Zapraszam Was do przeczytania ekskluzywnego wywiadu
dla portalu SEGA-SKY jaki przeprowadziłem z niemieckim studiem Duranik,
odpowiedzialnych za nowy, zbliżający się hit dla konsoli SEGA Dreamcast pt.
Sturmwind. Roland, Johannes oraz ja zapraszamy Was do lektury i na ich
oficjalną
stronę. Przy okazji zachęcając do składania zamówień na najnowszą autorską grę.
Możecie to zrobić na poniższych odnośnikach.
Rolly :
Jak długo
zajmujecie się tworzeniem gier?
Duranik
: Zaczęliśmy tworzyć gry już za czasów ATARI ST
- to były lata 80, wtedy też powstał oficialnie nasz team. Nazwa Duranik
wzięła się z połączenia Dürrsoft + Meranik. Większość z naszych materiałów nigdy nie została wydana.
Można je traktować jak mini-gry. W 1996 wydaliśmy wspólny projekt pt. Impulse
na sprzęt Atari Falcon. Ta pozycja jest aktualnie konwertowana na konsole
Jaguar przez MDGames (
http://mdgames.de/impulsex_eng.html ). Kolejna była przygoda z Alpine Games dla małego
przenośnego systemu Lynx. Dalszą historię już znacie.
Rolly : Gdzie w Niemczech można spotkać
Duranika i np. porozmawiać z nim na żywo?
Duranik
: Niech to zostanie na razie naszą prywatną
tajemnicą ;-) Ale niedługo pewnie wpadniemy na jeden z niemieckich
Jagfest-ów. Zapraszamy.
Rolly : Pod nazwą Duranik ukrywa się tylko jedna czy
większa ilość osób? Odpowiadasz za programowanie, grafikę etc. ?
Duranik
: Jesteśmy dwójką braci. Ekipa Duranik to
Roland (40 lat) i Johannes Graf (39 lat). Jeden z nas pracuje przy grafice, wyglądzie poziomów etc. a
drugi zajmuje wszystkim tym co związane jest z kodowaniem.
Rolly :
Czy z
domowej produkcji gier da się wyżyć, czy może pracujecie również w
innym miejscu?
Duranik
: Dla nas to tylko hobby i dorywcze zajęcie.
Oboje wykonujemy zwyczajne zawody (ja pracuje w Wiedniu jako grafik
komputerowy, Roland jako administrator sieci w Stuttgarcie) i musimy chodzić
do pracy każdego dnia, to nasze źródła dochodu. To
między innymi dlatego zakończenie prac i dopieszczanie gry zajmuje nam aż
tyle czasu.
Rolly : Jak udało się nawiązać współpracę z
redspotgames - jakieś spotkanie, konferencja prasowa?
Duranik
: A więc, wiedzieli że możemy stworzyć coś dla DeCe.
Męczyli nas wystarczająco długo aż w końcu zgodziliśmy się aby wydawcą
naszego projektu został redspotgames. Większość naszego kontaktu odbywało
się przez korespondencję meilową.
Rolly : Native for Jaguar wygląda bardzo
ładnie, czy był to pierwowzór Sturmwinda?
Duranik
: Nie, te dwie gry nie mają nic wspólnego
oprócz tego że obie są shmupami. Nie łączą ich żadne cechy . Grafika i
system to zupełnie coś innego.
Po krótkim wstępie, przejdźmy teraz do pytań o
projekt na który czekają
wszyscy posiadacze DeCeka - mowa oczywiście o Sturmwind.
Rolly :
Skąd wziął
się pomysł aby stworzyć grę na konsole SEGA Dreamcast?
Duranik
: Nie jestem pewien w 100% jak to wyglądało.
Dyskutowaliśmy kiedyś nad tym co i na jaki sprzęt możemy zrobić. Na początku
myśleliśmy o kultowej SEGA Mega Drive ale skończyliśmy na DC, który wydawał
się nam zdecydowanie łatwiejszym do ugryzienia hardware-m.
Rolly :
Jak wypadły testy Sturmwind na DC? Przeszedł
on od początku sporo poprawek (oczywiście na plus) - będą jeszcze jakieś zmiany?
Duranik
: Wszystko jest na dobrej drodze. Od samego początku wprowadzliśmy już około
250 różnych zmian. Większość usprawnień została stworzona kiedy
udostępniliśmy projekt do beta testów. Czas premiery, który przesuwano do
przodu pozwolił nam dodać naprawdę dużo rzeczy których nie planowaliśmy gdy
startowaliśmy z tworzeniem gry (zresztą porównajcie obrazki poniżej).
Rolly :
Silnik gry
opiera się na bibliotekach KOS czy jest to zupełnie coś innego?
Duranik
: Tak - gra bazuje na bibliotekach KOS.
Rolly : Były jakieś problemy przy programowaniu
na DeCe?
Duranik
: Żadnych. Dreamcast to bardzo łatwa do
ogarnięcia i programowania platforma.
Rolly :
Ścieżka
dźwiękowa produkowana przez 505 (
http://fiveofive.bandcamp.com/ ) sprostała Twoim oczekiwaniom?
Duranik
: Pracowaliśmy z 505 już wcześniej i uwielbiamy
jego muzyczne prace. Soundtrack wypada świetnie i będzie załączony jako
oddzielny Audio CD dodawany do limitowanej edycji Sturmwind.
