Czytniki kart SD są już dość
tanie oraz łatwiej dostępne na naszym rynku.
Dość dużo tego typu przystawek do DeCe sprzedają
chińczycy oraz nasz rodak znany z forum -
xzer0, który
tworzy je osobiście w Polsce. Kolejnym
posiadaczem tego urządzenia stał się nasz kolega
redaktor Martinex, dla którego jedną z
najważniejszych jego funkcji miała być
archwizacja stanów gry i odpowienia ich obróbka
np. na domowym PC.
Jak się okazało, temat
jest dość cieżki do rozgryzienia. Jedyne
narzędzenie, które wspiera czytnik czyli
DreamShell, zgrywa całą memorkę do
formatu .VMD i właściwie nie da
się normalnie zarządzać pojednyńczymi sejwami.
Stąd na pomoc przychodzę znów ja!
Ten oto
materiał przyda się wszystkim, którzy mają
podobny problem jak Marcin.
Tekst nie tylko
opisze Was wszystkie czynności ale po krótce
scharakteryzuje również wszystkie przydatne
programy, które przydadzą się podczas zabawy z
VMU.
Zaczynamy od przygotowań i listy
tego co będzie nam potrzebne. Wszystkie pliki są
dostępne w naszym dziale
Downloads (Narzędzia dla konsoli Sega
Dreamcast).
- Dreamshell (nagrywany na
CD)
- VMU Exploler by Speud
- Chankast VMS
Data Browser by ElSemi (aka VMSBrowser)
- DC
Save Converter
- VMU Tool by SiZiOUS &
Speud
Na wstępie wypal Dreamshella
np. przy pomocy używanego już przez nas
wielokrotnie BootDreams. Możesz
dodać plik dummy przed wypaleniem, aby laser nie
mielił cedeka.Załduj kartę SD z wolnym
przynajmniej 1MB do czytnika. Włączamy DS i z
głownego menu wybieramy VMU Manager.
Następnie po załadowaniu wskazujemy kartę
pamięci, którą chcemy skopiować. Po lewej
stronie zobaczymy listę stanów gry.Po prawej
stronie wskazujemy ikonę kartę SD.
Po załadowaniu gałką zjeżdzamy po środku na
ikonę z memorką. Potwierdzenie i kliknięcie
wywoła zrzut pamięci VMU. Odczekujemy
chwilę aż program skończy kopiowanie. Po udanej
próbie na karcie SD pojawi plik z nazwą
vmudump001.vmd
To tyle. Plik z karty
na VMU wgrywamy klikając na plik VMD.
Pamiętajcie, że ta funkcja nadpisuje całą
memorkę. Drugie kliknięcie klawisza "A"
uruchamia proces. Klawisz "B" cofa do listy.
To tyle. Wyłączamy konsolę i przekładamy kartę
do naszego PC.
Odpalamy program VMU
Exploler by Speud. Nasz plik musi mieć
zmienione rozszerzenie. Po kropce dajemy więc
zamiast VMD skrót BIN
Z menu FILE wybieramy OPEN VM i wskazujemy nasz
plik. Tadam! Oto cała nasza memorka i lista
sejwów.
Tu możemy zrobić z nimi wszystko.
Kopiować, usuwać, importować i eksportować jako
pojedyńcze stany do plików DCI
czy VMI+VMS. Do tego dochodzi
zgrywanie ikon, naprawa CRC, formatowanie czy
tworzenie nowych własnych kart pamięci. Nie
zapomnijcie po obróbce zapisać jej przez opcję
SAVE VM. Program wspiera zrzuty memorek w
formatach BIN,VMU i DCM (Nexus
Card). Dzięki tej aplikacji spokojnie
podzielicie gry do folderów np. po gatunkach.
Koniec z bałaganem!
PS. Gry z
zabezpieczeniem przed kopiowaniem między
memorkami należy wyeksportować i ponownie
zaimportować aby usunąć wpis PROTECTED. W
przypadku jeśli będziecie mieli problem z
otworzeniem waszego zrzutu karty pamięci należy
użyć Chankast VMS Data Browser by ElSemi (aka
VMSBrowser).
Chankast VMS Data Browser by ElSemi
(aka VMSBrowser) to narzędzie
stworzone do emulatora konsoli Dreamcast -
Chankasta. Z powodzeniem używane również przy
programie NullDC.
Aby uruchomić nasz zrzut
pamięci należy koniecznie umieść plik programu w
tym samym folderze co nasz plik i zmienić
rozszerzenie VMD na BIN
a nazwę na vms001 (..
gdzie kolejne cyfry to kolejne memorki), np.
vms002.bin .Inaczej aplikacja
nic nie wykryje. Program ElSemiego jest trochę
uboższy w opcje ale radzi sobie dobrze z naszymi
plikami. Pozowala eksportować pliki do formatu
DCI i RAW, importować
VMI+VMS i DCI,
RAW oraz poprawiać sumę kontrolną.
Przedostatnie narzędzie to DC Save
Converter. Program będzie użyteczny przy
zamianie DCI na VMI+VMS i na
odwrót. Pozwala również zdejmować zabezpiecznie
przed kopiowaniem i zmieniać datę oraz zapisywać ikony.
Ostatni program to VMU Tool. Do
czego się przyda? Niestety program również nie
otworzy całej memorki. Pozostają tylko sejwy
typu DCI i VMI+VMS. Aplikacja
pozwala na obróbkę plików VMI+VMS.
Możemy zmienić i zapisać prawa autorskie, opis,
zdjąć lub założyć blokadę na kopiowanie czy
stworzyć do pliku VMS brakujący startujący plik VMI czy
skojarzyć go z poprawym sejwem. Dodatkowo dodano
możliwość zapisu ikony i pełnego raportu z
opisem danego stanu gry.
To wszystko co powinniście wiedzieć na temat
zarządzania zapisami z gier. Poznaliście
podstawy obróbki całego zrzutu pamięci oraz
pojedyńczych plików. Bez problemu stworzycie
bezpieczną bibliotekę sejwów, które można
wykorzystać również na emulatorach konsoli
Dreamcast. Teraz tylko zmieńcie nazwę pliku
ponownie na .VMD i wrzucie na
kartę SD.
* PS. Nie próbujcie wrzucać
pojedyńczych sejwów przez Dreamshella. Aplikacja
potrafi się wykrzaczyć.
* PS2. Mogą pojawić
się problemy gdy wgrywacie na kartę zawierającą
200 bloków własny zrzut memorki, ktora zawiera
odblkowane 241 bloków. Konieczne wtedy będzie
wcześniejsze użycie na takiej VMU
DreamExplolera.
* PS3. Dograna nowa memorka
i jej lista gier może nie odświeżyć się
samoczynnie. Należy wtedy wykonać restart
konsoli.
* PS4. Sejwy wrzucicie /
pobierzecie z takich stron jak :
https://bswirl.kitsunet.org/ i
https://www.gamefaqs.com/dreamcast