Zafasycnowany przywróceniem opcji
rozgrywki sieciowej (nawet
dla 8 graczy, wraz z opcją cross-play dla posiadaczy
emulatorów) w hicie ekipy
AM2 pod dowództwem Yu Suzuki-ego, czyli wyścigach
samochodami
Ferrari, zacząłem szukać ciekawostek na temat samej gry
i nie tylko.
I tak trafiłem na twór o nazwie...
F355 Challenge VM
Operator. A żeby jeszcze bardziej Was zaciekawić, to
na dwie jego rożne wersje (dołączone do
Shenmue Passport i Dreamcast Express vol.4)!
Dobrze, dobrze, ale zapytacie
- co to w ogóle jest?
To jakaś aplikacja dostępna
na komputery, stara strona internetowa?
Otóż nie.
To pełnoprawe narzędzie do analizy parametrów wyścigu, tras,
powtórek z gry i nie tylko. Ba! Pozwoli ono także wszystkim fanom tej
gry na odkrywanie bonusów jak np. arty czy galerie!
Co ciekawe, sama idea dedykowana była maszynie arcade.
Wersja automatowa zasilana bebechami Naomi
pozwalała (w wersji na rynek japoński) na podpięcie
karty VMU w slot, który zapisał dane
i statystyki kierowcy.
Jak się okazuje mimo, że
opcja nie była dostępna na rynku amerykańskim i
europejskim, zachowano funkcje i możliwość jej
włączenia w menu serwisowym automatu (po wejściu w
System Menu -> Game Assignments -> Visual Memory).
Niestety
wymagało to także modyfikacji samego hardware, gdyż
fizycznego miejsca na wpięcie VMU oczywiście nadal
brakowało.
Podczas intro mogliśmy zobaczyć wtedy
"aktywny" poniższy ekran.
Aby jeszcze bardziej rozbudzić Waszą
ciekawość, śpieszę z informacją iż opcja ta pojawiła
się również w japońskiej odsłonie F355
Challenge 2: International Course Edition Arcade,
co widać na poniższych zrzutach ekranu. Wykonałem je z
uruchomionej maszyny (poprzez emulator Demul) z
boardem Naomi i sequelem na pokładzie.
Po wstępnie wracamy do sedna VM Operator.
Jak się
okazuje, aplikacja doskonale radzi sobie również
zapisanymi stanami z wersji przeznaczonej dla konsoli
Dreamcast. Bez znaczenia na region (wspierane są
zarówno te w systemie NTSC-J, NTSC-U czy PAL).
Aby zacząć analizę wystarczy
zapisać Driving Data w drugim slocie
na karcie pamięci. Natomiast sam stan gry warto
zapisać w slocie nr. 1.
Należy pamiętać, że do
analizy brane są prawdopodobnie ę tylko podstawowe
trasy :
Motegi, Suzuka (Short), Monza, Sugo, Suzuka i Long
Beach. Chociaż, tutaj muszę ten temat zbadać mocniej,
gdyż opcja analizy (jak już wspomniałem wyżej)
pojawiła się też w F355 Challenge 2, która oferuje
więcej tras.
No dobrze.
Zakładam, że macie zapisane już stany gry z F355
Challenge na kartach pamięci. Przechodzimy więc do
weryfikacji naszych wyników.
Pierwszą będzie
oczywiście funkcja zaimplemntowana w samej grze -
czyli opcja z menu o nazwie Driving Data.
*
Ważne. Zapisane dane na VMU z automatu Naomi, będzie
moża również uruchomić bez problemu na konsoli
Dreamcast dzięki ww. opcji!
Po wybraniu Data Analysis ukaże się
nam trasa z podzilonym odcinkami, obrotami silnika na
minutę (RPM) i prędkością. Trasę możemy dowolnie
powiększać, przewijać i sprawdzać wykresy co do
sekundy.
Po wybraniu opcji Replay
pojawi się natomiast cały zapis z naszej jazdy z pełną
kontrolą wszystkich ww. parametrów i czasów.
Możemy
także porównać drugi zapis, dzięki czemu oba duchy
samochów pokryją wirtualną trasę naszą techniką jazdy.
Tu podobnie jak wyżej, możemy przybliżać, oddalać czy
zmieniać kamerę, oraz dowolnie kontrolować powtórkę z
prowadzonego przez nas auta.
