Dream Explorer (VMU Tool) dla konsoli Sega Dreamcast
| Autor - Rolly
Po zakupie GDEMU coraz większą przydatność wykazują dość stare
Dreamcast'owe narzędzia. Jednym z nich
jest
m.in. wiekowy, ale dobrze znany
wszystkim Dream Explorer pojawiający się równiez pod nazwą VMU Tool. Program
mimo, że jest typowym tworem hombrew ma wiele ciekawych funkcji powiązanych
z memorkami, napędem GD-ROM a nawet kablem dla koderów wpinanym w serial
port. Niestety w tamtych latach nie zaimplementowano mu obłsugi kart SD - a
szkoda. Byłoby to świetne i szybkie rozwiązanie dla menadżera sejwów.
Spróbuje w tej sprawie skontaktować się z autorem.
Dream
Explorer mimo wielu lat na karku, jest rozbudownym narzędziem do zarządzania, które pozwala dostać
się do plików znajdujące się na płytach CD i GD-ROM oraz do tych, które są
jego głównym celem - czyli tymi znajdujące na naszych kartach pamięci typu
VMU.
O ile nagrywanie kolejnych CD (gdzie np. dorzucimy klika nowych
rzeczy czy sejwów) nie jest jakimś wielkim ułatwieniem (dlatego warto
przygotować sobie naprawdę dużą listę plików), o tyle kompilowanie składanki
do obrazu CDI przy pomocy darmowego BootDreams i wrzucanie go na kartę SD,
znacznie skraca cały proces. Oczywiście również i same dodatkowe funkcje
sprawiają, że program jest jednym z najbardziej przydatnych jakie
kiedykolwiek zawitały na naszego Makaronika. Macie nowo zapisane sejwy i
chcecie je archiwizować? A może wgrać nowe Ikony?
Lubicie mini gry czy inne składanki? Teraz wszystko tworzy się w ciągu
kilku minut, a i samo GDEMU ładuje wszystko dużo szybciej niż w przypadku
odczytwania malutkich plików przez laser z CeDeka.
Wszystko fajnie, ale jakie
dokłanie funkcje oferuje aplikacja od Speud'a? Zacznijmy od kart pamięci
VMU i tych innych producentów, które również są obsługiwane.
odblokowanie / zablokowanie dodatkowych 41
bloków na karcie pamięci (!). To ukryta funkcja, którą
wymyślił chiński producent HKEMS (twórcy karty
Nexus). Dzięki czemu np. Visual Memory o pojemości 200 bloków zmieni
swoją wolną pamięc do 241 bloków. Nie muszę tłumaczyć ile
zyskamy mając np. 4-stronnicową kartę.
dodanie opcji kustomizacji z dowolnego pliku
graficznego biosu
w menu konsoli wraz z efektem 3D znanej z gry Puyo
Puyo Fever
przeglądanie zdjęć, które wykonano podczas gry w
Phantasy Star Online
możliwość edycji i dodawania kodów Action Replay
(!) z poziomu prostego i szybkiego edytora. Zapisany
sejw musi znajdować się na karcie pamięci. Niestety
aplikacja nie wspiera kodów z Code Breakera (doskonale
działającego z GDEMU).
odblokowanie / zablokowanie plików chronionych
przed kopiowaniem np. z Phantasy Star Online
emulacja gier i programów na programie
symulującym pracę VMU, pozwalającym na przetestowanie
mini gier czy aplikacji dorzucanych przez producentów
na ekranie naszego TV bądź samej memorki
możliwość przeglądania, wgrywania, kopiowania i
usuwania wszystkich plików (sejwy VMI+VMS i .DCI,
mini-gry, ikony, zakładki i inne) znajdujących się na kartach
pamięci z każdego portu kontrolera
funkcja edytowania zapisów w prostym
hexedytorze, dzięki czemu chętni na prosty hack mogą
dokonać modyfikacji stanu gry
usuwanie, kopiowanie, kompresowanie plików,
formatowanie karty, defragmentacja i wykonanie kopii zapasowej (istnieje
również funkcja
przerzucenia na PC dostępna tylko z wspomnianym
wcześniej coders-cable) dodawanie
usuwanie, edycja i zmiana ikonki wraz z
kolorem VMU wyświetlanej w menu konsoli. Do tego dochodzi rysowanie własnej ikony
- na wzór aplikacji dorzucanej do gry Time Stalkers.
Reszta dodatkowych
trybów pracy to :
przeglądanie plików graficznych typu .jpeg,
.bmp, .png i DCkowych .pvr z możliwością przybliżania,
obracania itp. Niestety grafiki nie mogą być w zbyt
wysokiej rozdzielczości. Aplikacja nie jest w stanie
wtedy poprawnie ich załadować i się zawiesza. Nie miałem problemów
przy wielkości 800x600. Oczywiście jeśli używamy
zwykłego napędu, płyty można dowolnie podmieniać,
również na te org. GD-ROM, a nóż-widelec znajdziemy jakieś
dodatkowe grafiki lub arty.
słuchanie plików .ogg, .mp3 – tu niestety też
nie poszalejcie, 128KBS to zupełny maks, a i nowsze
kodeski mogą zawiesić program. Oczywiście
przeglądanie CD i GD-ROM działa jak powyżej. Jako
odtwarzacz mulimedialny, lepiej posiadać dodatkowo Dreamcast Media Center by
Josh 'PH3NOM' Pearson (który odtwarza dane z kart SD).
kompresowanie karty pamięci, plików graficznych, tekstowych
itp. i
zapisanie ich na VMU o ile nie przekroczą wolnego
miejsca na memorce.
możliwość odczytu plików .txt – niestety
bez poprawnego kodowania polskich znaków.
Jeśli
brakowało Wam tego typu aplikacji - będzie to bardzo
dobry wybór. Ba! Lata temu do DreamExplorera dodano
nawet niepełne tłumaczenie na język polski, za które
odpowiadał znany z DCFans - M@jk. Dzięki
temu, funkcje staną się ciut bardziej przyjazne.
Program pobierzecie ze strony autora
https://bswirl.kitsunet.org/vmutool/release/about/?lg=en&menu=on
lub naszego działu
Downloads.
Ja natomiast przygotowałem Wam
wyładowaną sejwami po brzegi wersję
alternatywną
(odświeżoną i wzbogaconą o nowe dodatki typu DLC, mini
gry czy ikony) . Pobierzecie ją z linku:
https://www.mediafire.com/file/d76dj96grrp2nk9/DC_SPEUD_VMUTOOL_V2.zip
Oczywiście przypominam, że możecie również na jej podstawie stworzyć swoje własne
archiwum, używając wcześniej wspomnianego narzędzia
typu BootDreams.
* Chętni do używania innej bardzo prostej aplikacji
mogą pobrać również VMU Backup CD od El Bucanero,
w której dostepna jest tylko opcja zgrywania sejwów z
nośnika CD na
kartę pamięci. ** Więcej informacji o archiwizacji,
kopiowaniu i zarządzaniu zapisanymi stanami gier (tzw.
sejwami) znajdziecie w oddzielnym materiale,
znajdujacym się pod na podstronie :
http://www.sega.c0.pl/faqs/felieton_sega_dreamcast_vmu_manager.html
To na tyle. Nie zapomnijcie zostawić komentarz
lub łapkę w górę jeśli spodobał się Wam ten oto materiał. Klikajcie również w osadzone poniżej
reklamy, to nic nie kosztuje a pozwala na wsparcie
przy
utrzymaniu serwera portalu SEGA-SKY.