił jakiś facet –
przyparty do muru powie, że w sprawie biletu skontaktuje się z Ryo jutro.
Wracaj do domu się przespać. W nocy możesz mieć sekwencję snu z tajemniczą
dziewczyną. Rankiem przedzwoni do Ciebie Jimmy z Asia Travel Company – ma dla
Ciebie bilet. Spotkaj się z nim dziś po południu w YOU Arcade. Na miejscu okaże się, że Jimmy Cię wrobił i oddał Twój bilet
szpiegowi, Chai’owi ! Chai może coś wiedzieć o Lan Di’m, jednak musisz go pokonać – walka
nie należy do łatwych, ale bez względu na wynik Chai ucieknie, a Ty stracisz
bilet... Wróć do Asia Travel Co., by dorwać Jimmy’ego i wyjaśnić sprawę – gdy
tylko gość zobaczy Ryo, ucieknie, a Ty wdasz się w pościg za nim w formie
QTE – postaraj się je wykonać poprawnie, a dopadniesz Jimmy’ego, tym samym
kończąc 2 płytę „Shenmue”.
CD 3 – Jimmy wyjawi Ryo, że Chai może być powiązany z gangiem MAD
ANGELS działającym w porcie. Członkowie gangu szantażują nowych pracowników
portu, dlatego Ryo musi się rozejrzeć za pracą, by ich poznać. Jedź do Amihamy. Tam popytaj ludzi (najlepiej pracowników) o pracę.
Pierwszy dzień okaże się być mało owocny – spróbuj jutro. W domu będzie
jeszcze krótka cut-scenka z Fuku-san’em. Po niej połóź się spać. Następnego dnia ponownie udaj się do Amihamy. Koło Magazynu Nr.13
włączy się cut-scenka z Goro – załatwi Ryo pracę. Spotkaj się z nim jutro po
południu przed Magazynem Nr.1 Teraz możesz przedzwonić do Master Chen’a – okaże się, że staruszka
aktualnie nie ma, ale Gui Zhang może Cię ugościć. W Starym Magazynie Nr.8
Gui Zhang przetłumaczy dla Ciebie zwój znaleziony w piwnicy. Podobnie możesz
postąpić z Mysterious Scroll, który po przetłumaczeniu zmieni nazwę na
Poetry Scroll. W drodze powrotnej do domu wstąp do kotka – ujrzysz fajną cut-scenkę. Rankiem jedź do New Yokosuka Harbor. Po południu udaj się na umówione
miejsce – spotkasz Goro i Mai (siostrę Hisaka-san), którzy faktycznie
załatwili Ci pracę. O 14:00 pójdź do Alpha Trading Office i pogadaj z Yada-san’em. Po rozmowie z nim od razu rozpoczniesz pracę na wózku widłowym – Mark
Cię poinstruuje: -„R” odpowiada za gaz, -„L” to wsteczny, -„A” podnosisz widły -„B” zmieniasz widok
Do 17:00 pracujesz przewożąc skrzynie do Magazynu Nr.3 – zaczynasz od
300 ¥ za jedną skrzynię. Po pracy zaczepi Cię Mark – zaprosi Ryo jutro na
9:00. W nocy udaj się w okolice Alpha Trading Office – odbędziesz unikalny
wyścig (w razie przegranej NIE DA się go powtórzyć). Po nim wróć do domu się
przespać. Rankiem czeka Cię wyścig na wózku widłowym, a po nim rozpoczynasz
swój pierwszy dzień w pracy – twoim zadaniem na dziś jest przewiezienie
skrzyń do Magazynu Nr.18 – jeśli przewieziesz więcej niż 10 skrzyń,
dostaniesz podwyżkę. Po 12:00 będziesz miał przerwę – czeka Cię Free Battle z gościami,
którzy terroryzują Mark’a ! Po walce okaże się, że to byli członkowie MAD
ANGELS oraz, że gang ten i Master Chen są rywalami. Po przerwie kontynuuj pracę – w pewnym momencie wpadną kolejni MAD
ANGELS – udowodnij im swą wyższość, po czym dokończ pracę. Po 17:00 w okolicach Alpha Trading Office zaczepi Cię Goro. Z kolei
po 18:00 Gui Zhang nauczy Ryo nowego ciosu – „Swallow Dive” (<-A). Pokręć się po okolicy i popytaj o MAD ANGELS. Nocą (około 20:00) koło Harbor Lounge spotkasz znajomego bezdomnego,
który w podzięce za poprzedni dzień nauczy Ryo przydatnego ciosu zwanego