Jak widzicie deweloperzy z AM2
bardzo poważnie potaktowali ten aspekt, czyniąc z gy
symulator z prawdziwego zdarzenia - również z
perspektywy weryfikacji naszych osiągów i ciągłej
pracy nad ich poprawą.
A co znalazło się w takim
razie w aplikacji F355 Challenge VM Operator?
Przejdźmy do wersji znajdującej się na płyce demo z
magazynu Dreamcast Express vol.4.
Po wybraniu tytułu z menu pojawi
się ekran powitalny. Który różni się od tego z Shenmue
Passport. "Press Start Button" zastąpiono "Press A
Button".
Z prostego menu (opis trochę w dolnej części
materiału) załadujecie zapisany stan gry.
Jak
widzicie poniżej, w tej odsłonie, po wybraniu Replay
nie dodano żadnych parametrów czy czasów, oprócz samej
trasy prowadzonego przez nas auta.
Pojawiają się one dopiero przy
szczegółowej analizie trasy. Niestety na wkresie
KPH/RPM brakuje oznaczeń, który slot jest aktualnie
odczytywany.
Zakładam, że ta wersja pokazywana podczas Tokyo
Game Show, była jeszcze w fazie rozwojowej, co
sugeruje również niedostępności do wyboru 3 opcji z
menu głównego.
O czym za chwilę, gdyż przechodzimy
od wersji VM Operatora dodaniej do japońskiego
Shenmue Passport.
Po włożeniu do DC płyty
z GD-Romem
nr.4
i zapisanymi stanami gier z F355 Challenge,
paszport wykryje dane i zakomunikuje to specjalną
ikoną w menu.
Jak na przykładzie poniżej.
Tym razem w menu apki VM Operator będziemy mieć
dostępne wszystkie opcje.
Czyli kolejno:
1.
Course Selection - wskazujemy trasę
do analizy (o ile zapisaliśmy jej dane na VMU)
2.
Driving Data - szczegółowa analiza
zapisanego przejazdu na trasie
3. Replay
- odtworzenie powtórki z zapisanego przejazdu
4.
Player Data - wyniki gracza, czasy,
region a nawet przejechany dystans
5.
Gallery - galeria o której więcej
przeczytacie poniżej
6. Theater - dodatkowe informacje
również ciut niżej
7.
Network Connection - prawdopodobnie
połączenie ze stroną
www.sega-rd2.com
Jakie zmiany w tej wesji pojawiły się w Driving
Data?
Szczegółowa analiza dostała na wykresie
rozdzielenie kolorystyczne slotów. Zawiera również
najwięcej informacji, porównując ją do tego samego
okna, dostępnego w Dreamcast Express vol.4.
Dodatkowo opcja powtórki (Replay)
otrzymała w dolnej części ekranu odczyt na żywo z RPM
silnika i prękości prowadzonego przez nas Ferrari.
Co natomiast znajduje się w opcji
Gallery?
To dodatkowa sekcja z gratisami, w której
za wykonanie wymienionych celów, otrzymamy dostęp do
dodatkowych grafik! Achievementy, osiągnięcia czy jak
kto woli trofea w F355 Challenge stały sie
więc faktem.
Na pewno nie jednego/jedną z
Was zachęcą one do ponownej przygody z tytułem od
mistrza Yu Suzuki.
Podobne wyzwanie czekają Was w opcji Theater.
Tu też odblokuje się dodatkowy bonus (nie zdradzę jaki
- nie chcę psuć Wam zabawy przy jego
odkrywaniu) przygotowany
przez producentów z AM2, po spełnieniu pewnych
warunków. Także, długie godziny obcowania z Ferrari będą tu
wymage.
Tak oto dotarliśmy do końca.
Mam nadzieje, że nie
tylko zaciekawiłem Was samym materiałem, ale i
zachęciłem aby ponownie rozpocząć lub powrócić do
wyścigów w Ferrari F355 Challenge na DC.
Ach!
Zapraszam także do zobaczenia jak wygląda VM Opeator w
akcji.
Przygotowane przeze mnie wideo, czeka na
widzów
pod tym oto linkiem.
Keep on
rockin' and keep on rolling!