Ferrari F355 VM Operator - FELIETON  |  Autor - Rolly

 

Zafasycnowany przywróceniem opcji rozgrywki sieciowej  (nawet dla 8 graczy, wraz z opcją cross-play dla posiadaczy emulatorów) w hicie ekipy AM2 pod dowództwem Yu Suzuki-ego, czyli wyścigach samochodami Ferrari, zacząłem szukać ciekawostek na temat samej gry i nie tylko.
I tak trafiłem na twór o nazwie... F355 Challenge VM Operator. A żeby jeszcze bardziej Was zaciekawić, to na dwie jego rożne wersje (dołączone do Shenmue Passport i Dreamcast Express vol.4)!
Dobrze, dobrze, ale zapytacie - co to w ogóle jest?
To jakaś aplikacja dostępna na komputery, stara strona internetowa?
Otóż nie. To pełnoprawe narzędzie do analizy parametrów wyścigu, tras, powtórek z gry i nie tylko. Ba! Pozwoli ono także wszystkim fanom tej gry na odkrywanie bonusów jak np. arty czy galerie!

Co ciekawe, sama idea dedykowana była maszynie arcade. Wersja automatowa zasilana bebechami Naomi pozwalała (w wersji na rynek japoński) na podpięcie karty VMU w slot, który zapisał dane i statystyki kierowcy.
Jak się okazuje mimo, że opcja nie była dostępna na rynku amerykańskim i europejskim, zachowano funkcje i możliwość jej włączenia w menu serwisowym automatu (po wejściu w System Menu -> Game Assignments -> Visual Memory).

Niestety wymagało to także modyfikacji samego hardware, gdyż fizycznego miejsca na wpięcie VMU oczywiście nadal brakowało.
Podczas intro mogliśmy zobaczyć wtedy "aktywny" poniższy ekran.

Aby jeszcze bardziej rozbudzić Waszą ciekawość, śpieszę z informacją iż opcja ta pojawiła się również w japońskiej odsłonie F355 Challenge 2: International Course Edition Arcade, co widać na poniższych zrzutach ekranu. Wykonałem je z uruchomionej maszyny (poprzez emulator Demul) z boardem Naomi i sequelem na pokładzie.


Po wstępnie wracamy do sedna VM Operator.
Jak się okazuje, aplikacja doskonale radzi sobie również zapisanymi stanami z wersji przeznaczonej dla konsoli Dreamcast. Bez znaczenia na region (wspierane są zarówno te w systemie NTSC-J, NTSC-U czy PAL).

Aby zacząć analizę wystarczy zapisać Driving Data w drugim slocie na karcie pamięci. Natomiast sam stan gry warto zapisać w slocie nr. 1.
Należy pamiętać, że do analizy brane są prawdopodobnie ę tylko podstawowe trasy : Motegi, Suzuka (Short), Monza, Sugo, Suzuka i Long Beach. Chociaż, tutaj muszę ten temat zbadać mocniej, gdyż opcja analizy (jak już wspomniałem wyżej) pojawiła się też w F355 Challenge 2, która oferuje więcej tras.

No dobrze. Zakładam, że macie zapisane już stany gry z F355 Challenge na kartach pamięci. Przechodzimy więc do weryfikacji naszych wyników.
Pierwszą będzie oczywiście funkcja zaimplemntowana w samej grze - czyli opcja z menu o nazwie Driving Data.
* Ważne. Zapisane dane na VMU z automatu Naomi, będzie moża również uruchomić bez problemu na konsoli Dreamcast dzięki ww. opcji!


Po wybraniu Data Analysis ukaże się nam trasa z podzilonym odcinkami, obrotami silnika na minutę (RPM) i prędkością. Trasę możemy dowolnie powiększać, przewijać i sprawdzać wykresy co do sekundy.

Po wybraniu opcji Replay pojawi się natomiast cały zapis z naszej jazdy z pełną kontrolą wszystkich ww. parametrów i czasów.
Możemy także porównać drugi zapis, dzięki czemu oba duchy samochów pokryją wirtualną trasę naszą techniką jazdy. Tu podobnie jak wyżej, możemy przybliżać, oddalać czy zmieniać kamerę, oraz dowolnie kontrolować powtórkę z prowadzonego przez nas auta.

