Własna ikona na karcie Pamięci
VMU |
Autor - Rolly
Rozpoczynamy długi weekend. Wraz z nim debiutuje na portalu
materiał dla wszystkich lubiących tworzyć coś własnego na
DeCeku. Tym razem przyszła pora na ikony dla karty pamięci
VMU, które dostępne będą w menu konsoli oraz na
monochromatycznym wyświetlaczu memorki. Jak to
zrobić? Sprawdzcie sami.
Chcąc stworzyć swoje logo na memorce aktualnie nie trzeba już
tylu narzędzi jak kiedyś. Przede wszystkich mając już możliwość podłączenia czytnika SD czy nawet HDD
do konsoli SEGA Dreamcast, nie jest wymagane połączenie z internetem czy
zakup karty Nexus. W tym oto krótkim materiale stworzymy nie tylko kolorową ikonę wyświetlaną w
menadżerze stanów gier ale i dwukolorowy obraz wyświetlany na ekranie VMU. Co potrzebujemy
(wszystkie narzędzia dostępne jak zawsze w
dziale
Downloads)?
- ikonę 32x32 pixele - program Lview (może to być wersja trial) lub
darmowy FastStone Image Viewer (polecam) - program VMUExploler - program EMSLinker - czytnik kart SD lub połączenie z HDD - wypalony na CD program Dreamshell
lub DreamExploler
Odpalamy program Lview lub FastStone.
Naszą ikonę tworzymy bądź zmieniejszamy do rozmiaru 32x32 piksele. Na
początek w górnym pasku wybieramy IMAGE i opcję Globall Palette. Wpisujemy
ilość kolorów - 16 (tak jak na poniższym zrzucie ekranu) i klikamy OK.
Następnie ponownie wybieramy plik i tym razem zapisujemy paletę w 256
kolorach. Gotowy obraz eksportujemy jako plik BMP. W przypadku FastStone
Image Viewer - klikamy Zapisz jako
i wybieramy Opcje. We
właściowściach BMP wybieramy Kolory
i zaznaczamy 16 po czym
zapsiujemy. Otwieramy raz jeszcze plik i
ponownie przy zapisie wchodzimy Opcje
wybierając w kolorach 256.
Potwierdzamy.
Następnie odpalamy program DC Linker v2.3b
(w przypadku problemów z uruchomieniem na
nowszych Windowsach musicie uruchomić PPM
narzędzie do problemów ze zgodnością) firmy EMS.
Otwieramy w nim pusty sejw wybierając Open DCM File.
Sejw dostępny pod tym linkiem. Następnie porzez opcję Import Caption BMP importujemy naszą Gotową ikonę
BMP. Wszystkie opcje zaznaczone poniżej strzałkami.
W zależności od szczegółw obrazu możemy również przygotować
monochromatyczną ikonę na VMU. To wy zaznaczając/odznaczając ukształtujecie
jej wygląd. Pamiętajcie, że czym więcej kolorów tym trudniej będzie uzyskać
dobrej jakości obraz dla Dreamcastowej karty pamięci. Przykład z Ryo
poniżej. Gotową kartę pamięci w formacie DCM zapisujemy poprzez wybranie Save as DCM
file.
Czas na włączenie programu VMU Exploler. W nim do ikony dogramy
resztę stanów gry i zamienimy typ karty na obsługiwany przez Dreamshella typ
VMD. Kartę .DCM otwieramy z menu Fileopcją Open VM. Sprawdzamy wygląd naszej ikony i jej wyświetalnie. Następnie Kopiujemy
potrzebne sejwy (jeśli takowe mamy) aby uzupełnić puste bloki. Memorkę zapisujemy z menu File opcją Save VM as jako VMU raw dump
(.VMU,.BIN). Pamiętajcie aby zmienić potem rozszerzenie zapisanej karty na .VMD. Gotowy plik zrzucamy na kartę SD, dysk bądź nagrywamy na CD.
Na wypalnej najnowszej wersji Dreamshell od ekipy Swat
lub Dreamexploler
wybieramy opcję VMU Manager. Wgrywamy nasz plik VMD (przy czym pamiętajcie,
że tym sposobem nadpisujemy całą memorkę - więc rócie to z głową!) bądź wgrywamy pojedyńczy sejw.
PS. Jeśli chcecie zmienić wizulanie wszystkie swoje memorki -
polecam najpierw zgrać Dreamshellem karty aby je zarchwizować. PS2. Jeśli
wgrywacie kartę z 241 blokami 9 (hack) należy po
wgraniu uruchomić DreamExlpolera autorstwa
Speuda i ponownie wykonać hack odblokowujący
dodatkową przestrzeń memorki, aby
sejwy pojawiły się w biosie konsoli. Wygląda to
na małą niedoróbkę po
stronie dewelopera DS.