Historia i teraźniejszość firmy SEGA (od roku 2007 do 2010)  |  Autor - Rolly

 

 

Na „pierwszy ogień” zapoznamy się ze sprzętem jaki został wyprodukowany przez moją ukochaną firmę przez cały okres jej działalności.

Automaty Arcade :

SEGA System 1

SEGA System 2

SEGA System E

SEGA System 16

SEGA System 18

SEGA System 24

SEGA System 32

SEGA System C2

SEGA Model 1

SEGA Model 2

SEGA Model 3

SEGA Titan Video

SEGA Naomi

SEGA Naomi 2

SEGA Hikaru

SEGA Chihiro

Triforce – współpraca z Nintendo i Namco

SEGA Lindbergh

SEGA Ringedge

SEGA Ringwide

SEGA Europa-R

SEGA NU

SEGA Ringedge 2

Sprzęt stacjonarny :

SEGA SG-1000 : Dostępny tylko w wybranych sklepach.

SEGA SG-1000 Mark II : Odświeżony model z dodatkową klawiaturą.

SEGA SG-1000 Mark III : Dostępny tylko w Japonii.

SEGA Master System : Zbliżony do SG-1000 Mark III, rożniący się nieznacznie specyfikacją techniczną.

SEGA Mega Drive : Znana jako SEGA Genesis w USA.

SEGA Genesis II : Produkowana tylko w USA.

SEGA Genesis III : Produkowana tylko w Brazylii.

SEGA Mega CD : W skrócie SEGA CD, dodatek do Mega Drive pozwalający na grę z muzyką audio na nośnikach CD.

SEGA Mega CD II : Pomniejszona wersja SEGA CD czyli dodatku do Mega Drive pozwalającym na grę z muzyką audio na nośnikach CD.

SEGA 32X : Sprzętowa modyfikacja Mega Drive pozwalająca na grę w pozcje oparte o 32 bity.

SEGA Multi-Mega : przenośny CD player z funkcjami SEGA Mega Drive i SEGA CD. W USA nazywany Genesis CDX.

SEGA TeraDrive : 16-bitowy PC wraz z zintegrowaną Mega Drive. Dodawany Development Kit co ułatwiało tworzenie gier na Mega Drive. Dostępny tylko w Japonii.

Amstrad Mega PC : TeraDrive dla Europe i Australia.

SEGA Neptune : Hybryda SEGA Mega Drive i 32X. Sprzęt nigdy nie wykroczył poza fazę prototypu.

SEGA Saturn : Pełnoprawna konsola 32-bitowa z wbudowanym na stałe czytnikiem CD.

SEGA Dreamcast : Pierwsza 128-bitowa konsola na świecie i zarazem ostania konsola Segi. Wmontowany czytnik GD-Rom oraz na stałe modem internetowy.

SEGA Pico : Wyłącznie edukacyjny sprzęt do grania.

Handheld'y :

Game Gear : 8-bitowa przenośna konsolka firmy SEGA.

SEGA Nomad : Przenośny odpowiednik SEGA Genesis, pozwalający podłączyć konsolkę do TV.

SEGA Mega Jet : Przenośny odpowiednik SEGA Genesis, który pojawił się tylko i wyłącznie w samolotach japońskich linii lotniczych.

SEGA Vision - przenośny Player wraz z tunerem TV. Wyprodukowany na potrzeby salonów Arcade przez europejski odział Arcade.

To tyle o hardware. Pora zapoznać się obecną sytuacją firmy oraz cofnąć się w czasie i sięgnąć jej korzeni .

SEGA (z jap. セガ - oficjalnie: SEGA Corporation (株式会社セガ, Kabushiki-gaisha SEGA) to międzynarodowy producent gier wideo oraz w przeszłości także konsol do gier. Główna siedziba firmy, która jest również siedzibą główną oddziału lokalnego, SEGA of Japan, jest położona w Ota, dzielnicy Tokio w Japonii.

Europejski oddział Segi, SEGA of Europe, ma swoją centralę w Chiswick, części Londynu (Wielka Brytania). Północnoamerykański oddział korporacji, SEGA of America, mieści się w San Francisco, (Kalifornia w Stanach Zjednoczonych), gdzie przeniósł się z Redwood City w Kalifornii w 1999 roku. Północnoamerykański oddział jest także częścią Viacom, który wykupił pakiet mniejszościowy firmy.