Rolly :
Co wyróżnia
Sturmwind spośród innych podobnych gier na rynku?
Duranik
: Sturmwind jest tworzona dla "casual-nych"
fanów Dreamcast'a. Nie musisz być hardkorowym maniakiem szuterów aby dotrzeć
do kolejnych poziomów. Jeśli nie masz dużo czasu a chcesz pograć w coś
na szybko bez czytania 20 stronicowej instrukcji obsługi - to gra dla
Ciebie.
Rolly : Dreamcast ma ogromną bazę wydanych na tę
konsole shooter-ów, nie boicie się krytyki, porównań np. z Border Down?
Duranik
: Prawdę mówiąc wiem, że znajdzie się wiele
osób które będą narzekać i płakać ze nie jest to Shenmue 3 ;-) Ale musimy być
realistami i wiedzieć co można stworzyć w małym dwuosobowym studio, inaczej
nigdy nie skończysz niczego. Inna sprawa, że gdy zaczęliśmy naszą przygodę z
tą grą nie było aż tak wielkiego wysypu strzelanin na DeCekowym rynku. Nie wydano
wtedy nawet jeszcze Under Defeat.
Rolly : Czy redspotgames wspominał coś o dacie
premiery? Wszyscy już czekamy na Wasz tytuł z zapartym tchem.
Duranik
: Nie możemy powiedzieć nic konkretnego o dacie
wydania. Najbliższy będzie tu termin "wkrótce". Trzeba pytać o to
redspotgames aby sprecyzowali dokładniejszą datę.
Rolly :
Jaka ilość
kopii jest planowana do sprzedaży? Dostałeś takie informacje?
Duranik
: Niestety nie, mamy kilka idei ale to
wszystko zależy jakie będzie zainteresowanie tytułem.
Rolly : Nie wiem czy widziałeś ale również
pracownicy firmy SEGA testowali Waszą grę i byli pod wrażeniem! Gratulacje!
Duranik
: Naprawdę? To bardzo miłe, nie wiedziałem o
tym. Dziękuje.
Rolly : Słyszeliśmy że Sturmwind może dostać
również możliwość DLC? Uchylisz rąbek tajemnicy co to może być (statki,
poziomy a może jakaś galeria CG)?
Duranik
: Myślimy aby coś takiego dodać wraz z
możliwością obsługi kart SD. Jeśli będziesz posiadał Adpater kart SD
podłączony do Dreamcast'a będzie możliwość użycia wielu dodatkowych opcji.
Jedną z nich będzie właśnie DLC. Na razie nie mamy sprecyzowane co to będzie.
Wszystko zależy od zainteresowania i sukcesu tytułu.
Rolly : Jak będzie ze wsparciem VMU? Będzie coś
się na nim działo? Np. wyświetlany na bieżąco wynik?
Duranik
: Oczywiście będzie wsparcie dla VMU. Będą
wyświetlane bronie etc. ale nic powalającego Was na ziemie. Na początku
myśleliśmy o mini-grach dla VMU, ale będąc szczerym szkoda nam było na to
czasu, gdyż w sumie nikt z beta testerów nie napisał nam nic o tym co powinno
się dziać na VMU.
Rolly : Będzie możliwość sprawdzenia swojego
wyniku czy jak kto woli urochomicie sieciowy światowy ranking np. na
Waszej stronie?
Duranik
: Tak. Będzie oficjalna tablica wyników z
rankingiem punktowym itp. Będzie ona dostępna na naszej stronie www.
Rolly : Czy planujecie opcję dla dwóch graczy?
Duranik
: Planowaliśmy tą opcje na początku ale
z czasem z niej zrezygnowaliśmy, sam nie wiem czemu. Teraz jest już za późno aby ją dodać. Jak teraz o
tym pomyśle, to w sumie byłaby to bardzo fajna opcja.
Rolly : Czy jest szansa że wyprodukujecie
jeszcze jakąś komercyjną grę na konsole Dreamcast lub inny sprzęt?
Duranik
: Aktualnie nie mamy planów na kolejne nowe
projekty.
A teraz aby troszkę odpocząć.
Kilka szybkich relaksujących pytań na koniec.
Rolly : Ulubiona gra?
Duranik
: Uncharted 1-3
Rolly : Ulubione studio developerskie?
Duranik
: Naughty Dog
Rolly : Najlepszy shmup to?
Duranik
: Under Defeat
Rolly : Najlepsza gra na zakręconego
Dreamcast-a?
Duranik
: Soul Calibur
Rolly : Byliście może w Polsce? Jakieś opinie o
naszym kraju? Wybieracie się może na Euro 2012?
Duranik
: Niestety nigdy jeszcze nie było nam dane
odwiedzić Polski mimo, że nie jest to aż tak daleko. Prawdopodobnie niedługo
się to zmieni i będziemy mieli okazję odwiedzić Wasz kraj w przyszłości gdyż
jesteśmy zainteresowani świetnymi materiałami, które docierają do nas z
Polski dla starych 8-bitowych komputerów. Jeśli chodzi o Euro 2012 będziemy
oglądać je w TV.
Dziękujemy za wywiad i mamy nadzieje, że wszyscy polscy Fani konsoli
Dreamcast będą zadowoleni grając w Sturmwind.