Wywiad z Nexinitą - Autorką
gry Witching Hour dla konsoli Dreamcast
| Autor - Rolly
Rolly : Zapraszam
Was na wywiad z pierwszą Polką, która stworzyła grę na konsolę SEGA
Dreamcast. Jako portal piszący o wszystkim co związane z Niebieskimi, czujemy się
wyróżnieni i jesteśmy dumni, że nasza rodaczka zajeła się tego typu
projektem - i to właśnie na Makarona. Świetna robota!
Nexinita :
Witam Was serdecznie i na początek wspomnę, że na niektóre pytania odpowiadam
w imieniu teamu M2 dlatego też
czasem używam liczby mnogiej.
Rolly : Dziewczyna, Polka, programistka,
DC. To zestaw nie spotykany w naszym kraju. Czy znasz
kogoś w Polsce z podobnym CV?
Nexinita : Nie, ale nigdy też nie szukałam
nikogo takiego =p
Rolly : Wiemy, że kobiet o wiek się nie pyta.
Więc może chociaż pokierujemy czytelników czy w przyszłej karierze zawodowej
znajdą Cię pod ksywą RetroGamerBunny, Lara Pixxel, necronita czy Nexinita? Może ujawnisz
przy okazji swoje prawdziwe imię?
Nexinita :
Anita. W przyszłości pewnie użyje jeszcze niejednej nowej ksywki.
Rolly : Co robisz na co dzień, pracujesz,
studiujesz (jeśli oczywiście możemy to ujawnić)?
Nexinita : Niedawno otrzymałam tytuł magistra
inżyniera na pewnej dość znanej uczelni i obecnie jestem na etapie rozmyślań
„co ja właściwie chce zrobić ze swoim życiem” =p
Rolly : Znajdujesz wolne na jakieś pasje?
Zainteresowania, które pochłaniają Twój cenny czas?
Nexinita : Staram się nie zaniedbywać żadnego z
moich zainteresowań ale przez to, że doba ma tylko 24
godziny okresowo więcej czasu spędzam nad jednymi głupotami, czasem nad
innymi. Czytam książki, mam hodowlę różnych owadów, czasem rysuje albo
haftuje =p ale najczęściej to wybieram pomiędzy graniem w gry a pracą nad
własnymi grami.
Rolly : No własnie - gry. Jak znalazłaś się w ekipie M2 Software
i czy oprócz Ciebie znajdziemy tam też jeszcze jakąś kobietę?
Nexinita : Poznałam przez grę online chłopaka z
M2 i to w sumie jego wina, bo to on mnie w to wciągnął.
Połowa składu M2 to kobiety… a, że są nas 2 osoby =p No.. czasem w porywach
2,5 osoby...
Rolly : Płeć piękna i horrory? Mocna mieszanka,
ale skąd ten wybór gatunku?
Nexinita : Od zawsze uwielbiałam horrory. Jako
dzieciak byłam zafascynowana Obcym.
Rolly : No i dlaczego akurat programowanie? Ta
profesja od zawsze kojarzyła się z facetami.
Nexinita : Programistą bym się nie nazwała, do
tego trzeba mieć umiejętności lub duże doświadczenie. Ja się
nadal uczę.
Rolly : Muszę zadać to to pytanie ^^ Jak i
kiedy DeCe znalazł się w Twoim domu? Może posiadasz
również inne platformy od Niebieskich (chyba widziałem jakieś gry na Saturna w
filmie na Twoim kanale)?
Nexinita : Około 3 miesięce temu stałam się
jej użytkowniczkom. To jedyna
konsola od Segi którą posiadam. Używana, kupiona przez
Internet. Przy okazji zadziała się bardzo ciekawa historia. Poprzedni właściciel zamiast wysłać kabel do tv od DC to wysłał do
Xboxa i nie miał
pojęcia jak to się stało bo... nigdy nie miał Xboxa :D
Obecnie mam SNESa, Nintendo 64, Amige, Commodore, PS1, PS2 no i w końcu
wypadało zainwestować w kolekcje i kupić cośod Segi. Na pewno nie poprzestanę na
kolekcjonowaniu kolejnych konsol.
Rolly : (chyba widziałem jakieś gry na Satka w
filmiku)?
Nexinita : Nie =p
Rolly : Jeśli obcujesz z DeCe od niedawna, jak
oceniasz tą prawie 16 letnią konsolę? Jej możliwości, akcesoria, łatwość
programowania?
Nexinita : Spodobał mi się się ciekawy kontroler do konsoli, VMU jest świetnym
dodatkiem, fajnie byłoby móc zrobić jakieś mini gierki na samą kartę
pamięci, w stylu gameboya gdyby nie ten Assembler =p
Oh i kabel w padzie od dołu to raczej nietrafiona idea. Kontroler w
kształcie wędki też ma swój urok.
Szkoda, że konsola nie posiada jeszcze więcej ekskluzywnych tytułów, ale i
tak jest w co grać (Seaman np. jest fascynującym pomysłem ><)
Według opinii z internetu napęd CD nie jest najlepszej jakości i często się
psuje. Przez co własną grę wypalając na płytkę uwzględniłam to przez
wypalenie przed plikami gry dużego pustego pliku. Tylko po to, żeby laser
mniej się męczył sczytując dane z obrzeża płytki a nie ze środka. GD-romy są
ogólnie fajną sprawą, że pozwalają na wypalenie 1Gb danych na płytce, ale
przez takie zbijanie danych jedna mała ryska i nośnik może przestać działać
(sama tego doświadczyłam na jednej grze). Póki co też nie udało mi się kupić
palowskiej gry w pudełku, które nie uległo wcześniej zniszczeniu =p
Wreszcie KOS. System ten jest na tyle dobry, że podczas prac nad moim
projektem nie miałam żadnych problemów, do tego bez wiążących licencji przez
co Dreamcast jest świetną konsolą dla gier indie!
