Jak poradzić sobie z kablami,
VGA, Region Protection W DeCe |
Autor - Rolly
Felieton rodził się w mojej głowie już dużo
wcześniej, ale nie mogłem dokończyć go z prostej przyczyny - brakowało mi
kilku kabli aby ukończyć wszystkie testy.
W moim materiale napiszę Wam trochę o uruchamianiu gier na konsolę SEGA
Dreamcast na różnych kablach audio-wideo oraz pomogę przy rozwiązniu
problemów z wyświetlaniem obrazu czy chociażby wymusimy odświeżanie 60hz na
grach które posiadają tylko i wyłącznie opcję 50hz (wbrew pozorom jest ich
troszkę) przy okazji poradzimy sobie z różnymi zabezpieczeniami
regionalnymi.
Artykuł mogą spokojnie czytać
posiadacze kabli RF, S-Video, RGB oraz oczywiście VGA gwaratującego
najwyższą jakość obrazu dla DeCeka.
Podstawowe infomacje i narzędzia potrzeba nam to :
- kabel RF jest najstarszym modelem który możemy podłączyć do TV.
Wtykamy go oczywiście w stanardowe wejście antenowe. Przydatny przy bardzo
starych monitorach CRC nie wyposażonych w gniazda euro czy D-Sub. Ten typ
kable obsługuje wszystkie dostępne na rynku gry.
- kabel S-Video to złącze, które gwarantuje lepszą jakoś obrazu niż
poprzednik. Podłączany w charakterystyczne żółte wjeście w TV. Mając nowy
telewizor LCD,LED czy stary CRT jest to najgorsze rozwiąznie jakościowe,
jeśli mamy w naszym sprzęcie również wejście Euro. Ten typ kable obsługuje
wszystkie dostępne na rynku gry.
- kabel RGB to przewód, który zagwarntuje Wam najlepszą jakość
zarówno przy starzym sprzęcie CRT czy nowym LCD/LED jeśli posiadacie wejście
Euro a nie posiada wejścia D-Sub lub kabla VGA. Ten typ kable obsługuje
około 97% gier na DC, zdarzają się wyjątki które wymagały patch-owania.
- kabel VGA (Box) to złącze lub box dzięki któremu otrzymacie najlepszą
jakość obrazu w wysokiej rozdzielczości 640x480. Kabel doskonale spisuje się
na nowych telewizorach LCD/LED itp. Tego typu łącze wspiera około 89% gier
dostępnych na Makarona. Ze względu na możliwość patch-owania, procent
zgodności wzrasta do około 95%.
- Hexedit - dzięki temu edytorowi wykonamy łatkę i uruchomimy
wsparcie dla trybu VGA.
- IP CD Exploler - narzędzie pomoże nam namierzyć ukryte pliki IP i
wyeksportować je, jeśli nie będziemy chcieli ręcznie edytować pliku lub
stworzyć własna kompilacje.
- Ipbin4win - program który może patch-ować pliki IP.BIN oraz
wygeneruje dla nas linikę kodu potrzebną jeśli robimy to ręcznie.
- PalPatcher - narzędzie dzięki któremu wymusimy odwświeżanie w 60hz
oraz poradzimy sobie z blokadą RGB.
- Action Replay CDX czyli płytka dzięki której uruchomimy wszystkie
gry z dowolnego regionu na dowolnej konsoli Dreamcast. Program pozwala
również na wymuszenie trybu PAL/NTSC na dowolnej konsoli. Narzędzie posiada
również najważniejszą cechę - czyli możliwość wprowadzania i używania
różnych rodzajów kodów.
- Utopia Boot Disc to darmowy program wypalany na CD, dzięki któremu
odpalicie na dowolnej konsoli dość spory zestaw importów (niestety nie
wszystkie). Utopia w nowszej wersji nie gwarantuje obsługi VGA jeśli w grze
nie umieścimy patch-a.
Dla przykładu załączam Wam porównanie
jakości ekranu przy kablach RF/S-Video i VGA podłączonych do LCD (oczywiście
nie jest to obraz idealny - aparat zniekształca w nieznacznym stopniu barwy
przy zdjęciach TV).
Zaczynamy!
Pamiętajcie iż większość wymienionych narzędzi działa tylko na kopii org.
