Instalacja i konfiguracja GDEMU
(CLONE) dla konsoli SEGA Dreamcast
| Autor - Rolly
Wiele osób ma jeszcze w domu konsolę SEGA Dreamcast. Również w Polsce.
Niestety na pewno również znajdą się tacy użytkownicy, którzy mają je
uszkodzone.
Na szczęście po latach mamy różne
gotowe zamienniki typu soczewki do lasera, zasilacze,
mini PSU etc. Brakowało nam cały czas zamiennika
całego napędu GD-ROM, który mógłby bez problemu
symulować jego pracę np. nośników czy kart SD.
Powstały różnego mody typu czytnik kart SD, HDD mod
ale wymagały one wiedzy z zakresu elektroniki i nie do
końca były idealne wizualnie oraz miały problemy z
kompatybilnością i prędkością gier. Ale w końcu
stało się! Polski programista i elektronika
DEUNAN
skonstruował zamiennik, który pozwala wymienić
nieprodukowany przez firmę SEGA napęd na estetyczną
płytkę, dzięki której możemy odtwarzać wszystkie gry z
pełną prędkością i 100% kompatybilnością! Ba, udało
się również przyspieszyć czasy ładowania
(poprawę
widać m.in. w aplikacjach homebrew, emulatorach typu ScummVM
itp. czy ekranach
wczytywania różnych gier). Wszystkie
konsole zombie z uszkodzonym laserem, mogą powrócić do
życia! Swój
produkt nazwał GDEMU. Deunan mimo, że zapewnia
pełne wsparcie i aktualizację firmware, niestety do
dziś nie jest w stanie zapewnić takiej ilości
emulatorów napędu, która idzie w parze z
zapotrzebowaniem klientów. Jak się okazuje na
ratunek przybyli nam Chińczycy i Aliexpress, którzy
stworzyli w tańszej opcji i na najbardziej stabilnym
firmware v5.5 - GDEMU CLONE. I nim się zajmiemy w tym
oto materiale. Za swój egzemplarz zapłaciłem 127zł
podczas wyprzedaży. Obecnie ceny wahają się od 150zł
do nawet 300zł, więc dobrze sprawdźcie wszystkie
aukcje przez zakupem!
Na co zwrócić uwagę (poza
ceną) przy zakupie GDEMU.
1. Czy wasz Dreamcast nie ma
uszkodzonej płyty głównej itp.? Jeśli tak, GDEMU
nic tu nie pomoże. Wymieniamy tylko laser z
napędem.
2. Czy wasz Dreamcast nie ma
uszkodzonego zasilacza / nie resetuje się?
Uszkodzony zasilacz może powodować częste resety
konsoli. Po wyjęciu napędu GD-ROM zmienia się obieg
powietrza, więc nie liczcie, że GDEMU będzie działać
bez zarzutu. Konieczna jest wymiana PSU.
3. Czy wasz model DeCe to VA1?
Pod spodem konsoli na naklejce będziecie widzieli
oznaczenie 1 PAL E. Wraz z wersją GDEMU 5.5 sprawuje
się udealnie. Modele VA0 i VA2.1 pojawiają
się rzadko w obiegu i są one niewspierane!
4. Jakie japońskie modele konsoli są wspierane
przez GDEMU? Płyta główna z oznaczeniem VA1 to
modele : 670-14071B, 670-14071C, 670-14071D i
670-14071E. Płyta główna z oznaczeniem VA0 to
modele : 670-14071B, 670-14071C, 670-14071D,
670-14071E i 670-14071G. Płyta główna z oznaczeniem
VA2.1 to model 670-14071F. * Jeśli nie jesteście
pewni co do modelu Dreamcastowej płyty głównej,
musicie rozkręcić konsolę i sprawdzić poniższą
informację.
Montaż klona GDEMU.
Zaczynamy rozbieranie konsoli
SEGA Dreamcast. Zakładam, że jesteś laikiem w tym
temacie, ale musisz mieć śrubokręt. Jedyne co będziemy
musieli zrobić to odkręcić 4 śrubek od spodu konsoli i
jedną znajdującą się po wyjęciu modemu.
Po dostaniu
się do wnętrzności konsoli odkręcamy GD-ROM. To
kolejne 2 śrubki zaznaczone na zdjęciu, które
wykręcamy.
Następnie powoli odczepiamy napęd
unosząc go do góry. Tak oto pozostawmy puste
miejsce z białym wejściem / slotem.
