Sposoby na wyciągniecie muzyki z
gier |
Autor - Rolly
Wielu
z nas pewnie nieraz myślało o tym jak na własny użytek zaopatrzyć się w
muzykę z gier z bardziej legalnych źródeł niż sieć p2p. Więc tym razem
postaram się wam przedstawić domowe sposoby na 'wyciągniecie' muzyki z
ulubionej gry.
Zaczniemy od uniwersalnych sposobów ,które możecie wykorzystać przy grach na
rożne platformy. Pierwsza opcja jest bardzo prosta i możemy ją wykonać jeśli
na danej płycię z grą znajduje się dodatkowo scieżka audio (tzw. Cdda).
Skopiowanie takowej muzyki jest łatwą sprawą i składa się jedynie z użycia
dowolnego rippera muzyki (np. Cdex - dostępny w dziale downloads), który
zamieni nam cdda na format mp3, ogg czy inny. Aby sprawdzić czy ten typ
muzyki znajduje się na danym nośniku, należy umieścić go w dowolnym
odtwarzaczu muzyki audio.
Druga
opcja tyczy się gier, które mogą zostać odpalone na komputerach pc (zwykła
gra na PC , dowolny tytuł wykorzystujący emulator czy także zrzut z grabbera
video czy np. film lub
strona www itp.) I nie posiadają zwykłej ścieżki audio. Jedyne co będzie nam
w tym wypadku potrzebne to standardowa karta dźwiękowa (również
zintegrowana) i bardzo dobry mały darmowy program do edycji muzyki o nazwie
Audacity. Znajdziecie go w dziale
downloads. Po zainstalowaniu programu ,wybieramy kolejno opcję stereo
mix (na rys. 1), uruchamiamy źródło muzyki (np. Grę) i wciskamy opcję record
(na rys. 2). Po zakończeniu nagrywania, z menu plik (na rys. 3) wybieramy
eksportuj jako .. Mp3, ogg itp. Tak oto mamy gotowy nasz ulubiony kawałek na
hdd. Pamiętajcie ,że czym gra itp. Program wykorzystuje więcej możliwości
komputera, tym program audacity może spowolnić swoją pracę. Zalecam więc
przygotować mocnego pc..
Trzecia opcja jest adresowana do posiadaczy kochanych Dreamcast'ów.
Pamiętajcie, że ten sposób działa tylko i wyłącznie z plikami .afs
(spakowane archiwum) oraz .adx (dc'kowe pliki muzyczne) i na wykonanej kopii
gd-rom'u.
Więc
musicie liczyć się z tym, że nie z każdej gry wyciągniecie ost (ze względu
na różne kodowanie i typy użytych plików) ale da się to zrobić w sporej
ilości tytułów. Ja za przykład biorę tu metropolis street racer. Oczywiście
musimy sie także zaopatrzyć w odpowiedni program. Mowa o adxutil (dostępny w
dziale
downloads).
Następnie do czytnika wędruje płyta z msr, w katalogach powinniśmy odszukać
pliki o skrótach .afs lub .adx . Gdy już je znajdziemy odpalamy adxutil i z
menu file wybieramy opcję open archive, która służy do rozkodowania plików
afs (na rys. 1). Gdy ujrzymy już listę plików ,sugeruję aby odsłuchać co
znajduje się w archiwum afs (na rys. 2). Następnie wybieramy interesujące
nas utwory i opcją extract to the folder ,wykonujemy wypakowanie ich na nasz
hdd. Otrzymaliśmy pliki .adx - czyli pliki muzyczne w dc'kowym formacie.
Teraz wystarczy je tylko zamienić na wave i już mamy gotowa muzykę. W tym
celu użyjemy opcji batch encoder/decoder (na rys.2). Dodajemy nasze dowolne
pliki adx do listy roboczej poprzez add file(s). Gdy jesteśmy już gotowi z
menu batch wciskamy opcję start! I wybieramy docelowy katalog dla naszej
muzyki. Tak oto mamy gotową muzykę w formacie wave ,którą na mp3 zamienimy
np. Wspomnianym wyżej programem cdex. W przypadku luźno leżących plików adx
omijamy etap afs.
To
wszystko! Tak oto stworzycie swój własny OST z Waszego ulubionego tytułu!
Miłego słuchania!