PC-towe (Retro)Granie 3 - Jak
Uzyskać tryb Scanlines i Hi-Res
w grach | Autor - Rolly
To już
przedostatnia odsłona naszego cyklu o retro graniu (i nie tylko) na
komputerach PC. Były już materiały o tym jak emulować kontrolery, jak
podłączyć pady z konsol takich jak Dreamcast czy Saturn. Tym razem przyszedł
czas na to co będziemy widzieć na naszym ekranie. Czyli całą oprawą
wizualną. Najważniesze w tym artykule będą dwie sprawy. Rozdzielczość - bo
przecież chcemy stare gry ujrzeć w jak najlepszej jakości na nowych oraz
tryb Scanlines, które charakteryzował telewizory CRT.
Stworzenie tego tekstu zajęło mi trochę czasu, gdyż grzebiąc w czeluściach
internetu nie znalazłem żadnego (!) poprawnie działającego programu, który ułatwiłby nam -
graczom zadanie. Testy i kombinowanie z tymi dwoma zadaniami w końcu
zakończyłem sukcesem.
Zaczniijmy od pierwszej opcji, czyli podkręcenia rozdzielczości w starych
grach.
Dość często tego typu gry w swoich opcjach mają niestety dość przeciętne
ustawienia wyświetlania na ekranie. Przeważnie kończyło się to na rozdziałce
640x480, co nie koniecznie wygląda ładnie na nowym sprzęcie RTV.
Na ratunek przychodzi więc darmowe narzędzie DXWnd, w którym dzięki
modyfikacją ustawień DirectX można uzyskać bardzo dużo efektów czy poprawek
również w wiekowych już grach.
Po odpaleniu programu z opcji Edit wybierzcie rubrykę Add i zapoznajcie się
z poniższą animacją.
W zakładce
Main pod pozycją "Keep Aspect Ratio" macie możliwość wpisania
rozdzielczości wyświetlanej podczas gry. Nie może ona być większa niż
aktualna rozdzielczość waszego Pulpitu!
Dodaną do listy grę (możecie stworzyć całą listę jeśli chcecie i zapisać
ją w pamięci aplikacji) uruchamiamy klikając w nazwę dwa razy lewym
klawiszem myszki. W przypadku gdy chcemy uzyskać efekt wygładzenia tekstów
musicie pamiętać również o zaznaczeniu w zakładce DirectX ikony "Full
Bilinear", która dodatkowo obciąży wasz komputer (coś za coś - niestety).
Finalny efekt najlepiej sprawdzić podłączając przez kabel HDMI nasz komputer
pod domowy telewizor. W moim wypadku był to LCD 32' marki Samsung - obraz
prezentował się znakomicie. Poniższe zdjęcie ekranu odbiornika nie ukazuje pełnej palety barw,
ale zapewniam że gry wyglądają bardzo dobrze.
* PS. W
przypadku gdy gracie na domowym TV (nie na ekanie laptopa/komputera)
w zakładce Main opcja Run in Window musi być również zawsze zaznaczona!
Przy pomocą tej aplikacji wymusicie również uruchomienie gry w tzw. małym
"oknie". Wystarczy, że odznaczycie ptaszka w opcji Desktop i
wybierzecie np. X.Y coordinates.
* PS2. Jeśli jakieś elementy okna wystają na ekranie - użyjcie waszego pilota
od telewizora i dopasujcie szerokość ekranu. Pamiętajcie również, że Windows
initial position & size musi powinno posiadać taką samą wartość jak
rozdzielczość Waszego pulpitu (np. 1366x768) w celu uniknięcia czarnych
pasów maskujących różnice w wyświetlaniu.
* PS2. Jeśli pojawiają się skoki animacji, błędy w starszych grach (np. SEGA
Rally) spróbujcie użyć funkcji wstęcznej kompatybilności. Zakładka
DirectX Version Hook - punkt DirectX1~6.
Druga
opcja, która wymagała więcej mojegi wysiłku przy jej uzyskaniu to tzw.tryb
Scanlines, który
na pewno pamiętają
wszyscy posiadacze telewizorów czy monitorów typu CRT. Technika może i
stara, ale świetnie sprwadzała się przy grach retro, które bardzo często
posiadały mało estetyczne piksele. Charakterystyczne linie (z
daleka wcale nie aż tak widoczne dla oka) sprytnie rozmywały i maskowały
wszystkie niedociągnięcia graficzne. Dla przykładu możecie porównać sobie
oba obrazki z serii Street Fighter przy użyciu Scanlines i bez.
No tak, ale jak
w.w efekt uruchomić na naszym PC?
Przecież gry nie mają tej funkcji w
standardzie (z małymi wyjątkami) czy w
chociażby brakuje jej w opcjach konfiguracji
tytułu. Już Wam
wyjaśniam. Przy pomocy mojego sposobu, bez
instalacji zbędnego syfu oraz poprzez bardzo małe
wykorzystanie systemu wrócimy do lat
90-tych.
Zabieramy się więc do pracy. Kolejnym
programem, który będzie nam potrzebny to
Custom Desktop Logo. Dzięki niemu na stałe
narzucimy na nasz pulpit statyczny obraz. W
tym celu musicie również ściągnąć
przygotowaną przeze mnie grafikę imitującą
poziome linie.
Następnie zabieramy się do konfiguracji
programu. Wszystkie czynności wykonajcie
zgodnie z poniższą animacją.
Przy czym pamiętajcie - im większa ilość
(rozmiar) na suwaku Scale Images By Factor
Of w zakładce Size - tym grubsze będą linie.
Natomiast zwiększenie liczby gdy ustawiamy
je ma karcie Animation/Graphics i suwak
Opacity spowoduje przyciemnienie (bądź
rozjaśnienie) obrazu ze Scanlines! Po
ustawieniu aplikacji Custom Desktop Logo
pamiętajcie aby ponowne uruchomić opisywany
program DXWnd!
Czy ta
opcja się sprawadza? Oczywiście! Przy dużych pikselach i niewyraźnych
obrazach (szczególnie 2D) każda gra nabiera przyjemnego odświeżenia. Ba! Nawet nowe gry
jak np. Alpha Protocol (obraz poniżej) wyglądają równie rewelacyjnie,
nie wspomnę o emulatorach np. starszych konsol.
Pamiętajcie, że to od Was i waszych ustawień zależy wielkość i nasycenie
Scanlines. Każdy z nas ma przecież różny odbiornik telewizyjny.
Mam
nadzieje, że poradnik się Wam przyda i teraz coraz częściej będziecie
zasiadać do starszych (jak i nowszych) gier firmy SEGA. Jak się okazuje
PeCet wraz z padem i podłączonym dużym TV staje się całkiem przyjemną platformą do
grania.
Przed świętami czeka jeszcze na publikacje ostatnia odsłona serii Felietonów - czyli PC-towe
retrogranie i emulowanie w pigułce. Do zobaczenia!
Wszystkie przydatne
o używane programy i pliki znajdziecie poniżej :