Stany gier (Save-y) na
Dreamcasta i ich Edycja |
Autor - Rolly
Dzięki
internetowym możliwością DC (pliki .VMI+.VMS) ,czy np. czytnikowi kart SD, Karcie Nexus (pliki
DCI) lub programowi Dreamexplorer możemy edytować nasze stany z gier na DeCe.
Jak to zrobić i co możemy dzięki temu uzyskać ? To postaram się Wam opisać.
Zacznijmy od tego ,że dzięki edycji stanu gry możemy wykonać również zamianę
regionów (Pal, Ntsc-U, Ntsc-J), dzięki czemu będziemy mogli zagrać na
dowolnej systemowo grze wykorzystując obojetny, zapisany stan gry. Ja za
przykład biorę tu Tokyo Xtreme Racer 2 (w pal'u Tokyo Highway Challenge 2 a
w Japonii Shutokou Battle 2) oraz zmienić wiele elementów gry jak np. Ilość
dostępnej gotówki w danym tytule, czy nazwy własne i nie tylko. Zabawę z
hakowaniem pozostawiam Wam. Gdy już
wiemy jaką parę save'ów chcemy edytować (najlepiej zrobić to na pliku .vms,
gdyż .dci komplikuje nieco edycję a plik .vmi jest jedyni plikem z
inforamcjami potrzebnymi konsoli), pora uruchomić dowolny hexedytor
i otworzyć wspomniany plik. Na
zdjęciach porównawczych (nr.1 i nr.2) zaznaczyłem miejsce (jest to zazwyczaj
4 i 5 linia czy jak kto woli offset ,które odpowiada za tzw. "region
protection" . Poniższe zaznaczenie należy zmienić, skopiować do wybranego stanu gry
lub wpisać identycznie podane wartości.
W przypadku gdy chcemy edytować inne dane (ja za przykład wziąłem tu marki
samochodów), należy odszukać interesujące nasz wartości w trybie Ascii
(czyli zwykłym - czytelnym) i zamienić je na nasze (patrz rys. 3). Mogą być
to zarówno całe nazwy, liczby jak i skróty.
Gdy zakończyliśmy już edycję pora na zweryfikowanie sum kontrolnych (CRC) i
utworzenie nowego pliku .VMI . W tym celu użyjemy programu Vmu Writer
(dostępny w dziale
Downloads).
Opcją Open wybieramy nasz plik .vms, następnie w pola : Description (rys. A)
i Copyright (rys. C) wpisujemy dowolny tekst lub opis. Pola Resource (rys.b)
, Vms file size (rys. E) i Type (rys. F) powinny zostać nienaruszone.
Natomiast w miejsce Vm File Name (rys. D) należy wpisać identyczną nazwę jak
w źródłowym stanie gry (ten z którego skopiowaliśmy region). Zawsze
zwracajcie uwagę na tą nazwę, gdyż czasem (np. w dodatkowych save'ach jak
questy do PSO itp.) różnią się one tylko trzema ostatnimi znakami i je
wystarczy zmienić. W niektórych przypadkach, mimo iż bonusowy save, jest z
innego regionu pasuje on do każdej wersji (np. Addons z Shotokou Battle 1) i
nie wymagają żadnych zmian. Aby odnaleść źródłowe dane po prostu otwórzcie
tym samym programem pierwotny plik .vmi (rys. poniżej) i umieście je w oknie
d.
Następnie zapiszcie opcją save nowo stworzony plik .vmi. Ostatnią czynnością
jest naprawienie sum kontrolnych. Wykonacie tą operację programem
VmuExplorer (dostępny w dziale
downloads),
wybierając z menu Edit opcję - Fix File's Crc.
Operacja zakończona. Teraz tylko należy zaimportować save na nasze VMU
(b, przez Dreamshell-a lub nagrać na CD i użyć programu
Dreamexplorer) i rozkoszować
się owocami własnej pracy (ewentualnie hack'u). Do treningu radzę używać
jednego z emulatorów DC dla PC.
PS. Edycja tego typu jest także możliwa bezpośrednio na DeCe ,w programie
Dreamexplorer, lecz trwa to znacznie dłużej i wymaga więcej pracy.