Podstawy tłumaczenia i
patchowania gier na konsole Segi |
Autor - Rolly
Tłumaczenie gier (lub jak kto woli
romhacking)
zapoczątkowały konsole Nintendo, gdzie jak grzyby po deszczu zaczęły
wyrastać fanowskie tłumaczenia gier na snes'a czy gameboy'a. Platformy segi
traktowane były lekko po macoszemu, więc pora to zmienić i zachęcić
wszystkich nie zdecydowanych do stworzenia własnego polskiego projektu.
Przygotowałem więc krótki ale rzeczowy felieton. Zajmiemy się podstawami
tłumaczeń
gier zarówno na konsole Dreamcast jak i Saturn, a pracować będziemy na
całym
obrazie
lub
pojedynczych plikach
(a nie jak w przypadku Segi Genesis na małych
romach).
Przygotujmy więc nośnik, lub obraz z grą i zaczynamy. W
pierwszej kolejności musimy przede wszystkim znać dobrze tłumaczoną grę, jej
dialogi, akcję itp. Następnie zabieramy się za przeglądanie zawartości
plików (skopiujcie je na hdd) i namierzamy dialogi, nazwy, opisy itp. W tym
celu do otwarcia każdego z plików użyjemy prostego darmowego hex
edytora
o nazwie
HxD lub Hex
Edit
(dostępny w dziale
Downloads). Z menu plik
wybieramy opcję otwórz
i odnajdujemy na naszym komputerze żądane pliki (rys.1).
Po
otworzeniu jednego z nich ujrzymy listę liczb i znaków. Dla szybszej pracy
zajmiemy sie prawym
menu,
choć nie jednokrotnie przyjdzie nam edytować bezpośrednio hex po heksie ze
względu na różnice (np. Znak " .
" może być zapisany na kilka sposobów - np. 8c
lub 1c)
- więc zwracajcie na to uwagę. Gdy odnajdziemy poszukiwany tekst (radze
skorzystać z opcji szukaj
pod klawiszem f3)
przechodzimy do jego edycji. Wprowadzony nowy tekst powinien mieścić się w
granicach starego i nie powinien wykraczać za znaki specjalne oraz zawierać
polskich liter. Wyedytowany tekst oznaczony jest kolorem czerwonym (rys. 2).
Pamiętajcie, że wszelkie błędy możecie cofnąć. Lecz radzę często zapisywać
gotowe dane dla bezpieczeństwa.
W ten
sposób możemy zmienić zawartość każdego pliku. Należy pamiętać, iż hex
edytor
nie zmienia w prosty sposób elementów graficznych czy muzycznych i nie każdą
grę da się do końca przetłumaczyć. Należy korzystać wtedy z zewnętrznych
programów (np. Do grafiki w dc'kowym formacie pvr
itp.). Jeśli ktoś nie jest zadowolony z możliwości opisywanego tu Hex
edit'a,
może skorzystać z profesjonalnego narzędzia jakim jest
Snesedit.
Jego dokładny opis i tutorial o
romhackingu
(w większości poświęcony platformom nintendo, ale mimo to przydatny)
znajdziecie pod adresem :
http://nintendencja.subfan.pl/kurs.htm Ważne
jest także ,że możemy pracować na stworzonym obrazie (nie tylko na
pojedyńczych plikach), ale wtedy wyszukiwanie, zmiany itp. Uzależnione są od
możliwości naszego komputera i wielkości obrazu gry (czym większy ,tym
operacje trwają dłużej).Gdy
skończyliśmy już tłumaczyć (niestety w praktyce troche to trwa ^^), pewnie
większość z was chciałaby przetestować w akcji swoją pracę.
Przygotowałem więc wam fenomenalny sposób dzięki czemu bez znajomości
tworzenia obrazów z całą grą, czy np. Uciążliwego
Selfboota,
spatch'ujecie daną grę na konsolę Saturn i Sreamcast. Jedyne co będzie nam
potrzebne to mały świetny program cdmage
(dostępny w dziale
Downloads) oraz jeden z programów do nagrywania (np.
Discjuggler V2
- wersja demo doskonała do tworzenia obrazów ,dostępna jest w działe
Downloads lub nero
czy
Alcohol -ważne
aby program, którym go stworzymy nie był zbyt nowy, gdyż cdmage
nie
obsługuje najnowszych wersji), którym stworzymy kopie naszej gry
umieszczonej w napędzie (chyba każdy wie jak się to robi ^^). Gdy na hdd
znajduje się już gotowy obraz gry, pora użyć cdmage.
I tu także zbytnio sie nie natrudzimy. Więc z menu file
wybieramy opcję open i otwieramy (rys.3) jednen z obsługiwanych typów
obrazów (.cdi,
.nrg,
.mds
itd.).
Otrzymaliśmy dokładny przegląd nośnika oraz jego całej zawartości.
Odszukujemy więc pliki ,które będziemy nadpisywać (a przez nas
przetłumaczone) i prawym przyciskiem myszki na danym pliku używamy opcji Import
File
(rys. 4). Wybieramy więc nasze tłumaczenie z hdd i po kłopocie.
Tak
oto spatch'owaliśmy grę na Saturna lub Dreamcast'a ! Radzę teraz w miarę
możliwości przetestować grę na jednym z emulatorów, zanim uruchomicie ją na
konsoli.Do
zapozania się z zasadami i rozpoznania najczęściej występujących problemów -
polecam trenować i używać małych rom'ów
np. Megadrive czy snes'a i testować swoje prace na emulatorze. Pamiętajcie,
że zawsze przydaje się kopia zapasowa waszych materiałów. To
wszystko! Powodzenia!