Same Początki są dość odległe. Firma została założona w 1940 roku pod nazwą Standard Games (później Service Games) w East Palo Alto w Kalifornii przez Martina Bromely'ego, Irvinga Bromberga i Jamesa Humperta, aby dostarczać wszelkiej rozrywki opłacanej monetami, amerykańskim żołnierzom w bazach wojskowych. Bromely sugerował w 1951 roku, by przenieść firmę do Tokio, co stało się faktem w maju 1952 roku, kiedy została tam zarejestrowana pod nazwą "SErvice GAmes of Japan".

W 1954 roku inny amerykański biznesmen David Rosen zakochał się w Tokio i założył swoją własną firmę, Rosen Enterprieses Inc. w Japonii, celem eksportu sztuki. Firma spotkała się z miłą niespodzianką, gdy zaczęła importować kabiny na monety z natychmiastową fotografią. okazały się one w Japonii bardzo popularne. Biznes kwitł, zaś Rosen Enterprises ddatkowo rosło w siłę dzięki importowi elektromechanicznych gier na monety.

Wspomniane wcześniej Rosen Enterprises i Service Games połączyły się w 1965 roku pod szyldem SEGA Enterprises. W ciągu roku nowa firma wypuściła na rynek symulator łodzi podwodnej, grę znaną pod nazwą "Periscope" (peryskop), która okazała się Hitem i odniosła wielki sukces na całym świecie.

W 1969 roku Gulf and Western Industries kupiła Segę, Rosenowi zaś pozwolono pozostać prezesem oddziału SEGA. Pod przywództwem Rosena, SEGA dalej powiększała swoje zaplecze finansowe i dobrze prosperowała. Z automatów do gier, SEGA znana była tytułów takich jak Frogger i Zaxxon. Przychód Segi w roku 1982 i 1983 osiągnął 214 milionów dolarów, co pozwoliło firmie wypuścić jej własną konsolę do gier: SG-1000. Zapoczątkowało to serię konsol Segi, które nie zdołały jednak przebić oferty głównego konkurenta na rynku, firmy Nintendo.

W tym samym roku w Segę uderzył krach na rynku gier wideo. Wyrzucając wręcz pieniądze w błoto, Gulf & Western sprzedał amerykańskie udziały Segi firmie Bally Manufacturing (znanej z prodkucji stołów do pinballa). Japońskie udziały Segi zostały kupione za 38 milionów dolarów przez grupę inwestorów na czele z Rosenem i Hayao Nakayamą, japońskim biznesmenem posiadającym firmę dystrybutorską zakupioną przez Rosena w 1979. Nakayama stał się nowym prezesem Segi, zaś Rosen został szefem swojej filii w Stanach Zjednoczonych.

W 1984 roku, japoński konglomerat CSK kupił Sege i zmienił jej nazwę na SEGA Enterprises Ltd., z siedzibą w Japonii. w dwa lata później firma zadebiutowała na tokijskiej giełdzie. Przyjaciel Davida Rosena, Isao Okawa, prezes CSK, stał się prezesem Segi. W 1986 roku, założono SEGA of America, aby zdobyć rozwijający się rynek gier wideo w Stanach. SEGA wprowadziła również konsolę pod nazwą SEGA Master System i pierwszą z serii gier z Alexem Kiddem, który był jej maskotką do 1991 roku, gdy rolę tę przejął Sonic the Hedgehog.

Większość konsoli z pierwszej generacji nie była nawet sprzedawana w USA. Firmie udało się jednak osiągnąć europejski sukces dzięki wprowadzeniu konsoli SEGA Master System. Pod koniec lat 80. XX wieku na rynku pojawiała się także 16-bitowa konsola SEGA Mega Drive. Cechowały ją rewolucyjne rozwiązania, dzięki którym udało się ograniczyć monopol Nintendo na rynku gier wideo.

Producent starał się też stworzyć produkt, który mógłby konkurować z popularnym GameBoyem firmy Nintendo. Stąd na rynku pojawiły się m.in. SEGA Game Gear, SEGA Mega Jet i SEGA Nomad.

Podobny sukces osiągnął kolejny produkt koncernu - konsola SEGA Saturn, która w Japonii cieszyła się ogromnym powodzeniem wśród graczy, w której seryjnie montowano już CD-ROM . Niestety Saturn cieszył się znikomym zainteresowaniem w USA i Europie, na co wpłynęła znikoma promocja tego sprzętu na tych kontynentach. Następcą Saturna był 128-bitowy Dreamcast, który mimo wielu niespotykanych rozwiązań, genialnej daty premiery (9.9.1999) oraz wspaniałego startu nie utrzymał się na rynku po premierze PS2.