Wyjmujemy z
opakowania klona GDEMU (v5.5) i w dziurki wkładamy 3
plastikowe podpórki, które będą stabilizowały płytkę podczas
wyjmowania kart. Delikatnie wkładamy całość w białe
wejście po napędzie i dociskamy. Montaż zakończony!
Jeśli
chcecie, możecie już przykręcić obudowę. Banalne
prawda?
Instalacja i konfiguracja
gier na karcie SD.
Znajdź w domu kartę
SD o dużej pojemności i dobrej prędkości odczytu
danych. Kartę należy sformatować do standardu
FAT32. W nowych kartach będzie to właściwie zawsze
konieczne. Jeśli wasz system operacyjny na to nie pozwala,
możecie spróbować użyć darmowego oprogramowania typu
MiniTool Partion Wizard.
Gdy mamy już przygotowaną kartę, możemy na dwa sposoby wrzucić na nią gry i aplikacje.
Manualnie oraz poprzez konfigurator karty SD. W obu
przypadkach musimy skorzystać
z oprogramowania
GDMENU V0.6 od neuroacid. W archiwum znajdziecie 3 pliki. Muszą
one znaleść się na wierzchu karty. Koniecznie obraz
starujący GDmenu_v0.6.cdi musi być wrzucony do
folderu 01 na karcie pamięci. W pliku GDEMU.ini
znajduje się kilka informacji. Dodanie wpisu
image_tests = 0 spowoduje możliwość odczytu
plików powyżej 1,2GB!
W przypadku ręcznego dodawania
plików należy zachować ciąg folderów: - do folderu
01 wędruje GDmenu_v0.6.cdi , następnie zmieniamy nazwę
na disc.cdi - do folderów 02, 03, 04...
etc. należy wrzucać pojedyncze gry/programy w formacie
Discjuggler .CDI lub pełne obrazy .GDI . Limit ilości
- 999. Nazwa pliku CDI bądź GDI to zawsze disc - utworzenie każdym folderze pliku .TXT o
nazwie name pozwoli w nim wpisać tytuł gry wyświetlany
w menu GDEMU.
Aplikacja
SD CARD MAKER for GDEMU
(GDEMU_SD) od MadSheep pozwala w bardziej
zautomatyzowany sposób opisać gry i nadać im
odpowiednie atrybuty (typu kolejność, region czy wsparcie VGA). Obsługa jest
na tyle banalna, że nie ma sensu się nad nią rozpisywać.
Dodatkowo każda ikona została opisana.
Po zakończeniu prac czas na
uruchomienie. Wkładamy kartę SD i uruchamiamy
konsolę. GDEMU powinno załadować automatycznie lub
poprzez ręczny start gry z menu głównego (biosu)
Dreamcasta. Po załadowaniu w schludnym menu pojawi
się wcześniej przygotowana przez nas lista gier oraz
opcje jak poniżej.
A - startuję grę/program X -
uruchamia opcje, w których możecie wyłączyć ładowanie
ekranu licencyjnego, zmienić region czy wymusić tryb
VGA. ** Pamięjatcie, że pomijanie ekranu
licencyjnego może nie działać na niektórych grach i
mogą one wracać do menu. Dlatego należy w takim
przypadku
wyłączyć
tą opcję. Y - wyjście do menu konsoli Przycisk na płytce
GDEMU - służy do zmiany CD (np. przy grach
wielopłytowych jak Shenmue, D2 etc.)
Porady
- Jeśli chcecie możecie przedłużyć gniazdo SD przy
pomocy taśm do kart SD, dzięki czemu łatwiej je
podmieniać, lub zakupić gotowe wypełnienia GD-Romu z
drukarek 3D.
-
GDEMU pozwala na odapalanie rożnego rozdzaju aplikacji
jak np. emulatory, Dreamshell, CodeBreaker,
Dreamexploloer etc. Możcie więc dowolnie kompilować
swoje składanki. Dodawać i testować nowe romy, stany
gier, translacje, mody, kody/cheaty itp.
-
Starajcie się testować prędkość kart SD. Okazuje się,
że te nowej generacji nie ustępują prędkością odczytu
/ zapisu tym starszym i o mniejszej pojemności. Znane
marki potrafią osiągać bardzo dobre wyniki.
Testowałem dwa modele 8GB Goodram, Kingston SDXC 128GB
i 256GB. Obie
działają bez zarzutu. Obrazy gier i programów ładują
się bez problemu. Loadingi również są krótsze niż na
org. płytach GD. Ale znaczących różnic w prędkości
ładowania między kartami nie uświadczyłem. Użytkownicy
kart 512GB również nie zgłaszali problemów z
działaniem.
