Przełącznik 50/60 Hz do konsoli Sega Saturn -
Montaż
| Autor - xzer0
Wstęp
Witam wszystkich majstrów. Dzisiaj na warsztat pójdzie ponownie Sega Saturn.
Zapytacie co będziemy działać tym razem? Więc tak. Konsola Saturn nie była zbyt udana. Najlepiej odczuć to
mogą gracze w
regionie PAL. Gry były przeważnie produkowane z myślą o japońskim sprzęcie,
gdzie system wyświetlanie obrazujest
zupełnie inny niż w Europie. Więc tak. W Japonii i USA jest amerykańskie NTSC, a
u nas PAL. Inna specyfikacja obrazu, plus fakt że gry były projektowane z myślą
o NTSC, sprawiła że wiele tytułów została potraktowana po macoszemu przy
konwersji dla konsol europejskich. W wielu tutułach odczuwalne jest znaczne
spowolnienie tempa o około 17%. Podobny efekt uzyskamy gdy uruchomimy japońską grę
na europejskiej konsoli. Przy obecnych cenach gier z regionu PAL a dużym rynkiem
tanich
importów, taka modyfikacja jest koniecznością.W tym poradniku ograniczę się tylko do konsol z regionu PAL.
Rozbieramy konsolę. Nie będę
wstawiał tu zdjęć. Ukazał się poradnik dotyczący jak to zrobić. Gdy dobierzemy się już do
płyty głównej STOP. Musimy ją zidentyfikować. Płyt było wiele i w różnych
płytach proces moda wygląda inaczej.
IDENTYFIKACJA MODELU PŁYTY GŁÓWNEJ
Teraz szybkie wyjaśnienie.
Istnieje kila metod na tego moda. Metoda partyzancka, polegająca się na
podłączeniu bezpośrednio pod procesor, metody lżejsze, polegające na wyszukaniu
punktów na płycie głównej. Są też metody do których nie musimy używać
przełącznika, zamiast tego programowalnego układu, lecz nie przedstawię ich z
prostej przyczyny, nigdy ich nie robiłem. Tutaj przedstawię tylko prostą
modyfikację ze switchem. Aby uniknąć niebezpieczeństwa uszkodzenia konsoli,
lutująć pod procesor, musimy zidentyfikować konsolę. Tak naprawdę Sega nie
wydała Saturna model 2. W trakcie produkcji wprowadzane były drobne zmiany,
jednak wszystkie modele to było jedno i to samo. Przyjęło się uważać że konsola
z owalnymi przyciskami do model 1, a z okrągłymi to model 2. Jednak płyt
głównych było więcej, a nawet oba modele dzieliły tą samą przez pewien czas.
MODEL 1
MODEL 2
Przyciski
owalne
okrągłe
Dioda Access
jest
brak
Szerokość taśmy napędu
20-pin
21-pin
Układ scalony na płytce napędu 32/64 pin
brak
jest
Istniały w Europie 3 rewizje
Saturna.
Model 1:
-Saturn model 1 PAL wersja 1 -Saturn model 1 PAL wersja SD
( Skrót od: Second Design?)
Model 2:
Saturn model 2 PAL wersja SD
( Skrót od: Second Design?) -Saturn model 2 PAL z
rewizjami płyt głównych VA9, VA7, VA13
Konsola SEGA SATURN model 1
(po lewej siwa japońska, po prawej europejska)
Konsola SEGA SATURN model 2
(po lewej biała japońska, po prawej europejska)
Rodzaje płyt głównych:
SEGA SATURN Model 1
Najstarszy europejski model. Nie ujrzymy tutaj
rewizji płyty głównej. Mój poradnik będzie się opierał na tym modelu.
SEGA SATURN MODEL 1/2 SD
Druga rewizja, występująca w modelu 1 i 2. Jak
widzimy brak tutaj numeru rewizji (Tylko VA bez żadnego numeru), lecz widzimy
napis PAL SD.
SEGA SATURN Model 2 rewizja
VA 9 (są też VA 7 i VA13)
Ponadto zdjęcia japońskich
płyt głównych:
VA0 CCI – nie znam jej
europejskiego odpowiednika
VA 6 SG – odpowiednik w
europie VA7
Układy scalone napędów.
SEGA SATURN Model 1/2 SD
W tym modelu na płytce
napędu, będzie występował 64-pinowy układ. W modelu 1 (nie SD) nie występuje
żaden.
SEGA SATURN Model 2 VA9, VA7,
VA13
Tutaj występuje układ 32
pinowy.
To wszystkie metody
identyfikacji europejskich konsol. W konsolę amerykańskie i japońskie nie
zagłębiałem się, gdyż ciężko znaleźć konkretne informacje. Na pewno część płyt
głównych będzie odpowiednikiem tych europejskich tak jak japońskie VA6 SG i
europejskie VA7. Jestem pewien tego iż sporo konsol, szczególnie w Japonii to
nietypowe konstrukcje. Wykonując modyfikacje łatwiejszą metodą, można próbować
na japońskim i amerykańskim sprzęcie. W razie niepowodzenia nic nie powinno się
stać. Sam eksperymentowałem ze swoim Saturnem model 1, gdzie wszystkie strony
opisywały tą modyfikację jako niemożliwą w tym modelu. Próbowałem schematów z
innych rewizji. Nic się nie stało, po wszystkim wracałem do fabrycznego
rozwiązania. Raz nawet pokusiłem się o przecięcie ścieżek. Dopiero na jednej z
hiszpańskich stron znalazłem rozwiązanie, którym się z wami podzielę tutaj.