W 2000, SEGA Enterprises, Ltd. została przemianowana na SEGA Corporation. A 2001 roku, firma przerwała produkcję konsoli Dreamcast i zdecydowała iż będzie to jej ostatnia platforma jako producenta sprzętu do gier wideo, a priorytetem stanie się masowa produkcja gier na wszystkie dostępne na rynku platformy.

SEGA w tym czasie nadal miała zajmować się produkcją sprzętu arcade i tak z pod ręki Segi wypłynęły potężne boardy Naomi, Naomi 2, SEGA Hikaru, SEGA Chihiro, Triforce (we współpracy z Nintendo i Namco) i SEGA Lindbergh.

W 2003 roku SEGA popadła w poważne problemy finansowe, które zaczęły się po śmierci założyciela CSK - Isao Okawy w 2001, który zainwestował ponad 40 miliardów dolarów, by pomóc firmie SEGA. CSK zdecydowało się na sprzedaż akcji. Planowano połączenie z Sammy Japan, które nie doszło do skutku. Nie udało się porozumieć również z firmami Namco, Bandai, Electronic Arts i Microsoft.

W kwietniu 2003, Sammy wykupiło 22% udziałów, od CSK miał a władze przejął prezes Sammy, Hajime Satomi. Nowy przewodniczący Sammy ,który sterował również Segą, stwierdził, że działalność SEGA powinna skupić się na zyskownym biznesie arcade niż na rozwoju domowego oprogramowania.

W 2004, Sammy kupił pakiet kontrolny akcji w SEGA Corporation za 1.1 miliarda $, tworząc nowe przedsiębiorstwo SEGA Sammy Holdings, jedno z największych przedsiębiorstw gier w świecie, które istnieje do dziś.

Teraz słów kilka o czołowych postaciach marki SEGA i jej zespołach developerskich.


Mie Kumagai : dołączyła do Sehi w 1993 roku, gdy obecny prezes AM3/Hitmaker Hisao Oguchi został wybrany nowym prezesem działu marketingu. Kumagai była pierwszym prezesem studia developerskiego w historii Segi. Dzięki niej powstały takie gry jak Crazy Taxi, Virtua Tennis czy Virtual On.


Rieko Kodama : W zdominowanej przez mężczyzn firmie, znalazło się także miejsce dla drugiej kobiety. Nie powierzono jej funkcji prezesa żadnego studia, mimo to była jedną z czołowych postaci przy tworzeniu wielu projektów i uważano ją za jednego z najlepszych twórców gier i dano jej przydomek „Pierwszej Lady Rpg'ów”. Dzięki pani Kodama powstały takie gry jak Alexx Kidd, Sonic The Hedgehog, Phantasy Star, Altered Beast, Shinobi i wiele innych. Największą swobodę w działaniu dano jej przy projekcie Skies Of Arcadia.


Toshihiro Nagoshi : Prezes Amusement Vision i głowa SEGA Creative Control Centre. Jedna z nowszych postaci w firmie SEGA. Odpowiedzialny za większość gier arcade m.in. Daytona USA, Spikeout, Super Monkey Ball czy hitowego Ryu Ga Gotoku (Yakuza). W 2003 współtworzył wraz z Nintendo wspólny projekt Segi przy grze na GameCube pt. F-Zero GX wraz z Shigeru Miyamoto. Pisze również artykuły do Edge Magazine w Wielkiej Brytanii.


Yuji Naka : Jeden z największych twórców firmy SEGA i głowa Sonic Team. W 1991 był jednym z głównych programistów Sonic The Hedghog, który stał się nową maskotką Segi. Pracował przy takich projektach jak : Phantasy Star, Space Harrier, Hokuto no Ken, NiGHTS Into Dreams, Phantasy Star Online i Samba de Amigo. W 2004 po połączeniu z UGA, przejoł kontrole na takimi projektami jak Rez czy Space Channel 5. W 2006 roku Yuji Naka opuścił Sonic Team i stworzył swoje własne studio Prope, przy wsparciu finansowym Segi.


Yu Suzuki : Jeszcze do niedawna głowa AM2, jeden z najbardziej cenionych i rozpoznawanych ludzi Segi na świecie. Jego pierwszy team czyli AM2 stworzył takie klasyki gier jak : Hang-On, Out Run, Space Harrier, After Burner II czy Virtua Fighter. W 1999 powierzono mu najdroższy projekt w branży wideo, który sygnował swoim nazwiskiem czyli - Shenmue. W 2003 roku ,po restrukturyzacji firmy powierzono mu nowe studio, które nazwano Digitalrex. Niestety zanim grupa utworzyła nowe gry, została rozwiązana.