-
Nie zuważyłem właściwie również żadnych różnic w odczycie
obrazów CDI i GDI (klon odczytuje również MDS+MDF). Więc jeśli zależy Wam na zachowaniu
większej ilości miejsca na karcie, a plik CDI nie jest
okrojony (jakość muzyki, filmów), możecie spokojnie wrzucać go na nośnik
pamięci. Nie słuchajacie pseudo speców od GD-ROMu.
Laser tu nie pracuje, więc DC radzi sobie świetnie z
różną strukturą plików.
- Rozmiar kart SD które
aktualnie używam to 256GB i nie ma żadnego problemu z
ich odczytem
- Bleemcast frontend by megavolt85
(aka Bleem!Shell) to zbliżone zasadami działania menu
dla obrazów gier z PSX z wbudowaną wersją beta Bleema
dla DC. Aby poprawnie je skonfigurować należy
przygotować oddzielną kartę. Apka nie wymaga żadnych
podmianek czy nagrywania wielosesyjnych obrazów gry z
PSX. Wystarczy skopiować je do obrazu CDI (z napędu
lub wirtuala) używając DiscJugglera wedle poniższych
ustawień : Create Disc Image, Mode2 (jeśli jest), RAW
Write i OverBurn. Następnie na kartę pustą kartę SD
wrzucamy : GDEMU.INI Bleemshell.cdi do folderu 01 a
gry do kolejnych folderów (obraz moźe mieć dowolną
nazwę pliku .CDI) Frontend Bleemshell.cdi (folder
01) można
pobrać z tego linku CDI_insert.exe
do pobrania z tego odnośnika Wedle instrukcji
można również wykonać małą kustomizację. Np. dodać
obraz .jpg 250x250 i max. 30kb, czy utworzyć opisowy
TXT, max. 32 znaki. Te pliki wraz z utworzonym CDI
przeciągamy do apki Cdi_Insert.exe
- W
grach działa reset powracający do menu, skrótem
X+Y+A+B+START.
1. Nasi koledzy xzer0, Lokaty,
Dreamcaster na forum zgłaszali, że konsola restartuje
się im po montażu GDEMU, gdyż zmienił się obieg
powietrza w konsoli.
Inni użytkownicy zalecają
w takim wypadku montaż ścianki (np. z kartonu,plastikowego
opakowania etc.) przy
zasilaczu w kierunku wiatraka, ew. kupno gotowej
wkładki wydrukowanej na drukarce 3D lub użycie
zasilacza PICO PSU. W moim przypadku grając zarówno na
org. jak i na chińskim zamienniku
dużego zasilacza, problem ten nie występuje (wersja
klinta v5.5).
2. Aktualizacja firmware.
Nie jest zalecane żadne
aktulizowanie oprogramowania. Może ono uszkodzić
całego klona GDEMU!
3. Karta SD nie jest odczytywana
przez GDEMU.
Możliwe, że to jeden z
nielicznych modeli nie wspieranych przez emulator
napędu. Zmień na inną np. tą ze smartfonu i upewnij
się, że jest sformatowana do FAT32.
4. GDEMU nie działa.
Zdemontuj element, przeczyść
piny, ewentualnie całą płytę główną. Upewnij się, że
model Twojej konsoli to VA1. Jeśli to nie pomoże,
spróbuj zamontować go innej konsoli lub zgłoś
reklamację sprzedawcy.
5. Gra się zawiesza lub nie
działa.
Napotkałem tylko na 4 przypadki, które
powodowały zawieszanie się konsoli. Card Of Destiny,
Exodus Gulity Neos, Sega Worldwide Soccer - tu pomogło
bardzo szybkie potwierdzenie wyboru gry z menu oraz Undercover AD 2025Kei. W innych przypadkach po
prostu znajdzcie inny obraz np. pełnego GDROMu lub
wyłączcie pomijanie ekranu licencyjnego w opcjach.
6. Co zrobić aby GDEMU odczytwało
większe obrazy np. 2GB?
W pliku GDEMU.ini
znajduje się kilka informacji. Dodanie wpisu
image_tests = 0 spowoduje iż będzie można
ładować większego rozmiaru obrazy. Może pomóc to też w
ładowaniu problematycznych gier.
7. Mam problem z przeładowaniem
GD-Romu w przypadku gier wielopłytowych.
W
pliku GDEMU.ini zmień dane na open_time = 2000detect_time = 2000, powinno rozwiązać to problem ze
zmianą dysków. Pamiętaj, że foldery takich gier muszą
być w po kolei.
To na tyle, mile widzane
komenatrze do
artykułu lub na forum. Udanej zabawy!