SD ISO - tworzymy obraz dla
Czytników kart SD i HDD |
Autor - Rolly
Posiadacie w domu czytnik kart SD bądź bardziej skomplikowany mod HDD w
konsoli SEGA Dreamcast?
Doskonale. Dziś bowiem zajmiemy się tworzeniem obrazu ISO, który pozwoli Wam
na odpalenie ulubionej gry lub programu (zarówno te komercyjne jak i typowy
homebrew) z nośnika zewnętrznego. Pamiętajcie, że pełne obrazy .GDI nie wymagają
konwersji do ISO.
Pierwsze w co musimy się zaopatrzyć to :
*
Program Iso Make 2.4 (Windows), do pobrania w naszej
sekcji Downloads * Program Dreamshell -
http://www.dc-swat.ru/page/dreamshell/ lub również
j.w.
* Kompatybilna z waszym DCkowym czytnikiem karta SD,
SDHC etc. lub HDD MOD
Po ściągnięciu rozpakowywujemy archiwum z ISO Make w
dowolne miejsce na dysku. Do folderu "data"
przenosimy wszystkie pliki z dowolnej aplikacji / cd
/ typu Katana etc. Koniecznie muszą zawierać startowy plik
binarny - przeważnie jest to 1STREAD.BIN, oraz IP.BIN. Po
przerzuceniu plików wybieramy opcję hack_lba.bat
.
Klikamy w nią minimum 2/3 razy. Po hakowaniu plików
starujących wybieramy create_iso.bat i czekamy aż
program połączy pliki w obraz ISO. To wszystko.
Powyższy krótki sposób dotyczył aplikacji komercyjnych.
Czas na indiedev czyli
scenowe twory. Postępujemy jak poprzednio
przerzucając pliki do folderu data. Nie wykonujemy
natomiast hack_lba.bat a zamiast niej używamy opcji descramble.bat.
Następnie uruchamiamy plik create_iso.bat. Gotowy
obraz z aokujacją homebrew przerzucamy na kartę SD.
Czas na etap drugi. Wypalamy na CD program Dreamshell
(np. za pomocą DiscJugglera lub ImgBurn).
Po załadowaniu Dreamcast pokaże nam ładne menu
aplikacji, gdzie bez namysłu wybieramy ISO Loader.
Z menu programu wskazujemy naszą kartę SD i zaznaczamy utworzony plik
ISO. DS uruchomi grę/program.
W większości wypadków uda
nam się uruchomić stworzony obraz ISO, ale niestety w
wielu przypadkach (przeważnie gry komercyjne) trzeba będzie użyć dodatkowej
konfiguracji. Po kliknięciu w górną ikonę klucza,
obok dyskietki pojawią się
ustawienia zaawansowane. To w nich możemy zmienić opcję
ładowania obrazu. W większości wypadków pomaga
zmienienie "Loader memory:", zmiana "Emulate async
read (in sectors)" lub włączenie "Use DMA transfer
(GD/IDE only)". Po zapisaniu ustawień ikoną dyskietki,
możemy ponownie spróbować uruchomić stworzone ISO.
Jeśli gra/program mimo to nie startuje - koniecznie musicie
pokombinować np. ze wszystkimi parametrami w
"Loader memory". ew. upewnić się czy gra wspiera VGA i
dostosować odpowiedni kabel. Można próbować również
użyć pełnego obrazu .GDI lub pobawić się z kompresowaniem ISO
do CSO poprzez użycie "compress_iso.bat". Z grami typu
homebrew nie powinniście mieć żadnego problemu. W
najgorszym wypadku ratujcie się naszą listą
kompatybilności dostępną pod tym linkiem :
http://sega.c0.pl/faqs/lista_sdiso_hdd_dreamcast.html
lub na forum
http://www.dc-swat.ru/forum/
Powyżej działąjąca i uruchomiona gra indie pt.
Lantern. To na tyle. Ach! Mała uwaga. Przy pomocy
czytnika wykonacie również kopię org. GD-Romu.
Dodatkowo nie wszystkie gry
komercyjne mogą działać (lub działać w pełnej prędkości) - to
niestety urok czytników kart pamięci, DCkowego portu i
w pewnym stopniu samej aplikacji DreamShell. Mimo
to do dosknałe narzędzie do testów i miłośników
Dreamcastowego programowania czy translacji
(testowałem tak m.in. swoje tłumaczenie Evil Twin czy
inne demka), jeśli nie posiadacie modułu GDEMU. Metoda ta również
przedłuża żywotność lasera w konsoli. Powodzenia!