Tetsuya Mizuguchi : Główny szef United Game Artists, który wielki wkład miał w takie gry jak : SEGA Rally Championship, Space Channel 5 czy Rez. Na początku swojej kariery pracował dla zespołu AM3 ,który stworzył takie hity jak pierwsza SEGA Rally czy Manx TT. W 1996, opuścił AM3 i stworzył team AM Annex (którego z czasem zmieniono w AM9 , i w końcu w UGA). Po połączeniu Segi z Sammy opuścił firmę i stanął na czele Q Entertainment, które wydało takie gry jak Meteos czy Lumines na NDS i PSP.

Troszkę informacji o starych i nowych zespołach developerskich.

AM1 (Wow Entertainment) – twórcy m.in. House of the Dead, SEGA Bass Fishing, SEGA GT, Die Hard Arcade, Dynamite Cop.

AM2 (SEGA-AM2) – twórcy m.in. Virtua Fighter, Virtua Cop, Daytona USA, Out Run, Shenmue, Space Harrier, After Burner, Ferrari F355 Challenge, Fighting Vipers.

AM3 (Hitmaker) – twórcy m.in. Crazy Taxi, Virtual On and Virtua Tennis.

AM4 (Amusement Vision Ltd.) - twórcy m.in. Super Monkey Ball, Virtua Striker, F-Zero GX/AX.

AM5 (SEGA Rosso) – twórcy m.in. Initial D Arcade Stage czy Cosmic Smash

AM6 (Smilebit) – twórcy m.in. Jet Set Radio, Panzer Dragoon Orta, Hundred Swords, GunValkyrie, starszych części Derby & Soccer Tsuku.

AM7 (Overworks) – twórcy m.in. Streets of Rage, Shinobi, Skies of Arcadia, Phantasy Star, Sakura Taisen.

AM8 (Sonic Team) – twórcy m.in. Sonic the Hedgehog, Ristar, NiGHTS Into Dreams, Burning Rangers, Chu Chu Rocket, Phantasy Star Online, Puyo Puyo, Billy Hatcher and the Giant Egg, Samba de Amigo, Phantasy Star Universe.

AM9 (United Game Artists) – twórcy m.in SEGA Rally Championship, SEGA Rally 2, Space Channel 5 czy Rez.

Digital Media (Wave Master) – Ekipa zajmująca się muzyką i dźwiękiem.

Po połączeniu Segi i Sammy w 2004 roku, zmieniono układ zespołów tworzących gry, który wygląda obecnie następująco :

NE.1 R&D - poprzednio Amusement Vision Ltd. + Smilebit – Szef : Toshihiro Nagoshi

AMPlus R&D – poprzednio Digitalrex - Szef : Yu Suzuki

AM.1 R&D – poprzednio WOW Entertainment + Overworks - Szef : Atsushi Seimiya

AM.2 R&D – poprzednio SEGA-AM2 - Szef : Hiroshi Kataoka

AM.3 R&D – poprzednio Hitmaker + SEGA Rosso -Szef : Mie Kumagai

Inne Studia :

Prope - Szef : Yui Naka

SEGA Racing Studio - Szef : Guy Wilday

SEGA Studio U.S.A. R&D - Szef : Takashi Iizuka

SEGA Studio China R&D – Szef : Makoto Uchida

Inne działy :

SEGA-SAMMY & SEGA JAPAN – Prezes : Hajime Satomi

SEGA USA – Prezes : Simon Jeffery

SEGA Europe – Prezes : Mike Hayes

Dział Gier Wyścigowych (Racing Games R&D Dept.) - Szef : Kenji Arai

Dział Gier Sportowych (Sport R&D Dept.) - Szef : Takayuki Kawagoe

Dział Gier Rodzinnych (Family Entertainment) - Szef : Hiroshi Uemura

Dział Gier Konsolowych (Global Entertainment Software R&D) - Szef : Yuji Naka

Dział sprzętu mobilnego (Mobile Content R&D Dept.) - Szef : Kazunari Tsukamoto

Studia wykupione :

Marzec 2005 - Creative Assembly

Marzec 2006 - Secret Level

Kwiecień 2006 - Sports Interactive

SEGA podjęła obecnie także ścisła współpracę z takimi zespołami jak : Chunsoft, Bizzare Creations, Gas Powered Games, Sumo Digital, Petroglyph, BioWare.

Współpracowała również z : Amuze, Chime, No Cliche, 45 (Forty Five).

PS. Wszystkie dane z zasobów ludzkich opierające się o stanowiska w firmie SEGA, dotyczą okresu do czerwca 2007 i w każdej chwili mogą ulec zmianie.