Sposoby na wyciągniecie muzyki z gier   |  Autor - Rolly

 


Wielu z nas pewnie nieraz myślało o tym jak na własny użytek zaopatrzyć się w muzykę z gier z bardziej legalnych źródeł niż sieć p2p. Więc tym razem postaram się wam przedstawić domowe sposoby na 'wyciągniecie' muzyki z ulubionej gry.

Zaczniemy od uniwersalnych sposobów ,które możecie wykorzystać przy grach na rożne platformy. Pierwsza opcja jest bardzo prosta i możemy ją wykonać jeśli na danej płycię z grą znajduje się dodatkowo scieżka audio (tzw. Cdda). Skopiowanie takowej muzyki jest łatwą sprawą i składa się jedynie z użycia dowolnego rippera muzyki (np. Cdex - dostępny w dziale downloads), który zamieni nam cdda na format mp3, ogg czy inny. Aby sprawdzić czy ten typ muzyki znajduje się na danym nośniku, należy umieścić go w dowolnym odtwarzaczu muzyki audio.

Druga opcja tyczy się gier, które mogą zostać odpalone na komputerach pc (zwykła gra na PC , dowolny tytuł wykorzystujący emulator czy także zrzut z grabbera video czy np. film lub strona www itp.) I nie posiadają zwykłej ścieżki audio. Jedyne co będzie nam w tym wypadku potrzebne to standardowa karta dźwiękowa (również zintegrowana) i bardzo dobry mały darmowy program do edycji muzyki o nazwie Audacity. Znajdziecie go w dziale downloads. Po zainstalowaniu programu ,wybieramy kolejno opcję stereo mix (na rys. 1), uruchamiamy źródło muzyki (np. Grę) i wciskamy opcję record (na rys. 2). Po zakończeniu nagrywania, z menu plik (na rys. 3) wybieramy eksportuj jako .. Mp3, ogg itp. Tak oto mamy gotowy nasz ulubiony kawałek na hdd. Pamiętajcie ,że czym gra itp. Program wykorzystuje więcej możliwości komputera, tym program audacity może spowolnić swoją pracę. Zalecam więc przygotować mocnego pc..

Trzecia opcja jest adresowana do posiadaczy kochanych Dreamcast'ów.
Pamiętajcie, że ten sposób działa tylko i wyłącznie z plikami .afs (spakowane archiwum) oraz .adx (dc'kowe pliki muzyczne) i na wykonanej kopii gd-rom'u.
Więc musicie liczyć się z tym, że nie z każdej gry wyciągniecie ost (ze względu na różne kodowanie i typy użytych plików) ale da się to zrobić w sporej ilości tytułów. Ja za przykład biorę tu metropolis street racer. Oczywiście musimy sie także zaopatrzyć w odpowiedni program. Mowa o adxutil (dostępny w dziale downloads). 

Następnie do czytnika wędruje płyta z msr, w katalogach powinniśmy odszukać pliki o skrótach .afs lub .adx . Gdy już je znajdziemy odpalamy adxutil i z menu file wybieramy opcję open archive, która służy do rozkodowania plików afs (na rys. 1). Gdy ujrzymy już listę plików ,sugeruję aby odsłuchać co znajduje się w archiwum afs (na rys. 2). Następnie wybieramy interesujące nas utwory i opcją extract to the folder ,wykonujemy wypakowanie ich na nasz hdd. Otrzymaliśmy pliki .adx - czyli pliki muzyczne w dc'kowym formacie. Teraz wystarczy je tylko zamienić na wave i już mamy gotowa muzykę. W tym celu użyjemy opcji batch encoder/decoder (na rys.2). Dodajemy nasze dowolne pliki adx do listy roboczej poprzez add file(s). Gdy jesteśmy już gotowi z menu batch wciskamy opcję start! I wybieramy docelowy katalog dla naszej muzyki. Tak oto mamy gotową muzykę w formacie wave ,którą na mp3 zamienimy np. Wspomnianym wyżej programem cdex. W przypadku luźno leżących plików adx omijamy etap afs.

To wszystko! Tak oto stworzycie swój własny OST z Waszego ulubionego tytułu! Miłego słuchania!