Jak widzicie deweloperzy z AM2 bardzo poważnie potaktowali ten aspekt, czyniąc z gy symulator z prawdziwego zdarzenia - również z perspektywy weryfikacji naszych osiągów i ciągłej pracy nad ich poprawą.
A co znalazło się w takim razie w aplikacji F355 Challenge VM Operator?
Przejdźmy do wersji znajdującej się na płyce demo z magazynu Dreamcast Express vol.4.

Po wybraniu tytułu z menu pojawi się ekran powitalny. Który różni się od tego z Shenmue Passport. "Press Start Button" zastąpiono "Press A Button".

Z prostego menu (opis trochę w dolnej części materiału) załadujecie zapisany stan gry.
Jak widzicie poniżej, w tej odsłonie, po wybraniu Replay nie dodano żadnych parametrów czy czasów, oprócz samej trasy prowadzonego przez nas auta.

Pojawiają się one dopiero przy szczegółowej analizie trasy. Niestety na wkresie KPH/RPM brakuje oznaczeń, który slot jest aktualnie odczytywany.

Zakładam, że ta wersja pokazywana podczas Tokyo Game Show, była jeszcze w fazie rozwojowej, co sugeruje również niedostępności do wyboru 3 opcji z menu głównego.
O czym za chwilę, gdyż przechodzimy od wersji VM Operatora dodaniej do japońskiego Shenmue Passport.
Po włożeniu do DC płyty z GD-Romem nr.4 i zapisanymi stanami gier z F355 Challenge, paszport wykryje dane i zakomunikuje to specjalną ikoną w menu.
Jak na przykładzie poniżej.

Tym razem w menu apki VM Operator będziemy mieć dostępne wszystkie opcje.
Czyli kolejno:
1. Course Selection - wskazujemy trasę do analizy (o ile zapisaliśmy jej dane na VMU)
2. Driving Data - szczegółowa analiza zapisanego przejazdu na trasie
3. Replay - odtworzenie powtórki z zapisanego przejazdu
4. Player Data - wyniki gracza, czasy, region a nawet przejechany dystans
5. Gallery - galeria o której więcej przeczytacie poniżej
6. Theater - dodatkowe informacje również ciut niżej
7. Network Connection - prawdopodobnie połączenie ze stroną www.sega-rd2.com

Jakie zmiany w tej wesji pojawiły się w Driving Data?
Szczegółowa analiza dostała na wykresie rozdzielenie kolorystyczne slotów. Zawiera również najwięcej informacji, porównując ją do tego samego okna, dostępnego w Dreamcast Express vol.4.

Dodatkowo opcja powtórki (Replay) otrzymała w dolnej części ekranu odczyt na żywo z RPM silnika i prękości prowadzonego przez nas Ferrari.

Co natomiast znajduje się w opcji Gallery?
To dodatkowa sekcja z gratisami, w której za wykonanie wymienionych celów, otrzymamy dostęp do dodatkowych grafik! Achievementy, osiągnięcia czy jak kto woli trofea w F355 Challenge stały sie więc faktem.
Na pewno nie jednego/jedną z Was zachęcą one do ponownej przygody z tytułem od mistrza Yu Suzuki.

Podobne wyzwanie czekają Was w opcji Theater.
Tu też odblokuje się dodatkowy bonus (nie zdradzę jaki - nie chcę psuć Wam zabawy   przy jego odkrywaniu) przygotowany przez producentów z AM2, po spełnieniu pewnych warunków. Także, długie godziny obcowania z Ferrari będą tu wymage.

Tak oto dotarliśmy do końca.
Mam nadzieje, że nie tylko zaciekawiłem Was samym materiałem, ale i zachęciłem aby ponownie rozpocząć lub powrócić do wyścigów w Ferrari F355 Challenge na DC.
Ach! Zapraszam także do zobaczenia jak wygląda VM Opeator w akcji.
Przygotowane przeze mnie wideo, czeka na widzów pod tym oto linkiem.

Keep on rockin' and keep on rolling!