„Shadow Step” (->Y+B). Po wszystkim bezdomny zaproponuje do treningu Magazyn
Nr.4 Teraz wracaj do domu. Rano znów czeka Cię wyścig a po nim praca, w
której tym razem przewozisz skrzynie do Magazynu Nr.3. Na drugiej zmianie zaczepią Cię MAD ANGELS – zastawili pułapkę na Ryo
! Po ich pokonaniu dowiesz sie, że MAD ANGELS mają kryjówkę na tyłach
Magazynu Nr.17 – udaj się tam po pracy. Na miejscu okaże się, że gang po raz
kolejny terroryzuje Mark’a. Po walce Mark wyjawi Ryo cel przyjazdu do Japonii – jego brat
prawdopodobnie został zabity przez MAD ANGELS... dodatkowo Mark ma info, iż
gang robi jakieś interesy z Chi You Men ! Poszukaj i pogadaj z Goro – powie Ryo o motocyklistach zbierających
się w nocy – czy to mogą być MAD ANGELS ? Po 20:00 udaj się w stronę Harbor Lounge – znowu spotkasz bezdomnego,
którym tym razem nauczy Ryo jak używać „Shadow Step”, ucząc go ciosu zwanego
„Shadow Blade” (->Y+BX). Potem pogadaj jeszcze z bezdomnym i wracaj do domu. Następnego ranka kolejny wyścig, po którym rozwozisz skrzynie do
Magazynu Nr.18. Na przerwie odwiedzi Cię Nozomi i Eri – okaże się, że Nozomi
leci do Kanady. Resztę przerwy spędź wedle gustu, po czym dokończ pracę. W nocy udaj się w okolice Harbor Cafeteria – spotkasz Charli’ego i
kumpli. Czeka Cię pościg na motocyklu, zwieńczeniem którego będzie Free
Battle. Charlie wyjawi, że Lan Di wciąż jest w porcie i w dodatku planuje
jakiś interes z MAD ANGELS ! Wróć do domu – o szczegóły popytasz jutro. Rankiem po wyścigu tak jak w dzień poprzedni przewozisz skrzynie do
Magazynu Nr.18, tym razem jednak oba punkty są oddzielone od siebie dość
daleko. W połowie pracy Ryo zauważy Goro leżącego na ziemi – marynarze znów
zastawili na Ciebie pułapkę ! Po walce jeden z nich wyjawi, że mają zamiar
dorwać się do rodziny i przyjaciół Ryo. Po pracy Mark powie Ryo, iż słyszał o niejakim układzie zwanym Long
Zha – kiedy ma do niego dojść ? Popytaj ludzi – w drodze do Harbor Cafeteria
pogadaj z Mark'iem – ma nowe wieści. Long Zha ma się odbyć na przestrzeni
kilku następnych dni. Koło schodów włączy się cut-scenka z bezdomnym – nauczy Cię nowego
ciosu, „Cross Charge” (->->YB). Teraz popytaj ludzi o 2 obcokrajowców
mogących mieć związek z Long Zha. Koło Magazynu Nr.12. powinieneś zauważyć 2
gości w jednolitych strojach – pogadaj z nimi. Dowiesz się, że widziano parę
obcokrajowców kręcących się koło Harbor Cafeteria. Wieczorem wróć do domu. Po codziennym wyścigu z rana, Twoim zadaniem będzie rozwożenie skrzyń
między magazynami: zawieź skrzynie do Magazynu Nr.8, następnie skrzynie z
Magazynu Nr.8 do Magazynu Nr.18. Na przerwie Ryo odwiedzą Goro i Mai – zamierzają się pobrać... Na drugiej zmianie spotkasz znajomych marynarzy – po pościgu dowiesz
się, że boss’em MAD ANGELS jest niejaki Terry. Po pracy Yada-san przekaże Ci
wiadomość od Gui Zhang’a. Akcja automatycznie przeniesie się do kryjówki
Master Chen’a. Ten powie Ryo, że Lan Di nie ma zbyt wiele wspólnego z Long
Zha oraz, że Terry planuje przetransportować narkotyki – Ryo musi go znaleźć
! Wieczorem wróć do domu i pójdź spać – w nocy Ryo wstanie , aby nabrać
świeżego powietrza. Gdy wróci, dowie sie, że Nozomi nie wróciła do domu ! W pewnym momencie zadzwoni Chai – to on porwał Nozomi ! Ryo ma 4 godziny aby zjawić się na tyłach Magazynu Nr.17, inaczej
