Tworzenie tła w biosie konsoli
SEGA Dreamcast | Autor -
Rolly
Dzisiejszy felieton będzie
poświęcony modyfikacji i tworzeniu własnego tła pod menu w Biosie konsoli
Dreamcast. Nikt z nas pewnie nie wpadł by na pomysł iż jest to możliwe w
tak łatwy sposób - dzięki zwykłemu sejwowi.
Wszystko
zaczęło się od Sonic Team, którzy w pożegnaniu z DC ich grą Puyo Puyo
Fever umieścili kod w stanie gry, dzięki któremu nasze menu w konsoli może
zmienić wygląd.
Przejdźmy
więc do konkretów i narzędzi ,które będą nam potrzebne podczas pracy.
Zaopatrzcie
się więc w :
*
Program
Dreamexploer dla DC (dział Downloads)
*
Dowolny
hexedytor (najlepiej z możliwością kopiuj/wklej)
*
WinPvr
(PVR Tool) (dział Downloads)
*
Vmi
Writer (dział Downloads)
*
Dowolny
program do obróbki/edycji grafiki
Gdy
mamy już gotowe narzędzia – musicie wiedzieć że istnieją dwa
sposoby na stworzenie nowego tła w biosie DC.
Pierwszy
to znacznie trudniejszy ale dający więcej swobody sposób, dzięki któremu
bez problemu stworzycie własny obraz i wrzucicie go za pomocą przeglądarki
DC, karty Nexus czy nawet do karty pamięci w dowolnym emulatorze makarona.
Drugi
sposób ogranicza nas tym jakie obrazy wypalimy na czystym CD i zamienimy je
przy pomocy programu DreamExplorer. Tak przygotowany sejw musimy zgrywać
jednym ze znanych sposobów aby znalazł się na PC.
Zacznijmy
więc od pierwszej opcji.
Dowolnym
programem graficznym przygotowujemy obraz o wymiarach 128x128 pikseli (co
gwarantuje nam najlepszą jakość tła i zarazem spory sejw zajmujący około
65 bloków) lub mniejszy.
Obracamy
go o 180 stopni (bios DC odwraca obrazy oraz rozciąga je na boki) i gotowy
plik zapisujemy w formacie .BMP
Następnie
uruchamiamy program WinPvr (PVR Tool) i otwieramy stworzony przez nas obraz
.BMP, nic nie robiąc zapisujemy go z menu File opcją Save As.. w następujących
przykładowych parametrach.
Mamy
gotowy plik PVR.
Teraz
uruchamiamy dowolny HexEdytor i otwieramy nim nasz plik PVR oraz gotowy sejw z
Puyo Puyo – ściągniecie go
stąd.
Z
naszego pliku PVR zaznaczamy wszystkie dane od początku do końca, natomiast
w pliku ze stanem gry z Puyo Puyo Fever odnajdujemy ciąg znaków z
charakterystycznymi danymi dla pliku PVR (czyli GBIX / PVRT) i zaznaczamy
wszystkie dane począwszy od PVRT (rys. Poniżej) zatrzymując się na samym
końcu sejwa.
W
to miejsce wstawiamy nasze dane skopiowane ze stworzonego przez nas pliku PVR.
Zapisujemy
zmiany w stanie gry.
Pora
uruchomić program VMI Writer ,który stworzy nam rozpoznawalny dla DC plik
.Vmi.
Jak to zrobić opisałem w tym oto
felietonie. Ważne ! W
oknie Vmu File Name koniecznie musi znajdować się ten tekst
EXTRA.BG.PVR
(rys. poniżej).
Po
stworzeniu pliku .VMI możemy już gotowe tło przetestować np. na emulatorze
zanim powędruje na naszą kartę VMU. Powinniśmy otrzymać coś takiego.
Lub
inny przykład :
Pozostało
nam jeszcze pokrótce opisać sposób w którym nie ma potrzeby używania
komputera PC.
W
tym celu nagrywamy wcześniej przygotowane grafiki na CD i odpalamy program DreamExplorer na naszym
Dreamcascie. Odnajdujemy CD na którym znajdują się jakiegoś typu pliki graficzne.
Zamieniamy CD z Dreamexplorerem na naszą płytę z grafiką. Wybieramy opcję
Open CD i odnajdujemy grafikę (format - PNG, JPG, BMP,PVR - nie przesadajcie z
wielkością i rozdzielczością). Klikamy klawiszem
A na jednej z nich i opcją Save As BIOS BG zapisujemy gotowe tło na naszej
karcie pamięci w wybarnej rozdzielczośći (im większy sejw tym lepsza jakość
naszego obrazu w biosie. Z gotowym stanem gry możecie zrobić co chcecie.
Jeśli
natomiast ktoś woli wszystko na gotowo, niech spróbuje użyć Internetowego
narzędzia, którego autorem jest Speud.
Znajdziecie je pod tym
adresem.