Modyfikacja 50/60Hz
Metoda 1 – podpięcie się
pod nóżkę procesora (wszystkie modele)
Ta metoda jest ekstremalnie
ryzykowna, lecz zadziała w każdym modelu. Polega na podniesieniu nóżki od
procesora graficznego i przylutowania jej bezpośrednio do przełącznika. Nie
polecam jej gdyż, łatwo uszkodzić konsolę.
Aby wykonać tą modyfikację,
lokalizujemy procesor graficzny. Jest to jedyny 160 nóżkowy chip na płycie
głównej. Posiada on oznaczenie w modelu VA9 315-5964, a w moim modelu 1
315-5960.
Lokalizacja chipa w modelu 1:
Teraz co należy zrobić? Ano
wylutować i podnieść do góry nóżkę 79 z tego chipa i podłączyć ją do środkowego
pinu w przełączniku, a pozostałe piny przełącznika do +5V i GND (masa). Brzmi
prosto, jednak ta nóżka jest na tyle delikatna iż możemy nieodwracalnie
uszkodzić konsolę. Tylko dobry majster będzie umiał ją postawić po nieudanym
zabiegu, a takiego ciężko znaleźć.
Lokalizacja nóżki 79.
Zauważcie że nóżki procesora są ponumerowane na krańcach (ostatnia to 80).
I teraz jak będzie wyglądało
wykonanie tego moda.
Nakładamy trochę cyny na
grot, dajemu dużo topniku na pin 79. Przygrzewamy pin aby cyna się rozgrzała i
żyletką delikatnie podnosimy do góry nóżkę. Lutujemy do niej kabel i całość
warto zalać klejem na gorąco, aby uniknąć przypadkowego uszkodzenia.
Kabel należy przylutować do
środkowego pinu w przełączniku. Dwa pozostałe do +5V i GND, które możemy
znaleźć w pinach zasilacza.
I teraz miejsce skąd możemy
„zabrać” 5V i GND
Po drugiej stronie płyty
głównej:
Metoda 2 – przylutowanie
przełącznika do punktów na płycie głównej
Ta metoda jest prostsza i
mniej inwazyjna, również tak samo skuteczna. Wykonałem ją na moim Saturnie
model 1. W każdym modelu wykonuje się ją inaczej, dlatego poradnik ten może być
obarczony błędami o których nie wiem, gdyż korzystam z zagranicznych źródeł i
nie mogłem zweryfikować ich, gdyż nie mam tylu konsol.
*Saturn model 1 PAL
Większość stron podaje że ten
model nie działa z przełącznikiem założonym metodą 2. Próbowałem różnych metod
i już miałem się poddać. Nic nie chciało działać. Obraz tracił synchronizację.
Znalazłem jednak post na hiszpańskim forum jak dobrze pamiętam. Przedstawię wam
tutaj działającą metodę na ten model:
Sprawcą zamieszania jest
pewien mały układ na płycie głównej. Lokalizujemy go.
U mnie jest on oznaczony
315-5746. Co musimy zrobić? Podnieść nóżkę 1 i połączyć ją z GND (masą).
Podnoszenie nóżki tutaj to nie jest taki duży problem, jest stosunkowo duża i
nie wygina się tak jak te z procesoru graficznego. Masę znajdziemy również na
tym samym układzie, jest to największy pin, który znajduje się na środku z
każdych boków.
Po skończonej robocie:
Teraz możemy się zająć
montażem przełącznika.
Znajdujemy pole SW4 oznaczone
na zdjęciu nieopodal gniazda rozszerzeń i baterii.
Lutujemy przełącznik wedle
schematu bezpośrednio do SW4.
Do środkowego lutujemy żółte pole z obrazka (pin
79), natomiast do jednego ze skrajnych pinów pole czerwone z obrazka powyżej
(+5v). Masy nie musimy lutować, gdyż domyślnie konsola działa w 50Hz i nie
trzeba jej przestawiać.
*SEGA SATURNMODEL 1/2SD
Tutaj sytuacja jest
najprostsza. Wystarczy założyć przełącznik do pola SW4 i tylko to (BEZ
podnoszenia nóżek). Procedura jest identyczna jak w Modelu 1.
*SEGA SATURN MODEL 2 VA9,
VA7, VA13
Ciężko mi było znaleźć
odpowiednie zdjęcie, myślę iż będzie wystarczająco jasne dla wszystkich. W tych
modelach należy przeciąć jedną sieżkę i przylutować punkt do przełącznika.
Punkt znajduje się na tylnej stronie płyty głównej:
Przecinamy ścieżkę nożykiem
do tapet i lutujemy się do punktu widocznego na zdjęciu.Punkt ten lutujemy do środkowego pinu
przełącznika, a pozostałe dwa skrajne kolejno do 5V i GND.
Podsumowanie
W poradniku tym starałem się
przekazać podstawowe metody na wykonanie tej modyfikacji dla wszystkich konsol.
Większość informacji zaczerpnięte jest z zagranicznych serwisów, dlatego
musicie wziąć pod uwagę margines błędu wynikający z różnorodności sprzętu.
Radzę oprócz tego poradnika posiłkować się innymi poradnikami, filmami na YT i
robić pomiary punktu czy na pewno jest połączony z pinem 79. W szczególności
należy zwrócić uwagę na modyfikację konsol VA9, VA7, VA13, gdyż istnieje tam
dużo niejasności.