Chai zrobi krzywdę Nozomi. Biegnij na przystanek autobusowy – okaże się, że o tej porze nie ma
kursów. Musisz znaleźć inny, szybki sposób na dotarcie do Amihamy. Idź do
Knocking Motorcycle Shop – Ono-san powie Ci, że naprawił motor Naoyuki’ego z
Sakuragaoka – biegnij do niego i spróbuj go pożyczyć. Na miejscu Naoyuki da Ci klucze do motocyklu – teraz pędź do Amihamy
! Sterowanie przypomina grę w Hang On: -„R” to gaz, -„L” to hamulec -“<-”, “->” sterujesz motocyklem
Masz 2 minuty na przebycie trasy. Gdy dojedziesz do Amihamy pod
Magazyn Nr.17, czeka Cię kika walk, po których spotkasz się z Terry’m. Terry da Ryo warunek – musi pokonać w walce Gui Zhang’a. Ryo zgadza
się, jednak pod jednym warunkiem – Terry spotka go z Lan Di’m. Po rozmowie
odwieziesz Nozomi. Rano Ryo pomedytuje w dojo, po czym jak zwykle uda się do Amihamy. Na miejscu spotkasz Tom’a – umówi się z Tobą na później. W Alpha
Trading Office Yada-san zwolni Ryo z pracy. Teraz masz czas, aby pogadać z
przyjaciółmi – udaj się do Tom’a. Nauczy Cię nowego ciosu – „Tornado Kick”
(->->AA), po czym powie, że jutro wraca do Ameryki. Wieczorem czas na walkę z Gui Zhang’iem – po pewnym czasie okaże się,
że Terry was wrobił ! Masz do pokonania 70 klientów – staraj się rozwalać pojedyńcze
jednostki „na odległość” i nie dawaj się otoczyć. Gui Zhang Ci pomoże – gdy
ich zlikwidujesz, Gui Zhang ostatecznie skonfrontuje się z Terry’m. Po
wszystkim Gui Zhang zaproponuje pomoc – może Master Chen pomoże Ryo dostać
się do Hong Kongu. Następnego dnia Ryo pożega się z Fuku-san’em i rezydencją. W porcie spotkasz się z Master Chen’em – okaże się, że Gui Zhang
płynie z Tobą. Master Chen nauczy Cię na koniec „Swallo Flip’a” (<-X+A). W pewnym momencie wtargnie Chai, który zzrzuci metalową konstrukcję
na Ryo – Gui Zhang zainterweniuje, a Ciebie czeka ostatnia walka, po której
musisz jeszcze wykonać QTE – w ten sposób ostatecznie rozprawisz się ze
szpiegiem. Po walce okaże się, że Gui Zhang jednak nie może wyruszyć w podróż,
gdyż rusztowanie zbyt uszkodziło mu nogę. Master Chen wyjawi, że Lan Di
dopiero teraz wyruszył do HK. Master Chen wręczy Ryo list introdukcyjny do Tao Lishao – mistrza
martial arts w HK. Zanim Ryo wsiądzie na statek, przypomni sobie ostatnią chwilę z
Nozomi, kiedy to w świątyni modliła się za niego. Fuku-san wyjawił jej, że
Ryo płynie do Hong Kongu – Nozomi wręczy Ryo amulet i pożegna się. W końcu
statek wyruszy i Ryo rozpocznie swą podróż, rozpoczynając tym samym tą
epicką przygodę na DC...
„Przybywa z dalekiego, wschodniego kraju zza morza, młodzieniec, który dopiero poznaje swój potencjał, ten potencjał jest mocą, która może go zarówno zniszczyć, jak i
zrealizowac jego zamiary; Jego odwaga powinna określić jego przeznaczenie; Droga, którą musi przemierzyć pełna jest niebezpieczeństw i
przeciwności; Ja poczekam, modląc się za to przeznaczenie ustalone dawno temu, Czekając, a jednocześnie przewidując: Smok wyłoni się z ziemi jako złowieszcze chmury wypełniające niebo; Feniks zejdzie z niebios – liliowy szlak ciągnący się z jego
skrzydeł; Czarna niczym smoła noc rozpostrze się z poranną gwiazdą, będącą
jedynym światłem; I w ten sposób, Saga ma swój początek...”.
Recenzja przeniesiona za zgodą autora
i dzięki uprzejmości strony :
www.dc-world.neth.pl