GD-Romu (więc liczę, że posiadacie płytę ze sklepu i np. wykonaliście kopie
przy pomocy karty SD). Wyjątkiem jest tu Action Replay. Ważne! Tryb VGA
najdoskonalej forsuje moduł GDEMU.
Pierwszym narzędziem jest Pal Patcher od
Megalex-a. Działa on tylko na plikach obrazów .CDI (Discjuggler) oraz na
plikach .BIN.
W prostym menu wybieramy interesujący nas "fix" czyli np. zmiana odświeżania
z 50 do 60hz i wciskamy opcję Search. Jeśli uda namierzyć się zabezpiecznie,
klikamy na Patch! i wypalamy resztę lub ładujemy z karty SD.
To samo tyczy się napraw obsługi RGB - wystarczy wybrać z drugiego
zaznaczonego okienka interesującą nas łatke i kilknąć na Patch!. Są
też wyjątki, więc musimy robić to ręcznie znajdując w pliku obrazu lub pliku
boot-ującym ciąg 01 EC 9D FF 04 8D 00 EE 03 88
i zamienić go na : 01 EC 9D FF 04 8D 00 EE 02 88
Kolejnym etapem będzie uruchomienie opcji
VGA dla gier, które nie mają jej w standardzie. Niestety po odpaleniu płyty
z grą uraczy nas taki oto komunikat :
Aby coś z tym zrobić - odpalamy dowolny hex
edytor i wybieramy albo plik IP.BIN albo cały gotowy obraz gry.
Namierzamy w nim ciąg znaków KATANA. Po nim znajduje się zawsze
region string JUE a za nim kilka znaków. Zmieniamy je na 0799A10
i kilkamy zapisz. To cała robota, którą wykonujemy ręczenie. Następnie
wypalamy lub uruchamiamy z karty SD.
Jeśli chcecie natomiast dodać coś do łatki
VGA - np. wsparcie dla myszki czy zdjąć blokadę regionalną, musicie uruchomić
program IP.BIN 4 WIN. Automatycznie skonwertuje on Wam gotowy plik IP.BIN
lub wygeneruje (zaznaczony strzałką) ciąg znaków do wklejenia w wyżej
wymienione miejsce na łatki.
Dla osób, które mają problem z namierzeniem
pliku IP.Bin przychodzi aplikacja IP CD Exploler, dzięki której wyciągniecie
pliki tego typu z dowonego napędu (równiez wirtulanego). Jak widzicie
poniżej przerabiany przeze mnie tytuł nie ma w standardzie zaznaczonego
wsparcia dla VGA. Klikamy więc na Extract i działamy jak powyżej. Nie
przejmujcie się, że program nier ozpoznaje nazw napędów - mimo to działa bez
zarzutów.
Na koniec coś dla miłośników importów.
Jak wiemy na konsoli PAL nie uruchomimy w standardzie gier z Japonii i
odwrotnie. Zwykła blokada regionalna.
Niestety nie ma programu, który narzuca wsparcie dla VGA dla org. gier.
Musimy więc ratować się albo powyższą na kopii albo zastosować swap trick -
przy czym ważne jest aby gry się pokrywały. Czyli kopia z patchem np. World
Neverland 2 Plus i org. który takie modyfikacji nie posiada. O tym systemie
więcej opowiedział kolega z kanału Indead's Game Room pod linkiem -
http://www.youtube.com/watch?v=LEggdHKGuK4
Wracając do zmiany regionu. Używamy do tego darmowej Utopii Boot Disk
(niestety nie wspiera dużej ilości gier) i podmieniamy CD na GD lub używamy
programów typu DC-X, Codebreaker czy zastosowany przeze mnie poniżej Action
Replay. Dlaczego on? Dlatego iż wspiera on zarówno kopie jaki i oryginalne
gry oraz jako jedyny dzięki jednemu kliknięciu klawisza "X" wymusza tryb
NTSC lub PAL! (zaznaczenie poniżej). Etap zamiany płyt jest podobny do tego
który serwowała Utopia.
Przypominam iż wszystkie tego typu
czynności możecie przetestować na emulatorze lub jeśli macie adapter - na
karcie SD.
W odrębnym felietonie, znajdziecie aktualizowaną
listę gier, które
wspierają tryb VGA.
Wszystkie niezbędne programy są do znalezienia w naszym dziale
Downloads.