Rolly : Czyli magia indiedev przyciągła
Cię do Makarona. Więc jak się zrodził pomysł na port Witching
Hour na konsolę Dreamcast? Kiedy powstały pierwsze plany?
Nexinita : Na jednej imprezie kuzyn powiedział,
że nie zagra w moje gry jeśli ich nie wypuszczę na
jakąś
konsole, którą on ma… challenge accepted.
Rolly :
Czyli "Niebieska" rodzina się powiękzyła. Super!
A tworzenie na hardware Segi opierało się
o biblioteki KOS czy może to Twój własny silnik?
Nexinita : Ktoś stworzył port dla silnika
Wolfenstein 3D na DeCe i na nim działa nasza gra.
Rolly : Nie wiem czy widziałaś w akcji
grę Sturmwind, szuterka którego amatorsko stworzyło dwóch braci Graf - właśnie
na Drima. Spodziewałaś się, że coś tak pięknego może powstać w domu i to na
konsoli "zombie"?
Nexinita : Pasjonaci często zaskakują. Ale nie
jest zaskoczeniem, że jak komuś się chce to potrafi.
Podziwiam ludzi co sami potrafią stworzyć gry z taką grafiką podczas gdy ja
potrzebuję godziny albo i więcej na narysowanie jednej
grafiki 64x64 pixele…
Rolly : Czy podczas prac nad Twoim portem
pojawiały się jakieś większe problemy np. w działaniu na konsoli? To może
zachęcić przecież innych koderów do prac przy tym sprzęcie.
Nexinita : Sporo czasu zajęło ogarnięcie jak
działa argb4444 format ikonki stanu zapisu gry. Następnie
optymalizacja gry żeby płynnie działała na DeCe. Kilka płyt zostało
poświęconych na testy tego czego nie dało się sprawdzić na emulatorze.
Głównie chodziło o opcje częstotliwości odświeżania ekranu telewizora.
Rolly : Są osoby, które nie znają Twoich gier.
Jak krótko można je zareklamować?
Nexinita : Hmm...
- Co można zrobić z silnikiem Wolf3D co nie opiera się o temat 2 wojny
światowej.
- Gry o których nigdy nie słyszałeś, i pewnie nie usłyszysz.
- Retro gry w które nikt nie gra.
:D
Rolly : Na filmie udostępnionym na YT widzimy,
że gra chyba została wydana (instrukcja, CD z nadrukiem). Można ją zamówić?
Czy się mylę?
Nexinita : Póki co to jedyna kopia domowej
produkcji, ale jeśli ktoś bardzo by chciał to wysłałabym nową kopie z
instrukcją (za piwo, no może dwa :D).
Rolly : Czy możemy liczyć na jakieś inne
ciekawe projekty? Ja np. z chęcią przygarnąłbym kolejny
twór dla DeCeka (nawet płatny) ^^
Nexinita : Nie mam pojęcia kiedy uda się
dokończyć wszystkie rozpoczęte projekty, ale obecnie przy
każdym z nich planowane jest wypuszczenie wersji na DC. Jeśli szczęście
będzie sprzyjać możliwe, że już nawet w niedługim czasie uda się w końcu coś
dokończyć.
Rolly : Po tych wszystkich męczących
zapytaniach, już czas na krótką ankietę (jak w Familiadzie) ^^
Ulubiony film? Ulubiona gra?
Nexinita : Jak ja nie lubię takich pytań. To
jak pytać rodzica które dziecko kocha najbardziej =p Dlatego wymienię kilka
ulubionych tytułów:
Filmy: Obcy 1-3, Seria Phantasm (polski tytuł „Mordercze kuleczki”, serio,
najgłupsze tłumaczenie jakie spotkałam), no i Evil Dead 2
Gry: Quake III, Deus Ex, Okami, The Legend of Zelda (wszystkie, najbardziej
Majoras Mask), Tomb Raider 3
Rolly : 2D czy 3D?
Nexinita : 2,5D
Rolly : Studio developerskie w którym
chciałabyś pracować to?
Nexinita : Definitywnie Nintendo, wydają się
mieć najbardziej ludzkie podejście do pracowników.
Rolly : Ulubiony tytuł na konsolę SEGA
Dreamcast ew. starszego Saturna lub Mega Drive?
Nexinita : Ecco the Dolphin (:D) i Shadow Man
Rolly : Wino, taniec czy śpiew?
Nexinita : Drugs, sex and rock’n’roll =p
Rolly : Tu Cię zaskoczę! Wzór / ideał faceta?
Nexinita : Potrafi mnie pokonać w gry gdzie
jestem dobra i nie marudzi kiedy sam ze mną przegrywa.
Rolly : Może jest jakieś miejsce (w tym te poza
siecią) gdzie można spotkać necronitę i np. pogadać z Tobą na
luźne tematy?
Nexinita : Pojawiam się w różnych miejscach, na
różnych forach pod różnymi nickami. Sporadycznie
wychodzę z domu na okoliczne spotkania graczy gdzie stoję w kącie i
obserwuję ludzi =p
Rolly : Niestety.
To już koniec!
Chciałbym Ci gorąco podziękować za czas jaki został nam poświęcony.
Nexinita : To ja dziękuję za zaproszenie =)Pozdrawiam wszystkich czytelników portalu =)
Anitę i jej prace (w tym Decekowy port) znajdziecie również
pod linkami :